Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Alexas skrev:Och just det! Glömde nämna att bilen är en Classic :) säljaren har glömt skriva det/vet inte. Handtagen är kromade och mätartavlan är kronograf bland annat.
Hänger inte riktigt med,köpte du bilen och han fixar till felen eller ska han fixa felen först innan det blir köp?
av Alexas
volvofantast skrev:
Alexas skrev:Och just det! Glömde nämna att bilen är en Classic :) säljaren har glömt skriva det/vet inte. Handtagen är kromade och mätartavlan är kronograf bland annat.
Hänger inte riktigt med,köpte du bilen och han fixar till felen eller ska han fixa felen först innan det blir köp?
Haha sorry. Kanske va lite otydlig. Jag har inget påskrivet utan vill först ha allt åtgärdat :) Bland annat klonkningarna bak samt vibrationerna. Detta dök upp efter provkörningen idag. Det va sedan tidigare bestämt att säljaren skulle "bjuda på" kamrem+vattenpump.
av Alexas
Jag är lite orolig för det här med vibrationerna i ratten. Klonkandet är det nog ingen fara med, det kommer de lösa. Men jag är orolig för att vibrationerna ska vara något större fel i framvagnen. Säljaren skulle låta deras verkstad kolla på den så hoppas på att de hittar källan och åtgärdar det. Men hans första förklaring va att det kunde vara att bilen stått i hallen på deras uppvärmda golv. Det låter som väldigt långsökt...
av Alexas
Dessa andra saker som kan vara fel. Drivknutar, axel och annat som nämnts som kan vara anledningen till att ratten vibrerade. Är detta något som kontrolleras på besiktningen? Bilen är just nu i en besiktningsperiod och har således tagit på sig att stå för den.
av andersuw
valln skrev:Grejen är att bensinmotorn tar så mycket mer vid kallstart att det i sin tur tar en lång tid att kunna späda ut på, avsevärt längre sträcka än det tar för oljan i växellådan att bli varm.
Om du menar att man behöver köra en avsevärd sträcka innan effekten av kallstarten slutar att ha en annat än mycket marginell inverkan på genomsnittsförbrukningen, uppmätt från start, har du säkert rätt. Men det beror på att avvikelsen från "normal" momentan förbrukning är rätt kraftig de första kilometrarna, inte på att den momentana förbrukningen fortsätter att vara "onormalt" hög även sedan de kilometrarna är avverkade.
av andersuw
Alexas skrev:Dessa andra saker som kan vara fel. Drivknutar, axel och annat som nämnts som kan vara anledningen till att ratten vibrerade. Är detta något som kontrolleras på besiktningen? Bilen är just nu i en besiktningsperiod och har således tagit på sig att stå för den.
Beror lite på vad felet egentligen är. Det är inte otänkbart att felet är något som kontrolleras vid besiktning men det är långt ifrån säkert att besiktningen hittar det. De kör ju inte bilen i 140 vid provkörningen ute på gården. ;-)
av Alexas
Jag har "felsökt" vibrationerna med VIDA för att se vad Volvo säger. Enligt VIDA så är vibrationer som uppkommer vid en viss hastighet relaterade till däck/fälg. Förutsättningen är att vibrationerna inte ändrar karaktär vid t.ex. acceleration eller annan belastning. Om vibrationerna ändrar karaktär efter belastning är det enligt VIDA tecken på att det är något som är fel vid drivknuten.
av Alexas
volvofantast skrev:Hur går det,har dom hittat felet?
Jag ringde idag och kollade. De har inte hunnit lyfta på bilen för att kolla stagen (har ju varit helg, jag påtalade felet i lördags) men de kommer lyfta den i verkstaden idag. De kommer också byta hjuluppsättning för att kontrollera vibrationerna. Kvarstår de vet vi att det inte beror på däcken. Oavsett så kommer det åtgärdas på garanti kostnadsfritt om det visar sig vara något annat än däcken :)

Edit: Allt är självfallet inskrivet i köpekontraktet!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Diskussioner om elpriser, när man ska tvä[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]