Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nominous
Radion i min -06 XC70 började i förrgår att bete sig väldigt konstigt. När jag startar bilen så är radion helt tyst i ca 3-5 min och sedan börjar den funka hackandes och skrålandes som om det är dålig mottagning. Efter någon minut till funkar den som om allt vore som vanligt. Under hela denna tid går det att byta kanal men inget ljud hörs. CD och AUX funkar som vanligt på en gång. Det är bara radion som är tyst och alla knappar funkar som dom ska hela tiden.
Om jag slår av bilen och direkt startar den så funkar radion direkt. Men om jag lämnar bilen och låter den stå så slutar det funka i början igen.

Några idéer? Känns så konstigt att den börjar funka efter några minuter..
av andersuw
nominous skrev:Några idéer? Känns så konstigt att den börjar funka efter några minuter..
Inte så konstigt även om det naturligtvis inte skall vara så. Många elektriska/elektroniska problem är värmerelaterade och av din beskrivning att döma har du just ett sådant problem. Radion funkar när den blir varm men har problem när den är kall.

Det finns firmor som renoverar infotainmentutrustning för Volvobilar, t.ex. den här:

http://www.megalans.se/remanufacturing.html

Du kan ju höra med dem vad de vill ha för att åtgärda din stereo. Annars kan du gissningsvis hitta en ersättningsstereo för inte alltför mycket pengar på skroten.
Användarvisningsbild
av nominous
andersuw skrev:
nominous skrev:Några idéer? Känns så konstigt att den börjar funka efter några minuter..
Inte så konstigt även om det naturligtvis inte skall vara så. Många elektriska/elektroniska problem är värmerelaterade och av din beskrivning att döma har du just ett sådant problem. Radion funkar när den blir varm men har problem när den är kall.

Det finns firmor som renoverar infotainmentutrustning för Volvobilar, t.ex. den här:

http://www.megalans.se/remanufacturing.html

Du kan ju höra med dem vad de vill ha för att åtgärda din stereo. Annars kan du gissningsvis hitta en ersättningsstereo för inte alltför mycket pengar på skroten.
Tack för svar!

Fast det är samma sak om bilen är varm men varit avslagen i 10 min. Så det verkar inte ha med kyla att göra.

Om man byter stereo, kan man göra det själv eller måste de kodas om via verkstad?
Läste någon stans på nätet att det fanns ett känt mjukvarufel på volvo som kunde göra att radion betedde sig konstigt. Någon som har någon erfarenhet av det?
av andersuw
nominous skrev:Fast det är samma sak om bilen är varm men varit avslagen i 10 min. Så det verkar inte ha med kyla att göra.
När jag pratar om värme här tänker jag främst på värmen i själva stereon. Den blir rejält varm när den är påslagen men svalnar snabbt när man slår av den.
nominous skrev:Om man byter stereo, kan man göra det själv eller måste de kodas om via verkstad?

Är lite osäker på det eftersom jag aldrig haft något behov av att byta stereo för egen del.
nominous skrev:Läste någon stans på nätet att det fanns ett känt mjukvarufel på volvo som kunde göra att radion betedde sig konstigt. Någon som har någon erfarenhet av det?
Har inte hört talas om något sådant på just den här generationen av Volvobilar. Det är dessutom osannolikt att ett fel som inte fanns på bilen till en början utan kommit med tiden kan avhjälpas via mjukvara.
Användarvisningsbild
av nominous
Aha okej. Får väl lov att byta stereo helt enkelt då. Idag startade stereon som vanligt när jag startade bilen på morgonen och då gick den i några minuter sen vart det tyst några minuter och sen funkade den som vanligt. Väldigt märkligt!

Lite jobbigt bara att alla stereos jag hittar är HU-650 och jag har Hu-850 i min. Är det sällan dom finns att hitta begagnade? Ska ringa företaget du länkade till och se vad de säger. Tror du det är svårt problem att diagnostisera eller är dom så duktiga på sånt där så dom hittar felet ganska lätt?

Tack för hjälpen :)
av andersuw
nominous skrev:Lite jobbigt bara att alla stereos jag hittar är HU-650 och jag har Hu-850 i min. Är det sällan dom finns att hitta begagnade
Ja HU-850 är eftertraktade eftersom många vill byta upp sig. Om du inte kan hitta en på annat sätt föreslår jag att du via PM hör dig för med soe69 här på forumet. Jag vågar inte lova att han kan hjälpa dig och det kan kanske i så fall ta lite tid innan han hittar en. Men han är väldigt duktig på att hitta delar, säljer dem till väldigt rimliga priser och är väldigt bra att ha att göra med. Skulle också tro att han vet om det är några komplikationer med bytet, t.ex. om det fordras omkodning/omladdning hos Volvo.
nominous skrev:Ska ringa företaget du länkade till och se vad de säger. Tror du det är svårt problem att diagnostisera eller är dom så duktiga på sånt där så dom hittar felet ganska lätt?
Vet inte säkert men skulle tro att de inte har något större problem att identifiera och reparera felet.
Användarvisningsbild
av nominous
Okej jag förstår. Jag vill ju inte byta ner mig heller stereomässigt helst. Ska PMa han och se om han vill hjälpa till samt ringa Megalans och hoppas det löser sig på något vettigt sätt. Tack så jättemycket för hjälpen!

När vi ändå är inne på Bilstereo, om man vill koppla in en GROM blåtand att köra Spotify via, hur funkar det om man har Parrot i bilen? Måste man koppla ur Parroten då eller räcker det att när man startar bilen att koppla bort telefonen från den? Kan väl vara lite känsligt med två Blåtandsenheter?
av andersuw
nominous skrev:När vi ändå är inne på Bilstereo, om man vill koppla in en GROM blåtand att köra Spotify via, hur funkar det om man har Parrot i bilen? Måste man koppla ur Parroten då eller räcker det att när man startar bilen att koppla bort telefonen från den? Kan väl vara lite känsligt med två Blåtandsenheter?
Om Parroten är inkopplad på stereon misstänker jag att du måste koppla ur den för att koppla in GROMen istället. Men GROMen klarar ju även rollen som hands-freeanläggning så det gör väl inte så mycket.
Användarvisningsbild
av nominous
Megalans tar inte uppdrag från privatpersoner utan då måste Volvo skicka radion.
Kontaktade Bilbolaget och dom tar 6000 för utbytesstereo.

Usch vad ledsamt detta kändes!!

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]