Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Kollade lite till. Det visar sig att den kabel jag har (VAG KKL) presenterar sig som en com-port. Ändrade den till COM1, och då kunde jag köra VOL-FCR 1.3.6. Men den är lite skakig i kommunikationen, så jag antar att det är fler parametrar man ska ändra. Vet ni vilka?

Bild

Bild

T.ex. kom jag inte in i combined instrument med den. Men i Motronic fick jag det här. Jag har nollat felkoderna nu så får vi se om de kommer tillbaka.

Bild

I VGA-delen fanns en felkod på glasdetektorn. Har nollat den så får vi se om den kommer tillbaka.

Bild
Användarvisningsbild
av erikn
Gissar att jag bör byta den bakre lambdasonden. Lampan har tänts igen, och koderna som blir är

EFI-153; In order for the rear sensor to be able to monitor the three way catalytic converter and affect fuel trim, it must be at operating temperature and at the correct output voltage. Monitoring begins 3 minutes after start of the preheating. If the output voltage is different than the permitted values the code 153, Rear HO2 sensor signal missing or faulty is set.

EFI-425; the rear sensor ensures the front is adjusting integrator values correctly, if all positive or negative, the rear sensor can be used to fine-tune the front sensors inputs. Tuning in only one direction by the rear sensor will set code 425, rear HO2 sensor control faulty.

EFI-436; the ECM monitors the compensation being made by the rear sensor and sets this code when excessive compensation is being called for. Note: the front sensor can cause this code to be set in the rear.
Användarvisningsbild
av erikn
Hålle rmed, kissen brukar ju hålla bättre så det känns osannolikt med hål där. Kablage skulle det ju kunna vara, bäst att kolla det först. Vet hur det ser ut på 940, men dessa bilar är relativt nya för mig så jag får lära mig nytt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Går bilen som den ska sannolikt bakre sonden. Går bilen inte som den ska sannolikt främre sonden. Bakre sonden är ju ganska lätt att kontrolera kablaget på en kabel ska var 12volt vid tändning och sen ska det vara jord på den ena, sen har du ju signal+ och signal minus. Men det är ytterst sällan det är något fel på kablaget så det är troligtvis sonden.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag hade missat att du skrivit i tråden. Jag har inte gjort något åt problemet än, då bilen går som den ska. Och efter lite funderande så är jag än mer övertygad om att det är själva sonden. Lampan (och felkoder) var ju borta i ca 20 mil innan de kom tillbaka, vilket tyder på att det inte är kabelfel, då borde felkoderna komma på en gång.
Bytte bakre sonden för ett par veckor sedan och dagen efter kom någon kod om regleringsfel, har glömt vilken det var. Lite sur då att det inte var sonden i alla fall, men sedan tänkte jag att koden EFI-153 var borta i alla fall. Nollade koderna igen och sedan dess har de inte återkommit. Har iofs bara åkt ca 60 mil, men det känns som det är rätt. Och bilen har lägre bränsleförbrukning efter det.

Hoppas att det inte kommer tillbaka.
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]