Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Det rinner ner från röret, ner på handtaget, ner på backen och sen har man det på händer, fötter, ratt, mattor och så vidare. De flesta mackar utomlands har engångshandskar intill pumpen, här finns oftast bara "hållaren".
Användarvisningsbild
av EjS
Tycker lukten är hur bra som helst. Om du får något på handen - torka bort det med ratten i bilen. Kommer bli en fin parfym i kupeen.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Ligger på nästan 1L/mil med XC60 D5 AWD och 0,8L/mil med XC70 D5 AWD.
Ska man ligga så högt med diesel känns det nästan som att man kan satsa på V90 T6 istället.
Om nu inte D5an blivit mycket snålare i nya förpackningen och med nya drivlinan.
Användarvisningsbild
av Perra83
Mestadels landsväg och motorväg, 42mil igår med D5 VEA. 0.54L/mil slutade förbrukningen på. Bilen har snart rullat 410mil.
av beme
Diesel verkar inte vara bra för miljön längre eftersom fler och fler storstäder begränsar dieseltrafik. Jag känner flera som bytt sina relativt nya "miljödieslar" till bensinbilar eftersom de ofta är i Oslo som infört begränsningar. När kommer motsvarande begränsningar till Sverige?
Användarvisningsbild
av joel80
Sveriges politiker tror jag är för fega för att införa nått sånt.. På båda sidorna vågar man inte göra något som upprör på det sättet som det skulle göra till en början. Och eftersom man rätt nyligen kallat dieselbilar (med låg förbrukning) för miljöbilar och fortfarande har skattelättnader på sånna så skulle det bli väldigt märkligt med ett direkt förbud.

Det kan såklart komma till Sverige också, men jag tror vi till en början enbart kommer se en omsvängning i hur skatten slår, och då ev också en minskning i försäljningen av dieselbilar.
av andersuw
beme skrev:Diesel verkar inte vara bra för miljön längre eftersom fler och fler storstäder begränsar dieseltrafik. Jag känner flera som bytt sina relativt nya "miljödieslar" till bensinbilar eftersom de ofta är i Oslo som infört begränsningar. När kommer motsvarande begränsningar till Sverige?
Vilka storstäder andra än Oslo har infört förbud för nya Euro-6-klassade dieselbilar? Och det förbud som Oslo temporärt kan införa verkställs inte av polisen:

http://www.nrk.no/nyheter/politiet_-ing ... 1.12842073
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]

Det vågar jag inte svara på, men ska a[…]