Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#1055434
Jaha, när jag inte trodde det kunde bli dummare. Innan service lyste inte bakljusen i nolläget. Då gick det att vrida över till parkeringsljus för att få bakljusen att lysa tillsammans med drl-ljusen fram. Efter servicen slocknar bakljusen i parkeringsljusläget när bilen kommer i rullning och en text att ljusvredet ska ändras. Så dumt. Jag har flera gånger bett om möjligheten att ha bakljusen tillsammans med drl-fram i nolläget. Detta pga mycket in och ut ur garaget, p-däck osv. Sliter ju på lamporna att tändas stup i ett. Xenon slits ju nästan inget när de lyser, bara vid start. Jag vill ha dom hela i mörker. För mig kunde bakljusen få styras av samma sensor som tänder halvljuset dvs i nolläge tänds bakljusen när man kör in i garaget eller p-däck osv om det nu är så viktigt att ha dom av i nolläget.
av Schmoyoho
#1055440
Så länge du har bakljus under färd spelar det väl mindre roll? Om du ska in/ut ur garaget t.ex behöver du ju definitivt inga xenonlampor.

Jag gick också och oroade mig över mina lampors livslängd. Sen bad jag om servicehistoriken på min bil och fick veta att, tack vare att förra ägaren bytte dem på verkstad, bilens första uppsättning lampor höll fem år, 2006-2011. Kostar en tusenlapp styck. Summa summarum: själva kostnaden är inte så farlig men det är desto jobbigare att gå och ojja sig över det. Lämna vredet i läge auto eller halvljus. Spontant verkar det som att utgiften på lampor till strålkastarna blir samma som om man haft halogen eftersom de förmodligen brunnit ut 2-3 gånger på samma tid.
av III
#1055590
Schmoyoho skrev:Så länge du har bakljus under färd spelar det väl mindre roll? Om du ska in/ut ur garaget t.ex behöver du ju definitivt inga xenonlampor.

Jag gick också och oroade mig över mina lampors livslängd. Sen bad jag om servicehistoriken på min bil och fick veta att, tack vare att förra ägaren bytte dem på verkstad, bilens första uppsättning lampor höll fem år, 2006-2011. Kostar en tusenlapp styck. Summa summarum: själva kostnaden är inte så farlig men det är desto jobbigare att gå och ojja sig över det. Lämna vredet i läge auto eller halvljus. Spontant verkar det som att utgiften på lampor till strålkastarna blir samma som om man haft halogen eftersom de förmodligen brunnit ut 2-3 gånger på samma tid.
Om jag har på auto tänd och släcks dom åtskilliga gånger under även en kortare tur. Då får jag ha på halvljusläge så dom bara tänds en gång och vrida till auto när det mörknar.
Fast halogenlampor av god kvalitet kostar bara någon hundring st och byttes varannan var tredje år. Xenon är rejält dyrare för att inte tala om reflektor om den slits. Hade ju önskat spara allt halvljus tills det behövs. Men men. Får väl gnälla till Volvo igen om det. Nu har jag i läge noll och inget bakljus, det funkar väl en solig dag men som idag hade jag velat ha bakljusen tända då det är gränsfall för halvljuset men definitivt bakljusläge.
av Jspeed
#1055609
Släckta bakljus är ett riktigt otyg!
Galet många biltillverkare har programmerat så att de är släckta en ljus snöig dag i reducerad sikt. Otäckt korkat.
Dagens LED-ljus drar ingen ström, det finns absolut ingen anledning att de skall gå att köra med dem släckta. Och 0-läget är inget kör-läge!

Tända bakljus minskar risken för påkörning bakifrån och från sidan! Självklart är det ett högst medvetet val från Volvo med tanke på deras säkerhetsvision för 2020. Det kommer visa sig i statistik om ett par år att andra märken blir påkörda bakifrån i högre grad än Volvo!

Dessutom ger tända bakljus bilen karaktär, inte ens det fattar andra biltillverkare! Tack Volvo!
Användarvisningsbild
av PaNi
#1055919
Instämmer med föregående talare; släckta bakljus är ett satans påfund. Om man inte visste det tidigare blev det tydligt idag med snöblandat regn och sprut från bilar. En KIA utan bakljus blir i princip osynlig när den ligger i vänsterfilen och segar bredvid en 24-meters långtradare som sprutar vatten och snö åt alla håll.

Tänk vad bra om Volvo kunde tända bakljusen även i 0-läget. Som många sagt tidigare finns det situationer när man inte vill starta igång xenonen, men då vill man ha bakljus!!! Jag har själv glömt vredet i noll och kört runt nedsläckt när jag borde haft bakljus pga detta. Finns det någon som helst anledning att bakljusen ska vara släckta i 0-läget?
Användarvisningsbild
av joel80
#1055935
Så att man kan blinka med bakljusen åt de som kör omkring med släckta!! ;)
Varför kör du inte i parkeringsljus-läge om du vill tvinga av xenonen? Då är bakljusen tända.. (Fast då lyser kanske DRL-ljusen fram för svagt?)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#1055939
Kör med parkingsljusläge mellan 0an och auto där lyser alltid drl fram + bakljus iallafall på den S80 MY14 jag kör.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1055953
joel80 skrev:Så att man kan blinka med bakljusen åt de som kör omkring med släckta!! ;)
Varför kör du inte i parkeringsljus-läge om du vill tvinga av xenonen? Då är bakljusen tända.. (Fast då lyser kanske DRL-ljusen fram för svagt?)
simonhalmstad skrev:Kör med parkingsljusläge mellan 0an och auto där lyser alltid drl fram + bakljus iallafall på den S80 MY14 jag kör.
Det var ju detta som var problemet, han brukade köra på parkeringljuset, men iom den nya mjukvaran så slocknar bakljusen när man börjar köra.
Användarvisningsbild
av joel80
#1055960
Så var det.. Man glömmer bort själva problemet under trådens gång.. Sorry.. :)
Användarvisningsbild
av PaNi
#1056314
svergie2 skrev:
simonhalmstad skrev:Kör med parkingsljusläge mellan 0an och auto där lyser alltid drl fram + bakljus iallafall på den S80 MY14 jag kör.
Det var ju detta som var problemet, han brukade köra på parkeringljuset, men iom den nya mjukvaran så slocknar bakljusen när man börjar köra.
Va?! är det så? På min MY14 körde jag ofta i i P-läget för att få bakljus och DRL men slippa Xenonen. Problemet med det var att jag glömde P-ljuset på när jag parkerade, Volvo varnar ju inte för detta som exempelvis VW gör. Menar du att min MY16 nu släcker bakljusen när jag börjar rulla? Det är ju lite knepigt att kolla själv...

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]