Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av newbadboy
Hej.

Behöver du hjälp med omlödning av instrument panel, kontakta mig via PM eller via tråden. Har fullt utrustat labb med nödvändiga verktyg. Kan levereras personligen eller tas emot via post. Räkna ca 1V tills du får tillbaka panelen om du skickar via post. Finns i Lund/ Helsingborgs trakten.
En sak att ha i åtanke som med all felsökning/reparation är att det ibland inte går att fixa. Dock är statistiken väldigt bra för just dessa paneler när det gäller lyckade reparationer.

Jobbet innebär omlödning av stora ic kretsar samt andra komponenter som är i behov av omlödning. Därefter lackas berörda ytor med kretskorts lack.

Nedan visas den senaste reparerade panelen.
Bilagor
bf6b58f629-DSC_0126.JPG
Oöppnad panel
bf6b58f629-DSC_0126.JPG (45.85 KiB) Visad 6571 gånger
1c9c344572-DSC_0125.JPG
De stora kretsarna A-B-C-D löds alltid om. Det finns även andra mindre komponenter som löds om vid behov.
1c9c344572-DSC_0125.JPG (45.7 KiB) Visad 6571 gånger
Användarvisningsbild
av johnnype
Behöver du hårdvara för att emulera CAN signalerna för att kunna testa instrumenten enkelt? :) Eller mjukvara för att radera mätare om du plockar från skroten och vill renovera samt sälja?
av newbadboy
Hårdvara för emulering låter väldigt intressant. Plocka fron skroten är för mycket jobb för mig då det är väl kanske inte intressant.

Skicka mig pm så fort vi se. Antar att det är saker som inte är gratis :-)
Användarvisningsbild
av wissel
Gillar inte sån här "smygreklam" där du inte ens vågar sätta ut priset...nääh det hör inte hemma här på forumet. :evil:
av volvo244gle
Helt ny användare som dyker upp och annonserar ut en tjänst? Inte så konstigt att det finns anledning att vara misstänksam.
Det framgick inte heller då om det var ett företag eller en privatperson som gick ut med erbjudandet.

Men nog med allt negativt. Skoj att någon tar sig an dessa instrumenthus och hjälper folk som har problem. :-)-)

Personligen så håller jag mig till att löda om bränslepumpsrelän och modda in diodlyse i div. paneler bl.a. :wink:
(främst åt mig själv och bekanta till självkostnadspris, ska tilläggas)

Dessa DIM är inte helt triviala att ge sig på, speciellt om man inte har någon möjlighet att testa dem fullt ut på bänken.
För egen del så fungerade omlödningen av de stora kretsarna i ca två veckor innan problemen började om på nytt.
Upp med grejerna på bänken igen, och kunde konstatera att ett antal vior såg misstänksamma ut... Och eftersom jag inte ville göra om detta igen så gick jag över samtliga lödningar minutiöst med antingen hetluft eller penna, samt fluss och tenn/pasta givetvis.
Det tog sin lilla tid... Men sen så har det fungerat. :D

När jag höll på med detta slogs jag av tanken att leta upp ett senare DIM (kanske från en -04:a med LED-lyse?) och helt enkelt flytta över kretsen/kretsarna som innehåller datan för just min bil.
Undra om det är genomförbart? Kanske ett alternativ till omlödning i så fall.
av newbadboy
Säger du på det sättet är det helt förståeligt. Jag fick bara uppfattningen att ngn störde sig utan ngn giltig anledning.

Jag har gjort några paneler åt bekanta och det har helt enkelt funkat bara. Men visst skulle det bli ett ökat interesse så är ju ngn form av testbänk nödvändig. Det får helt enkelt visa sig.
av Schmoyoho
Vilka årsmodeller var drabbade? Har hört mycket om cirka 2001-2003? 2004 också? S80 hade väl samma instrument redan från 99 också, men har aldrig hört talas om en S80 som kärvat. Hur mycket tar du för en lagning förresten, eller beror det på?

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]