Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Bytte ventilkåpspackning idag och efter 6 timmar testade jag starta bilen. Bilen vibrerade.

Jag kollade kamremmen och indugskammen är en kugg för mycket. Nu tittade jag inte så noga. Men jag misstänker att det är kamremmen som spökar.

Tror ni att en eller två kugg fel kan göra så att motorn vibrerar på alla varvtal?

Eller går motorn på bara 4 cylindrar?
1kugg är ok men inte bra motorn går då ojämnt och är orkeslös men 2kuggar är på gränsen till ventilsallad. Förstår att du inte använde några tolkar när du tog av remmen eller satte tillbaka den. För att få allt rätt igen så måste du skaffa sådana här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024103/ Man kan tyvärr inte gå efter markeringen på kammarna då dom är justerbara och kan stå nått så inåt helvete fel. Dom måste stå i ett exakt förhållande till vevaxeln för att få allt optimalt :)
Tack för svar.

Bilen får tändning.
Markeringarna är rätt.
Det förskjutna spåret på insugskammen ligger i spår med topp och kåpa på övre sidan.
Det förskjutna spåret på avgaskammen ligger i spår med topp och kåpa på den undre sidan.

Nu är man fundersam. Jag har gjort detta flera gånger och jag har aldrig haft problem med detta.

När jag satte fast ventilkåpan så kan det vara så att en ventil tog i kolven. Jag vet inte hur stark ventilerna är om dem lätt kan böjas.
Ja enligt markerningen så står kammarna rätt men tyvärr fungerar det inte så du måste ha en tolk den som jag länkade till för att få kammarna exakt rätt. Ventilerna är rätt så starka du hade nog inte fått på ventilkåpan ordentligt ifall dom tagit i om du nu inte pressade ner ventilkåpan med skruvarna? I så fall så kan nog ventilerna tagit skada.
DayDreamer skrev:Ja enligt markerningen så står kammarna rätt men tyvärr fungerar det inte så du måste ha en tolk den som jag länkade till för att få kammarna exakt rätt. Ventilerna är rätt så starka du hade nog inte fått på ventilkåpan ordentligt ifall dom tagit i om du nu inte pressade ner ventilkåpan med skruvarna? I så fall så kan nog ventilerna tagit skada.
Jag pressade ned ventilkåpan med hemmagjort verktyg som tryckte ned ventilkåpan. Jag hade inga tändstift i.

Men det känns ologiskt att den kan vara en ventil som får hela motorn att skaka.
Ja jag har ingen aning om hur motorn beter sig när en ventil är skadad/krökt. Jag tippar på att det är kammarna som står fel kolla detta för har du oturen så kommer någon ventil eller kolv ta skada om du fortsätter att köra så som den beter sig nu.

Har du kollat så att du har gnista på alla tändstiften? Kan ju vara så att den enbart går på 4 eller 3 cylindrar.
DayDreamer skrev:Ja jag har ingen aning om hur motorn beter sig när en ventil är skadad/krökt. Jag tippar på att det är kammarna som står fel kolla detta för har du oturen så kommer någon ventil eller kolv ta skada om du fortsätter att köra så som den beter sig nu.

Har du kollat så att du har gnista på alla tändstiften? Kan ju vara så att den enbart går på 4 eller 3 cylindrar.
Hej.

Alla stift får gnista.

Jag manuellt ändrade luggen typ 1/4 motsols och då vibrerade bilen mindre.

Så vad tror ni? Kan vi säga att det är felaktig inställning av kamaxeln?
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]

installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]