Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcuslindholm
Har funderingar på att koppla ett relä med fjärrkontroll till ledrampen. Borde väl inte va mer än + och -/jord till relät och + (genom relä) till ramp, sen jorda rampen såklart? Har jag missat något?
Säkring mellan batteri + och ramp också.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det ser ut att stämma kan rekommendera detta relä på Biltema som har en inbyggd säkring kör själv med det reläet till mina 3st 100watt extraljus :) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017796/ Artikelnumret är 42305

Är det en knapp du hade tänkt koppla in för att kunna stänga av och sätta på ljusrampen? Eller är det just en fjärkontroll?
av Marcuslindholm
Fjärris, finns ju fjärrstyrda relän så det ska nog gå bra har sånna på jobbet, undra mest ifall de typ skulle dra slut på batteriet jättesnabbt de är mest som en rolig grej att koppla in ifall jag vill blinka med den när bilen står parkerad
av MickeM
Tjena.

Nej, du har inte missat nått i fråga om inkoppling.
Enda skillnaden mot en "normal" ljusinkoppling blir i ditt fall att mottagaren från fjärrkontrollen styr reläets spole på plussidan.

Vad är det för effekt på rampen, och vad klarar reläet?

Du räknar ut förbrukningen på rampen i ampere genom "ohms lag", dvs att dela antalet Watt med 12 volt. Ex: 120watt ÷ 12volt = 10A. (120÷12=10)

Sen ska du ha reläet väl i överkant, för att bryta hög ström sliter på kontakterna.
När kontakten blir dålig kan dom fastna ihop, eller inte ge kontakt alls.

Om det fjärrstyrda reläet är i klenaste kaget, rekomenderar jag att du låter det reläet styra ett kraftigare relä.
av Marcuslindholm
Är elektriker så formel och kopplingarna kan jag ;) de va mer frågan om det kan dra slut batteriet snabbt eller liknande, ni bilkunniga kanske vet bättre men tack för svaret
av MickeM
Tjena.

Då,kan du ju också räkna ut teoretiska tiden för användande.

Tex 65ah batteri ÷ 10A förbrukning = 6,5 timme till 100% TOMT batteri.
Startproblem vid 50% ca.

Kyla och batteriets skick påverkar stort.

Att blinka nån gång under arbetsdagen är inget problem....
av Marcuslindholm
Tack Bild
När du ändå hjälper mig, inga på mitt forum kan hjälpa mig, men jag letar efter larmboxen i en s40 -00, vet du vart den kan sitta? Har letat vid pedalerna och ser lite relän och säkringar, men vet inte riktigt hur larmboxen ska se ut, det kan va så att jag har eftermonterat larm, förra ägaren nämnde något om det.BildBildBild
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Marcuslindholm skrev:Fjärris, finns ju fjärrstyrda relän så det ska nog gå bra Bild har sånna på jobbet, undra mest ifall de typ skulle dra slut på batteriet jättesnabbt Bild de är mest som en rolig grej att koppla in ifall jag vill blinka med den när bilen står parkerad
Allt beror ju på batteriets skick och ålder samt hur många watt ledrampen är på. Det är absolut ingen fara att blinka för batteriets skull, blinkersena när du låser upp/låser billen ta mer ström än vad ledrampen gör (beroende på vad det är för Watt) totalt ligger blinkersen på 94W du har ju 4st 21wats lampor och två stycken 5wats lampor vilket blir 94Watt tillsammans :). Så blinka på hur mycket du vill med ledrampen :D
av MickeM
Tjena.

Ingen aning var den sitter på en S40, men dom jag hanterat (igen Volvo) har haft den bakom mittkonsollen.
Dom är djävligt placerade, för att dom inte ska kommas åt i häftigheten.

En eftermonterad, kan vara vart som helst.
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]