Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av daSea
Jonnybcool skrev:Lyckats att kolla på en älg på nära håll idag så får väl se vad de blir av bilen... Alla i familjen klara sig med lättare skråmor från glaset.
Tur i oturen ändå att ni kör just Volvo (och V70 som är en stor och säker bil). Ska man ha intima möten med älgar så vill iaf jag ha det i en Volvo och inte någon klen japanare eller liknande... Ta hand om familjen!
Ajaj skönt att familjen klarade sig ok..
Som sagt, tur att allt gick bra med er! Bilen är "bara" ett materiellt ting som går att ersätta, även om det såklart är jobbigt också.
joel80 skrev:Fy faan va läskigt! Ser ju ut som att ni hade älgen halvt inne i bilen!
Med tanke på ratten så var den nog det ja, tyckte även att instrumentpanelen va spräckt uppe vid stereoskärmen så den fick nog också lite vikt på sig...
Användarvisningsbild
av White
Ett tips angående Älgkollision. Om nu olyckan är oundviklig försök sikta långt bak på Älgen där den är som lättast. Vet att man kanske inte har möjlighet eller sinnesnärvaro,
men bara ett tips i all välmening. Kör ni på ett Vildsvin, stanna i bilen! Gå INTE fram till grisen om ni inte till 100% vet att den är död.
Ja, Mythbusters testade ju det där. Baken är optimal att sikta på om man nu inte kan undvika kollisionen men även att man inte borde bromsa eftersom älgen då gärna lägger sig på huven och vidare mot rutan. Om jag inte minns helt fel så konstaterade dom att man skulle gasa så att man istället klipper benen och i farten som är får älgen mot taket istället (och förhoppningsvis över bilen), men det var en herrans massa år sedan jag såg det avsnittet. Väldigt intressant dock!
grillchips skrev:Ja, Mythbusters testade ju det där. Baken är optimal att sikta på om man nu inte kan undvika kollisionen men även att man inte borde bromsa eftersom älgen då gärna lägger sig på huven och vidare mot rutan. Om jag inte minns helt fel så konstaterade dom att man skulle gasa så att man istället klipper benen och i farten som är får älgen mot taket istället (och förhoppningsvis över bilen), men det var en herrans massa år sedan jag såg det avsnittet. Väldigt intressant dock!
Frågan är dock vad taket klarar utan att knäckas om den hamnar där. En älgtjur kan väga uppemot 500 kg, det tror jag inte att min bil pallar på taket med hyfsad fart...
Mycket sant, det gjorde mig lite osäker med tanke på vilken skada det blev för Jonny. Får ta o se om avsnittet tror jag.
  • 1
  • 520
  • 521
  • 522
  • 523
  • 524
  • 1912

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid