Lucif3r . Ditt första svar var väl inte genomtänkt. Tillverkarna gör ju ständigt ändringar. I bästa fall följer de årsmodellerna, men en del ändrar ju månadsvis (VW). En del (Volvo) vet ju inte ens vad dom stoppat i bilen vid monteringen (t.ex. styrväxeln på en del Volvo som kan ha tre olika fabrikat och slangar o rör passar inte mellan fabrikaten). Toyota kör ju med Kaizen = ständiga förbättringar, så hur reservdelsfolket klarar av det har vi ingen aning om.
Schmoyoho skrev:Är det inte skillnad på diverse olika B244S*? Motorn hängde väl med under ganska många år under den beteckningen? Hur som haver så breddar man väl urvalet om man kan välja på flera årsmodeller än om man bara måste leta på just V70 och just MY99, det skadar väl inte?
Schmoyoho. Precis så jag tänker. Bor mitt i Skåne med stort antal självplock runt omkring, kanske 100st V70 att plocka från. Då vill man ju plocka det bästa.
Hilmer skrev:Jag letar själv efter en motor till en V70N med B5244S2 (140hk) och försökt få fram vilka alternativ man har, bland annat har jag ställt frågan här på forumet under avdelningen för densamme, men det verkar vara antingen dåligt med kunskap i ämnet eller helt enkelt svalt intresse av att dela med sig!
Vad jag själv kommit fram till är att B5244S2 är samma motor som B5244S (00-03 åtminstone), samma motor men olika beteckning och olika antal hästkrafter. Möjligen är din B5244S2 -99 samma som B5244S/S2 00-03 men inget jag hittills hittat något vettigt kring!
Jo min motor är samma som dom nyare du nämner. Dom nyare motorerna har elektroniskt gasspjäll (kom nog först på S80 som fick fungera som provbänk några år). Tidigare hade motorerna vanlig gaswire. Som du kan ha läst i inlägg ovan är 140 och 170 hästarna exakt samma motor. Skillnaden ligger i dataprogrammet (mjukvaran). Jag läste nånstans att byter man från ena effekten till den andra skall man se till att databoxen följer motorn.
Fritzell skrev:Inte ovanligt att delar av vevstaken/axeln tittar ut genom oljesumpen??? Berätta gärna mera.
Andrahandsuppgift från anställd på Skånes största Volvoskrot. Jag återkommer när jag rivit motorn.
DayDreamer skrev:Har du en 99 så har du förmodligen elektroniskt gasspjäll då kan du antingen ta en motor med samma
nummer B5244S2 140hk eller en B5244S 170hk det är exakt samma motor bara att 140 hk är ner strypt med program vara dvs gasspjället öppnar inte fullt på en 140hk tror det öppnar ungefär 50-60% vid fullgas.
Jag har för mig att det var B5244S som är 170hk motorn :???:
DayDreamer. Menar du att man inte behöver byta elektronikboxen om man tar en motor med den andra effekten?
Vilka årsmodeller av B5244S/S2 kan man ta ett "long block" ifrån? Alltså topp+ block+ sump och sen flytta över resten från den havererade motorn?
TommyP86. Tack för länken!