Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Behåll du tråden tills den går som den ska, så får man ju bakgrund också.
Eftersom den gick igång på 2 - 3 cylindrar så finns det ju hopp. Tändstift, tändkablar, fördetarlock och rotor är väl nästa steg i så fall. BTR-n kan "torka sönder" och membranet spricka, då kommer det bensin som läcker rakt in i insuget. Lossa den klena vakuumslangen mellan BTR-en och insuget och sug i slangen, det få inte smaka det minsta bensin och det ska vara helt tätt. Sedan finns det ju en Hallgivare i fördelaren som kan "spöka" lite. BTR = BränsleTryckRegulator sitter i änden på railsen och där sitter returbränsleslangen till tanken
Skogshuggarn skrev:Underbart med experter på forumet
Expert... Njaee. Jag har visserligen jobbat med bilar hela livet, men slutade som bilmek när dessa bilar var nya. Det jag har lärt mig om insprutning har jag lärt min sedan jag fick en 745-a av min svåger som Volvo inte ville byta in för c:a 8 år sedan. Med mycket god hjälp av "NilsO", "gnestakalle" m.f. Den har nog haft alla fel som finns inom insprutningen, men går "som en dröm" numera och jag försöker "betala tillbaka" det på detta viset. Men expert, dit har jag nog en del steg kvar.

Mvh
Lennart
I dag har det bytts några vakumslangar som verkde vara dåliga och bytt tändstift. Tändstiftbyte verkade vara bra. Startade så lätt så man inte hann höra startmotorn. När motorn komit upp i temp går den på all fyra cylindrarna på lite varv. På tomgång är det lite si och så med det. Den går på alla fyra emellanåt men missar ofta. Det kan tänkas att det smakar lite bensin om vakumslangen på bränsletrycksregulatorn och det är ingen skillnad om slangen sitter på eller inte. Det finns vakum i slangen. Jag har sökt på bränsletrycksregulator på bildelsbasen.se och på 87:or finns det bara en i hela landet och den ser inte ut som min. Söker jag på 88-92 hittar jag 21 st och de ser ut som min. Vad skiljer mellan -87 och t.ex -90.
I morgon sk tomgångsmotorn få sig en rengöring.
Senast redigerad av 1 Skogshuggarn, redigerad totalt 0 gånger.
Det som skiljer från dom från -87 och de nyare är att det är olika bränsletryck. Jag provade 3! st btr:r på min bil och alla smakade bensin om man sög tillräckligt hårt så jag tror inte det är det som är problemet. Har du provat en annan tändspole? Jag hade liknande problem med min och där misstänker jag att det var tändspolen som var det största problemet. Jag bytte bränsleboxen och tändspolen samtidigt och efter det hade jag inte problem med att starta. Den drog mycket bensin men det var för att det var kortslutning i lambdan som gjorde att den fick alldeles för mycket bensin.
Nu har jag testat BTR :n genom att lossa slangen som går tillbaka till tanken och satt på en annan slang som gick ner i en dunk.
Vid tomgång forsade det på rätt bra och vid högre varm så lugnade det ned sig något. Totalt ca 1,5 liter i dunken på 30sekunder.
Kan det ändå vara fel på BTR :en. Kan jag ha fel modell (se mitt tidigare inlägg i tråden).
Bilen ska gå även om det är fel BTR men inte till 100%. LH2,2 (bilar tillverkade fram till semestern -88) ska ligga på 2,5 kg och LH2.4 ska ligga på 3 kg på tomgång. Detta mätt med vakuumslangen till insuget bortkopplad. Med slangen på plats ska bränsletrycket variera med belastningen och vara lägre på tomgång. När det blir fel på BTR-en är det oftast membranet som skiljer bensinsidan från vakuumsidan som läcker. Om motorn får alldeles för mycket bensin på annat sätt, kan det nog kanske smaka lite bensin ändå men det ska alltid vara tätt när du suger i slangen som går till insugningsröret och sätter tungan för.

Mvh
Lennart
Nu är det dags att avsluta denna tråd för min del. Det har varit flera fel på "traktorn" som har resulterat i att jag bl.a. har lärt mig att lyfta toppen och byta packning . Det senaste felet, och som har varit med från början, var att det var fel modell på LMM:en. Det finns i en annan tråd.
Nu startar den väldigt lätt, går på alla cylindrar och ryker inget.

Hälsningar Anders

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]