Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Macke117 skrev:Ok, ska kolla motorfästen.
Är det vanligt att dessa blir dåliga?
Bilen har gått 10500 mil.
Ja det är vanligt, särskilt när det gäller det övre fästet och det så kallade momentstaget under/framför motorn. Min erfarenhet gäller bensinmotorerna men jag gissar att utformning och problem kan vara ungefär densamma på dieslarna. Dock har jag även här svårt att förstå varför problem med dessa fästen skulle göra att problemet kommer och går på det sätt du beskriver.
av andersuw
valln skrev:Om handbromsen ligger på kan det bli vibrationer, men då måste trummorna bli varma.
Precis.
av Macke117
Dåliga motorfästen borde leda till vibrationer och speciellt borde det märkas vid belastning.

Har lite svårt att tro att det är motorfästena som är dåliga eftersom felet inte är hela tiden.
av andersuw
Macke117 skrev:Dåliga motorfästen borde leda till vibrationer och speciellt borde det märkas vid belastning.
Ja.
Macke117 skrev:Har lite svårt att tro att det är motorfästena som är dåliga eftersom felet inte är hela tiden.
Precis.

Hade för övrigt en gång symptom av det slag du beskriver på min gamla 145:a -72. Vibrationer som kom efter en stunds körning men försvann efter att vi stannat till ett tag för att sedan komma tillbaka. Dessvärre eller dessbättre, beroende på hur man ser det, gick detta problem över av sig själv. Vet därför fortfarande inte vad felet egentligen var. ;-)
av andersuw
Macke117 skrev:Kan det va något fel i automatlåda/momentomvandlare?
Man skall aldrig säga aldrig. Men detta är definitivt ingen sannolik kandidat. Vid den slags körning du talar om (normal landsvägskörning) ligger lådan vanligen oförändrat kvar på samma växel med lock-up så att momentomvandlaren inte arbetar alls.
av sensonic
Jag har jagat detta på min gammelbil (V70 -00) och jobbat genom bromsar och bussningar. Inget hjälpte.

I samband med skiftet till vinterdäck bytte jag även stötdämpare (hela fjäderben) och hjullager fram. Inga vibrationer sedan dess, får se när sommarhjulen ska på igen om det fortfarande flyger. Den bilen hade då rullat 24000 mil och jag tror mest på stötdämparna men om en månad vet jag mer.

Och ja, jag hade skiftat position på däck och dessutom skiftat in två helt andra hjul för att först utesluta däcken.
av Macke117
Tack för era tips men jag är ändå i behov av fler tips och idéer!

Vibrationerna som uppstår efter några kilometers körning är såpass kraftiga i bilen att det inte känns ok att köra vidare.
Efter att ha stannat bilen på vägen kan jag direkt köra vidare och det kan gå bra i flera mil utan vibrationer.
av Niclas66
Vibrationer som slutar efter att man stannat en stund är ett sk intermittent fel.
Ett fel som uppstår pga friktion,obalans eller något tillfälligt fel.
Man kan utesluta en del saker som motorfästen,drivknutar,momentomvandlare,lager mm då dessa inte självlagar sej.
Däck samt bromsar däremot är saker som kan vara intermittent!
Vätska i däcken?
Ja det finns reservhjul på burk och den vätskan kan ge upphov till obalans mm,men det slutar sällan om man stannar en stund och åker vidare.
Oavsett värme eller inte,behövs inte mycket anliggning av bromsar för vibrationer.
En annan sak är ev kanter på yttre samt inre delen av broms ytan.
Kan ge upphov till ljud,vibrationer mm.

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

Fungerar denna dragkrok som den skall? Se film: h[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]