Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mbc
Min 07:a diesel tvärvägrade att starta en morron.
Glapp i motorns kabelhärva till bränsletrycksgivaren sa han som fixade den.
Vad han gjorde för att laga det eller hur han kom fram till just det felet vet jag inte.
Mer än så vet jag inte, kanske nån hjälp på vägen iallafall.
av HakanF
olofgran skrev:
HakanF skrev:Kamaxelgivaren kan ge sådana problem utan felkoder.
Hur då?
kamaxelgivare samt vevaxelgivare är två som kan krångla när de är varma om de börjar ge sej och utan dem så ingen startad motor.

Man kan kyla dem med kallt vatten om problemet uppstår med varm motor bara för att se om det är något av de givarna som ger problemet.
Användarvisningsbild
av JimmyG
Kan tänka mej att din ecu gett upp, be verkstaden koppla in sin "break out" box och kolla kablaget oxå, brukar vara nött vid batterihyllan eller under luftslangen mellan turbo och luftfilterbox precis ovanför egr och spjällhus.

Jobbar som PST Volvo och haft ett likadant fel som du beskriver, det var då ecu:n som inte gav rätt signaler.. dom kan även se i vida är och börvärden på bränsletrycksgivaren etc etc och där ifrån fatta ett beslut. Annars skulle dom sickat en T.I.E journal för länge sen.. tråkigt att du ska ha oturen o råka på okunnig personal.. :-(
av olofgran
JimmyG skrev:Kan tänka mej att din ecu gett upp, be verkstaden koppla in sin "break out" box och kolla kablaget oxå, brukar vara nött vid batterihyllan eller under luftslangen mellan turbo och luftfilterbox precis ovanför egr och spjällhus.

Jobbar som PST Volvo och haft ett likadant fel som du beskriver, det var då ecu:n som inte gav rätt signaler.. dom kan även se i vida är och börvärden på bränsletrycksgivaren etc etc och där ifrån fatta ett beslut. Annars skulle dom sickat en T.I.E journal för länge sen.. tråkigt att du ska ha oturen o råka på okunnig personal.. :-(
De är inne på att bränsletryckgivaren strular och försöker återskapa felet. Inte lyckats än. De säger sig ha säkrat allt kanlage.
Börjar vänja mig av med att ha bil nu. Åkte kollektivt med Pågatåg för första gången. Gick bra.
av olofgran
JimmyG skrev:Kan tänka mej att din ecu gett upp, be verkstaden koppla in sin "break out" box och kolla kablaget oxå, brukar vara nött vid batterihyllan eller under luftslangen mellan turbo och luftfilterbox precis ovanför egr och spjällhus.

Vad ät TIE rapport?
av olofgran
De har haft bilen nu sedan 29 januari utan att lösa det. Jag jobbade ett tag på vcc på den avdelning som har hand om vida men har inte velat lägga mig i hur de jobbar (än). Får nog lov att göra det nu.
av olofgran
olofgran skrev:

Vad ät TIE rapport?
Hittade tie manual på nätet. Bra system om det nyttjas.
av olofgran
Nu jobbar verkstaden efter teorin att det är kabelbrott någonstans i kabelstammen. Sprättar upp och mäter.
Problemen började egentligen efter ett bakaxeljobb med byte av bussningar och länkarm. Jag undrar ju om något kablage kan ha skadats då. Fast förlagda kabelstammar brukar ju inte gå sönder av sig själv. Sitter någon kabeldel till bränslepump nära infästningar av bakvagn?
av AndS
Vi har haft ett problem med kabelstammen under batterilådan, var lite olika symtom. Men till slut stannade bilen, den startade på nytt men det gick inte köra för så fort man gasade dog den. Så beroende av om det är avbrott eller kortslutning av trådar kan symtomen bli olika.
Men det tog inte Volvo mera än 2-3 timmar att felsöka och åtgärda, samt att det var ett känt ställe det kunde bli kabelproblem.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]