Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
andersuw skrev:Kan vara problem med hjulbalanseringen ja, annars vanligen drivknutar/drivaxlar.
Bilhandlarens bästa gissning va att det berodde på att hjulen va platta. Den hade stått i deras nya hall som har golvvärme och han trodde därför att vibrationerna skulle ge med sig efter några mil. Men jag bad honom skriva in det i ordern så att om det inte ger med sig är det något de får åtgärda på garanti.
av andersuw
Alexas skrev:
andersuw skrev:Kan vara problem med hjulbalanseringen ja, annars vanligen drivknutar/drivaxlar.
Bilhandlarens bästa gissning va att det berodde på att hjulen va platta. Den hade stått i deras nya hall som har golvvärme och han trodde därför att vibrationerna skulle ge med sig efter några mil. Men jag bad honom skriva in det i ordern så att om det inte ger med sig är det något de får åtgärda på garanti.
Ja det är tänkbart att det kan vara så. Brukar dock inte ta särskilt många mil innan den så kallade "morgonsulan" släpper om det är en sådan det är fråga om.
av valln
Vad gäller 2.5T och bensinförbrukning gäller det som vanligt att bromsa så lite som möjligt.
Motorn tar enorma mängder bensin vid start och det är efter cirka 5 mil som förbrukningen går ner markant.
av lennart lundberg
Hej Alexas!

Låter som ett dåligt argument i mina öron.
Har en veteranbil som står still hela vinter i varmgarage utan problem med ”plattsula” när våren kommer.
Inte ovanligt att man byter bil vid en del kommande kostnader.
Jag vill inte avskräcka dig, bara ett tips.
Kontakta förra ägaren för lite info. om bilen, varför han sålde/bytte den.

Lennart
av andersuw
valln skrev:Vad gäller 2.5T och bensinförbrukning gäller det som vanligt att bromsa så lite som möjligt.
Motorn tar enorma mängder bensin vid start och det är efter cirka 5 mil som förbrukningen går ner markant.
Visst tar denna motor, liksom de flesta andra, väsentligt mer bränsle vid kallstart. Men inte behöver man vänta fem mil innan förbrukningen går ner till normal nivå. Min V70 T5 -02 har genomvarm motor efter bara några kilometers körning även om det är kallt ute och säkert är också växellådan fullt uppvärmd efter bara någon enstaka mil.
av Alexas
lennart lundberg skrev:Hej Alexas!

Låter som ett dåligt argument i mina öron.
Har en veteranbil som står still hela vinter i varmgarage utan problem med ”plattsula” när våren kommer.
Inte ovanligt att man byter bil vid en del kommande kostnader.
Jag vill inte avskräcka dig, bara ett tips.
Kontakta förra ägaren för lite info. om bilen, varför han sålde/bytte den.

Lennart
Hej Lennart! Tack för tipsen.

Jag gjorde precis som du tipsar om och ringde förra ägaren som ägt bilen sedan 2011 (2 brukare totalt) och frågade om kända fel. Han berättade att bilen inte haft några kända fel i hans ägo och ingenting de har sagt på service heller.

Säljaren jag ska köpa den av är en auktoriserad Toyota ÅF och de verkar vara väldigt tillmötesgående vad gäller reparationer/garanti. Jag va väldigt tydlig med att vibrationerna är något som måste åtgärdas. Toyotas verkstad kommer kolla på bilen för både det klonkande ljudet och vibrationerna. Dessutom tar säljaren på sig att byta kamrem+pump och besiktiga bilen då det är dags för det nu.
av valln
andersuw skrev:
valln skrev:Vad gäller 2.5T och bensinförbrukning gäller det som vanligt att bromsa så lite som möjligt.
Visst tar denna motor, liksom de flesta andra, väsentligt mer bränsle vid kallstart. Men inte behöver man vänta fem mil innan förbrukningen går ner till normal nivå. Min V70 T5 -02 har genomvarm motor efter bara några kilometers körning även om det är kallt ute och säkert är också växellådan fullt uppvärmd efter bara någon enstaka mil.
Det är ju svårt att veta vad som är normalt men jag tycker att motorn alltid tar normalt med bränsle.
Samtidigt har jag väl nollställt färddatorn tusentals gånger och efter fem mil tycker jag att motorns snittförbrukning, sen start, har blivit riktigt lågt.
Motorn går riktigt fett vid kallstart, även vid sommartemp, man riktigt känner hur mycket bränsle som flödar på. Däri tror jag det ligger en skillnad mot diesel och det är också en nackdel förbrukningsmässigt med bensin vid tyngre körning med släp.
av Alexas
Och just det! Glömde nämna att bilen är en Classic :) säljaren har glömt skriva det/vet inte. Handtagen är kromade och mätartavlan är kronograf bland annat.
av andersuw
valln skrev:Det är ju svårt att veta vad som är normalt men jag tycker att motorn alltid tar normalt med bränsle.
Samtidigt har jag väl nollställt färddatorn tusentals gånger och efter fem mil tycker jag att motorns snittförbrukning, sen start, har blivit riktigt lågt. Motorn går riktigt fett vid kallstart, även vid sommartemp, man riktigt känner hur mycket bränsle som flödar på. Däri tror jag det ligger en skillnad mot diesel och det är också en nackdel förbrukningsmässigt med bensin vid tyngre körning med släp.
Med "normalt" menar jag med genomvarm drivlina. Jag har också mätt upp massor av gånger med hjälp av färddatorn, både efter bara några kilometers körning (när motortempen blivit "normal") och när jag kört långa sträckor. Ingen skillnad. Men visst, min flödar också på ordentligt vid kallstart. Kanske finns här en skillnad gentemot diesel men jag är inte säker på hur långt det egentligen stämmer. Min V70 D4 -15 drar också avsevärt mer efter kallstart än när den blivit varm.

Sedan tror jag du kan ha rätt i att bensinturbomotorer i den här generationen drar iväg förbrukningsmässigt när man trycker på ordentligt. Såvitt jag vet beror det på att man då måste vidta vissa mått och steg för att motverka knackning (fetare blandning, annan tändpunkt) och detta är inte något plus förbrukningsmässigt. En bensinmotor är annars ofta som bränsleeffektivast vid öppet spjäll eftersom man då slipper ifrån de pumförluster man drabbas av när spjället helt eller delvis stryper lufttillförseln.
av valln
Grejen är att bensinmotorn tar så mycket mer vid kallstart att det i sin tur tar en lång tid att kunna späda ut på, avsevärt längre sträcka än det tar för oljan i växellådan att bli varm.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]

Tycker det hör hemma här och jag tycker […]

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]