Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lirsa
Det är ju det jag skriver: power pulse är ingen mjukvara så förmodligen omöjligt att uppgradera MY16 D5s till det.

Dock var ÅF tvärsäker på att all hårdvara finns i MY16-bilarna så att features och funktioner i MY17 också skall fungera i MY16-bilarna.
av andersuw
Hyted skrev:
Henry_Fågeljazz skrev:Detta problem - att man är tidigt ute och sedan blir besviken när förbättringar införs är ju inte nytt precis. :(

Snarare får man räkna med att det blir så nästan varje gång man köpen något. Att vänta är ju sällan något alternativ då det inte i förväg går att bedöma när det är rätt läge att slå till. :???:

Trist men ett faktum.

Henry
Irriterande tycker jag att en vara inte är klar när den börjar säljas. Att det blir förändringar efter 2,3,4 år är inget konstigt men efter bara 1 försäljningsår är dåligt tycker jag.
Varan var ju i detta fall "klar" när den började säljas. Det utlovades inte att den skulle klara mer än den faktiskt gör. Att det sedan påföljande år erbjuds en bättre vara är en annan sak. Själv tycker jag det inte är något problem. Snarare är det ju en fördel om nya funktioner införs i produktionen så snart det är färdigutvecklade och utprovade. Om det sedan visar sig att äldre produkter kan uppgraderas till samma funktionalitet är det förstås ännu bättre. Vad som kan vara ett problem är väl snarast att nya funktioner ibland införs innan de är tillräckligt utprovade.
av KrilleW
Hyted skrev: Irriterande tycker jag att en vara inte är klar när den börjar säljas. Att det blir förändringar efter 2,3,4 år är inget konstigt men efter bara 1 försäljningsår är dåligt tycker jag.
Tekniken går snabbt framåt. Inget är ju konstigt med att man gör någon form av uppdatering varje år.
Det kommer en ny iPhone/Samsung varje år med. Skulle du vilja byta upp dig om de släppte en likadan telefon året därpå som du redan hade?
Hela marknaden ser ut så vad man än köper. Dyrt för prylnördar :)
av Hyted
KrilleW skrev:
Hyted skrev: Irriterande tycker jag att en vara inte är klar när den börjar säljas. Att det blir förändringar efter 2,3,4 år är inget konstigt men efter bara 1 försäljningsår är dåligt tycker jag.
Tekniken går snabbt framåt. Inget är ju konstigt med att man gör någon form av uppdatering varje år.
Det kommer en ny iPhone/Samsung varje år med. Skulle du vilja byta upp dig om de släppte en likadan telefon året därpå som du redan hade?
Hela marknaden ser ut så vad man än köper. Dyrt för prylnördar :)
Bilmarknaden är knappast uppbyggd som telefonvärlden. Bil byter man vanligtvis inte varje år.
Tycker hur som helst det är jäkligt surt!
Och jag tycker det är rätt fult att inte meddela att ex powerpuls kommer att komma redan året därpå.

Framförallt handlar det om att andrahandsvärdet kommer va kass på MY16.
av valln
Näe, jag tror att begagnatpriset på nya xc90 kommer att vara bra så det räcker och blir över. Det gäller alla årsmodeller i åtminstone några år framöver.
av lirsa
Men vad ni är bittra på Volvo innan ni ens vet...

XC90 skall kunna framföras utan aktiv inblandning av föraren dvs det man har testat i Göteborg under ett tag och det som tesla inte helt framgångsrikt släppt.

Denna funktion skall också kunna laddas ner i MY16.

Så spar på gnället lite. Om det kostar pengar? Kanske? Ngt att vara bitter över? Nä! Hur många av er gnällspikar äger ens bilen det hittills endast kan handla om, XC90 MY16?
av Hyted
lirsa skrev:Men vad ni är bittra på Volvo innan ni ens vet...

XC90 skall kunna framföras utan aktiv inblandning av föraren dvs det man har testat i Göteborg under ett tag och det som tesla inte helt framgångsrikt släppt.

Så spar på gnället lite. Om det kostar pengar? Kanske? Ngt att vara bitter över? Nä! Hur många av er gnällspikar äger ens bilen det hittills endast kan handla om, XC90 MY16?
Härligt! Då ska jag sluta gnälla.
Jo, jag har en xc90 MY16.
av Hyted
lirsa skrev:Men vad ni är bittra på Volvo innan ni ens vet...

Härligt! Då ska jag sluta gnälla.
Jo, jag har en xc90 MY16.
Användarvisningsbild
av andreas 80
lirsa skrev: XC90 skall kunna framföras utan aktiv inblandning av föraren dvs det man har testat i Göteborg under ett tag och det som tesla inte helt framgångsrikt släppt.
Fast vänta lite nu, detta har aldrig kommunicerats tidigare att föraren skall vara "utanför loopen" i dagens XC90 med dess sensorer, det tror jag faktiskt inte kommer ske.
Såvitt jag vet så krävs det fortsatt att föraren skall ha händerna på ratten och "kör" bilen.
Det som tas fram inom DriveMe är något helt annat, och oerhört intressant.

Men att lägga några tusenlappar för att få uppgradera till nya funktioner som kommer har jag inga problem med alls.

En annan sak som slagit mig är att det numera är standard med Intellisafe Assist, känns som Volvo gör allt för att få folk vana vid autonom körning. Tror det är ett steg i rätt riktning.
av KrilleW
Hyted skrev:
Bilmarknaden är knappast uppbyggd som telefonvärlden. Bil byter man vanligtvis inte varje år.
Tycker hur som helst det är jäkligt surt!
Och jag tycker det är rätt fult att inte meddela att ex powerpuls kommer att komma redan året därpå.

Framförallt handlar det om att andrahandsvärdet kommer va kass på MY16.

De flesta byter troligtvis inte telefon varje år heller. Det var en liknelse med att teknik går snabbt framåt, man vill ha ut nyheter snabbt för att hålla sitt varumärke attraktivt. Men jag håller med dig, det är jävligt surt och kostsamt. Men så kommer utvecklingen alltid att se ut.

Varför tycker du det? Det är väl inget bilmärke som i förväg berättar vad som komma skall? Det vore ju lite att skjuta sig själv i foten...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]