NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattias45
Hej!
Behöver momentvärder till centerbulten till drivaxeln (är en vanlig 13mm skruv i min bil)

Vad jag googlade fram på engelska sidor va 35 nm och 90 grader kan det verkligen stämma?
av Mattias45
Förlåt glömde säga att det är framaxeln höger (passagerarsidan), växellådan läcker från packboxen så set blir byta packbox och ev drivaxel beroende på hur metallen som går in i växellådan ser ut
av dieselputte
Mattias45 skrev:Hej!

Vad jag googlade fram på engelska sidor va 35 nm och 90 grader kan det verkligen stämma?
Stämmer bra det , se till att mäta ut 90 grader på nåt vettigt sett och dra sen. Tänk på att sätta ny bult bara, kostar 20-25 kr hos Volvo.
av Mattias45
dieselputte skrev:
Mattias45 skrev:Hej!

Stämmer bra det , se till att mäta ut 90 grader på nåt vettigt sett och dra sen. Tänk på att sätta ny bult bara, kostar 20-25 kr hos Volvo.
Köpte en ny bult från volvo idag då jag blev tippad att den innehåller något lim (blått) på trådarna som låser bulten.

Hur menar du på vettigt sätt? Tänkte dra den med momentet till 35 nm och sedan med vanligt ledhandtag ett kvarts varv är set vettigt?

Tack för hjälpen förresten :)
av dieselputte
Mattias45 skrev:
Hur menar du på vettigt sätt?
Var nog mer som ett tips att få en bra referens så man vet att det blir 90 grader. Ett till tips kan vara att be någon bromsa navet när du drar åt så det är fixerat.
av Mattias45
dieselputte skrev:
Mattias45 skrev:
Hur menar du på vettigt sätt?
Var nog mer som ett tips att få en bra referens så man vet att det blir 90 grader. Ett till tips kan vara att be någon bromsa navet när du drar åt så det är fixerat.
Jaha! Nej tänkte mer på om jag behövde en Såndär gradskiva som man lägger på ledhandtagen och drar, blir inte direkt 100 procent 90 grader med endast ögonmått trodde eu menade så.

Men tack för allt! :) ska ge mig på det imorgon

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]