NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kopte en V50 fran 2006 forra aret bilen har gott fint vi har haft ett litet lackage fran retur slangen pa spridare 4 och 5 troligast ar det tva oringar som ar slitna, men varit minimalt sa vi har skjutit det pa framtiden men i tisdags bytes distrubtions bandet och vatten pumpen bilen gick som en klocka efter men idag borjade det lukta diesel i bilen nar hon stor pa tomgang lr kor sakta nar jag drog av skyddet pa motorn var det diesel overallt pa motor blocket. Ett par dagar innan hade jag haft av locket och da var det inte mer an ''normallt'' sa nu undrar jag kan mekaniken ha glomt att dra at nan bult som har med dieseln att gora nar han bytte bandet? Eller ar det mest troliga att returslangarna gjort sitt? Det sprutar inte ut diesel och man kan inte se var ifran lackaget kommer nar hon star stilla pa tomgang inte heller nar man varvar mororn ngt.

//Hella
Senast redigerad av 1 Midnightwolf, redigerad totalt 0 gånger.
Hej, det står 2.0 i rubriken, men du nämner spridare 5 (??) (2.0D är ju fyrcylindrig), vilken motor är det?

Har själv en 2.0D där jag fick ett läckage på returen efter att jag fipplat med spridarna. I mitt fall så var orsaken att sprinten som håller returen på plats i spridare blivit uttöjd. Returen ploppade alltså ut under körning. Har även haft spridare med lätt läckage i vissa tätningarna, exempelvis där "inbränslenippeln" sitter skruvad i "blocket" på själva spridaren (hade köpt begagnat på bildelsbasen och fick ny spridare skickat utan diskussion så det löste sig bra).

Normalt så tror jag inte att man skulle behöva skruva på bränslesystemet när man byter kamrem/vattenpump, så det borde inte ha samband tycker jag.
Postade imorse fran nallen verkade inte som det kom in. Spridare 3 och 4 ska det vara. Stadade upp henne och bakom spridare 3 var dieseln ren inge svart skit i den dvs. Korde en svang och det ser ut som problemet ar hos spridare 3 for bakom var det diesel igen.
Min kille tog bilen till verkstaden idag dom tvattade av motorn dar det hade lackt sen korde han runt bilen gasade upp ett par ganger, sen latt dom henne sta pa tomgang 45min. Nu till det komiska dom kan inte hitta lackan for det fyller inte upp nanstanns vad dom kan se. Da rengjorde jag enda tva ganger igar, far ta av locket nar han kommer hem och kolla sjalv. Lacker det sa tar jag en bild pa omradet.
Det glänser ju friskt där, när ni kollar "i verkligheten" känns det som att allt som glänser på bilden är diesel??

Jag tror inte på returen, men det är ändå ett bra ställe att börja på för det kostar bara en o-ring o lite jobb... EDIT: var fick jag O-ringen ifrån?? Returslangarna är nog troligare, undrar hur ett litet hål där skulle yttra sig?

Så här läckte den spridare som jag köpte från bildelsbasen (se bild nedan.. ) Den är ju lite enklare iom att man kan se varifrån den fuktar.. Jag fick som sagt ny spridare (från samma motor) utan vidare diskussion (Jönköping bildemontering) som inte läckte. Skulle det kunna vara så att er läcker likadant men lite mera??

Hur ser det ut på undersidan av motor-täck-locket? Är den också diesel-indränkt? (försöker skilja på om det är ett läckage som kryper eller om det "sprutar" ut). Lite konstigt att det inte går att se läckaget när ni kör på tomgång, men det är å andra sidan inte så högt tryck från dieselpumpen då..

Bild
Slangarna blir slappa och börjar läcka men det är inte ovanligt att o-ringen läcker heller. Mitt ena retur t-kors fick en liten spricka i sig vid monteringen av ny oring så det läckte mitt i "y-et". Köpte en sats med nya returnipplar i fräst aluminium och sen vart det tätt och bra.
Jag är inte helt säker på att det är returslangen men vi börjar där. Om man kör upp till 90km/h så måste det droppa från var det än det läcker då håller det sig till spridare 3 men 130km/h då dränker jag alla 4ra spridarna. Nu till en annan fråga hur får man bort returslangen? Klipsen som sitter i spridarna får min kille bort men själva slangen lyckas han inte pilla bort 25skruvar senare. Själv är jag på jobbet så kan inte kolla. Tips hade varit tacksamt.
B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB1[…]