Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
Har letat efter utvändiga mått för nya V90, någon som har en länk eller dylikt till faktainformation? Måste kolla om V90:an går in i garaget :)
Användarvisningsbild
av EjS
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev:Märkligt att det ska vara så svårt att inse att man säljer fler bilar på att bilen är snygg än att man kan lasta in ett kylskåp baktill? Folk skiter i sånt och köper hemkörning istället numera. Tider ändras.
Precis, vill man ha en praktisk bil väljer man något annat än nya Volvo. Volvo byter kundsegment och siktar in sig på premium och livsstil, bättre betalt där, helrätt och man kan nog tjäna ordentligt med pengar. Helt ny värdegrund för företaget.

I Kina skulle ingen drömma om att kör hem kylskåp, man kör ju knappt ens sina barn i bilen, det gör ju barnflickan eller ens chaufför.
Helt rätt. Är präcis kommit hem från Kina. Vår agent där har en Buick MPV med komfortstolar med vent. och massagefunktion. Sedan hittade han en bra taxiförare från landet som nu är chaffis för han. Han är på jobb 24 timmar i dygnet och får väl 1000 rmb i månaden.

INGEN som tjänar bra åker själv i Shanghai. Hemsk traffik!

Jag ser iövrigt fler och fler Volvo i Kina. Mest S60L ocj därnäst S80L.

Inget marknad för V70/90.

XC90 Excellence lär bli bra fast den är för liten jämnfört med US MPV som är favoriten i Kina - de är så stora att du kan ha med gäster och affärsförbindelser.
av miw
Grejen är väl att 90-serien ska vara premium, men i övrigt tror jag inte Volvo byter kundsegment. Nya V60, som kommer typ 2018, kommer ju vara större än nuvarande V60, och blir väl då sannolikt "nya V70/folkbilen" om Volvo får bestämma. V90 ska nog inte jämföras med V70.
av andersuw
TommyP86 skrev:Alla kommer få plats med sina hundar, sina barnvagnar, allt rot som ska med till kolmården sommartid, och vinterutrustningen åker på taket. Man får bara lasta annorlunda. (Prova något nytt, hemska tanke)
Återstår att se om allt och alla kommer att få plats. Vad vi redan nu tror oss veta är att bilen är en dryg decimeter längre utan att det får plats mer.
TommyP86 skrev:Ville du ha rejält med bagageutrymme 2005, så köpte du en e-klass. Ville du ha stort bagageutrymme 2015, då köpte du också en e-klass. (Eller nån skoda jag inte kan namnet på, alla ser likadana ut)
Inte jag. Både V70N och och V70 II är i praktiken rymligare än VDA-måttet antyder och det finns dessutom andra fördelar ur lastsynpunkt: Bred lastöppning, brett mellan hjulhusen, ännu bredare strax över hjulhusen, rak baklucka, rejält lastskyddsgaller i stål (tillbehör) som enkelt kan fällas upp vid behov, två- eller tredelat bakre ryggstöd och helt plant lastgolv när man fäller ner innebär stora fördelar när man verkligen behöver lasta.
TommyP86 skrev:Poängen är att v70 har aldrig varit så väldigt stor bak,
Se ovan.
TommyP86 skrev:gnället kommer sej av att folk inte vill betala för ett riktigt stort utan vill ha mellanmjölk (hyfsat stort, hyfsat billigt)
Varför skulle man behöva betala en massa för "riktigt stort"? Volvo har ju redan i decennier visat att det går att erbjuda "riktigt stort" till rimliga pengar.
av andersuw
miw skrev:Grejen är väl att 90-serien ska vara premium, men i övrigt tror jag inte Volvo byter kundsegment. Nya V60, som kommer typ 2018, kommer ju vara större än nuvarande V60, och blir väl då sannolikt "nya V70/folkbilen" om Volvo får bestämma. V90 ska nog inte jämföras med V70.
Det ser ju inte så ut på den svenska marknaden så här långt. En ny V90 kommer inte att kosta mycket mer än en ny V70 i tjänstebilssegmentet där de allra flesta nya V70 sålts.
av andersuw
Gorban skrev:Åkte taxi i en V70 i veckan och detaljstuderade inredningen och speciellt mittkonsolen.
Vad är det närmare bestämt för fel på inredningen i en V70 av senaste snitt jämfört med V90. Och är du säker på att en taxi har en inredning som representerar det bästa du kan få i inredningsväg i en V70?

Så här ser min V70 D4 -15 ut på insidan fast med läderklädd instrumentpanel. Vad är det för fel på den inredningen enligt din uppfattning?

Bild
Gorban skrev:Jag skulle aldrig ens överväga att skaffa en V70. Inte ens i mina vildaste fantasier. V90 är något helt annat. Det har både med yttre och inre design att göra. Materialval, inredningskvalitet, den låga sittställningen, avsaknad av hål i mittkonsolen är helt avgörande för mig. Nu har jag bestämt mig för att byta min BMW till en V90.
Vad är det för "hål" i mittkonsolen du talar om (förvaringsfacket framför mittkonsolen eller ...?) och vad är det närmare bestämt för fel på materialvalen?
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Gillar inte heller att fönstren blir allt mindre och mindre, men det gör visst att ängsliga hemmafruar i USA känner sig tryggare, det blir ju lite stridsvagnskänsla när man sitter i bilen och fönstren blir som gluggar,
Jag hoppas och tror att detta bara är en modetrend även om den tyvärr varat länge nu. Volvo 745 hade för låg midjelinje (undre fönsterlinje) i min smak och de flesta nuvarande har för hög. Däremellan var det ganska lagom tycker jag. Vi får hoppas att vi så småningom kan se en återgång till lagomlinjen. ;-)
av KrilleW
andersuw skrev: Vad är det närmare bestämt för fel på inredningen i en V70 av senaste snitt jämfört med V90. Och är du säker på att en taxi har en inredning som representerar det bästa du kan få i inredningsväg i en V70?

Så här ser min V70 D4 -15 ut på insidan fast med läderklädd instrumentpanel. Vad är det för fel på den inredningen enligt din uppfattning?

Bild

Vad är det för "hål" i mittkonsolen du talar om (förvaringsfacket framför mittkonsolen eller ...?) och vad är det närmare bestämt för fel på materialvalen?
Jag är helt med Gorban. Du kan inte på allvar jämföra en V70 och en V90 kring inredningen. Bilarna lirar inte ens i samma liga. V70 har en kraftigt föråldrad inredning som kändes omodern redan för ett par år sedan. Att klä instrumentpanelen i läder och inscriptionläder på stolarna gör inte att bilen får ett modernare intryck, möjligen att det känns något mer premium. Och färgen på klädseln är ju väldigt speciell. Antingen så tycker man det är snyggt eller så avskyr man det. (XC,S)V90 är något helt annat. Det andas lyx rätt igenom och har förmodligen något av det modernaste du kan få i en serieproducerad bil idag. Det är ju inte direkt något som Volvo tidigare kunnat skryta med att ligga i framkant med. BMW, Audi och Mercedes har fått en ny konkurrent, och jag tror att dom är uppriktigt oroliga. Det bästa av allt är att bilen är oerhört prisvärd i jämförelse med de tyska premiumvagnarna. V90 är utan tvekan min nästa bil också.
av andersuw
KrilleW skrev:Jag är helt med Gorban. Du kan inte på allvar jämföra en V70 och en V90 kring inredningen. Bilarna lirar inte ens i samma liga.
Visst kan jag på allvar jämföra dem vad inredningen beträffar. Det gjorde jag redan innan jag köpte min senaste V70 (genom att titta på hur det såg ut i XC90). Och enligt min uppfattning lirar de i samma liga. Rent funktionellt tror jag dock jag föredrar V70ns förarplats.
KrilleW skrev:V70 har en kraftigt föråldrad inredning som kändes omodern redan för ett par år sedan. Att klä instrumentpanelen i läder och inscriptionläder på stolarna gör inte att bilen får ett modernare intryck, möjligen att det känns något mer premium.
Du utgår uppenbarligen från att alla vill ha en så "modern" inredning som möjligt även om vad som är "modernt" inte faller en i smaken. Den uppfattningen är ju en smula inskränkt och delas inte av alla. Jag kan tycka att vissa gamla bilar är vackra fast de är helt omoderna.

Vad är det för övrigt i inredningen i min V70 som du uppfattar som omodernt? Försök vara så precis som möjligt när du svarar.

Sedan pratade ju också Gorban en del om att materialvalen var sämre i V70. I vilka avseenden då?
KrilleW skrev:Och färgen på klädseln är ju väldigt speciell. Antingen så tycker man det är snyggt eller så avskyr man det.
Färgen är inte ett dugg "speciell" (ovanlig) i lädersammanhang. Det handlar snarast om något som kan beskrivas som naturfärgat läder. Sedan är det förstås så med de flesta färger att man kan gilla eller ogilla dem och göra det mer eller mindre starkt.
KrilleW skrev:(XC,S)V90 är något helt annat. Det andas lyx rätt igenom
På vilket sätt, närmare bestämt, "andas" inredningen i en bil lyx och i vilka avseenden, mer specifikt, "andas" inredningen i en XC/S/V90 mer lyx än den i en välutrustad V70? Du skrev ju själv att Inscriptionklädsel och läderklädd instrumentbräda innebär att bilen känns mer "premium" och "premium" är väl ungefär synonymt med "lyxig" eller ...?
KrilleW skrev:och har förmodligen något av det modernaste du kan få i en serieproducerad bil idag. Det är ju inte direkt något som Volvo tidigare kunnat skryta med att ligga i framkant med.
Tidigare Volvobilar har också kunnat göra anspråk på att vara moderna när de formgivningsmässigt sett var nya. Där ser jag ingen större skillnad mellan XC/S/V90 och närmast föregående generationer. När det gäller standarden på inredningen ifråga om materialval och utformning tyckte jag Volvo släpade efter under en period. Men där tycker jag man var ifatt redan före lanseringen av de senaste modellerna.
KrilleW skrev:BMW, Audi och Mercedes har fått en ny konkurrent, och jag tror att dom är uppriktigt oroliga.
Så kan det mycket väl vara.
KrilleW skrev:Det bästa av allt är att bilen är oerhört prisvärd i jämförelse med de tyska premiumvagnarna.
Ja prisvärd tycker jag också att den är, i vart fall på den svenska marknaden. Utomlands verkar Volvo ta mer betalt.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 34

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]