Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanH
#1054789
Hej,
Håller på och byter styrväxel på bilen i rubriken. Efter mycket om och men fick jag bort den (tack vare hjälp här på forumet), men nu får jag inte dit den nya (dvs en begagnad köpt på skroten). Allt sitter på plats, men jag får inte in pinjongaxeln i knutkopplingen. Modelnumret på den nya matchar exakt det på den gamla, så det måste vara rätt. Splinsen verkar komma in rätt, men sen är det stopp. Det är svårt att komma åt att bända eller knacka ner kopplingen. Jag har också haft en medhjälpare försöka hålla emot medans jag trycker upp subframen med en domkraft. Knuten ger bara med sig tills det tar emot och sen går det inte att höja subframen mer. Hoppas ni fattar problemet trots tafflig beskrivning.... Hur gör man? Smörjer? Våld? Mer våld?
av HakanH
#1054860
Hilmer skrev:Knuten går väl bara på om den är på exakt rätt ställe, så kolla först och främst detta så du är 110% säker innan du tvingar dit den!
Jo, jag tror ju att den sitter rätt. Men man ska alltså inte behöva ta i så mycket?. Den borde enkelt glida på?
av Amas
#1054893
Jag bytte styrväxel på en V70R för några dagar sen. Efter att jag fått på knuten lite på styrväxeln så trädde jag igenom en tjock ståltråd genom knuten och tvinnade ihop den, sen tog jag en hammare och slog försiktigt i öglan så knackades knuten ner på styrväxeln. Hoppas du förstår hur jag menar
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1054951
Dom går olika ibland går dom lätt att få dit och ibland lite trögare. Det viktigaste är att du kollar så att den ligger i rätt spår innan du börjar att tvinga in den. Smörj den med lite olja så kanske det går lättare för dig :)
av HakanH
#1055402
ketto skrev:Måste gå in rakt. Kolla så de inte finns ett bredare spår i splinsen
Tack, ska kolla det noggrannare, men tycker de ser ut att vara exakt lika.
Amas skrev:Jag bytte styrväxel på en V70R för några dagar sen. Efter att jag fått på knuten lite på styrväxeln så trädde jag igenom en tjock ståltråd genom knuten och tvinnade ihop den, sen tog jag en hammare och slog försiktigt i öglan så knackades knuten ner på styrväxeln. Hoppas du förstår hur jag menar
Tack, bra tips! Ska testa det!
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]