Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eriksson87
Tjena bytte tändstift precis på min xc70 -01 och var en massa olja där. Har runnit ner i cylinder 2 & 3. Min fråga är då finns det något där som kan läcka eller är det tidigare ägare som missat påfyllningshålet? Har bara haft bilen i 3 månader.Bild
av andersuw
Eriksson87 skrev:Tjena bytte tändstift precis på min xc70 -01 och var en massa olja där. Har runnit ner i cylinder 2 & 3.
Du menar tändstiftsbrunnen för cylinder 2 och 3 hoppas jag. ;-)
Eriksson87 skrev:Min fråga är då finns det något där som kan läcka eller är det tidigare ägare som missat påfyllningshålet?
Det sistnämnda. Gör man det hamnar oljan i utrymmet runt tändspolarna såsom på din bild och kan därifrån även till någon del leta sig ner i tändstiftsbrunnarna. Så bara att torka rent och vara glad. :-)
Användarvisningsbild
av wissel
Kolla gummislangen NOGA som kommer upp där, brukar vara en spricka i den precis i skarven....
Användarvisningsbild
av MathiasS
Ja det blir kleggigt när slangen från vevhusventilatione går sönder, vilket den gör. Du verkar ha åkt med det ett tag. Kostar ett par hundringar på volvo och är då gjord i gummi istället för plast, enkel att byta men lite grinigt med plats för fingrarna....
Användarvisningsbild
av Jazzy
På min förra V70 (en 2,4T) hade jag samma problem och efter lite undersökningar och ett samtal med Volvoverkstaden kom vi fram till att det kanske kunde vara packningen på oljepåfyllningslocket. Bytte den och problemet försvann :)
av andersuw
Jazzy skrev:På min förra V70 (en 2,4T) hade jag samma problem och efter lite undersökningar och ett samtal med Volvoverkstaden kom vi fram till att det kanske kunde vara packningen på oljepåfyllningslocket. Bytte den och problemet försvann :)
Men det bör normalt inte finnas någon olja uppe vid det locket. Och har man problem med att oljedimma tränger ut där bör man nog ta sig en titt på vevhusventilationen. Har lite svårt att tro att det tränger ut utan ett mått av övertryck som inte borde finnas där.
Användarvisningsbild
av Jazzy
andersuw skrev:
Jazzy skrev:På min förra V70 (en 2,4T) hade jag samma problem och efter lite undersökningar och ett samtal med Volvoverkstaden kom vi fram till att det kanske kunde vara packningen på oljepåfyllningslocket. Bytte den och problemet försvann :)
Men det bör normalt inte finnas någon olja uppe vid det locket. Och har man problem med att oljedimma tränger ut där bör man nog ta sig en titt på vevhusventilationen. Har lite svårt att tro att det tränger ut utan ett mått av övertryck som inte borde finnas där.
Tyckte det var lite märkligt själv. Men han på Volvoverkstaden sa det var rätt vanligt på en bil som hade så många år och mil på nacken. Jag hade inga problem med vevhusventilationen på den bilen. Och problemet i mitt fall löste sig iallafall efter packningsbytet. Den som satt där innan bytet var hård och den sprack när jag skulle byta den.

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]