Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petbjo
Hej - har en XC70-01 som har missljud vid rattsörelser i vänstersväng. Ljudet uppkom efter att returen till styrservo varit demonterad, så ljudet fanns inte innan. Luft i systemet är det naturliga svaret. Har fyllt på olja, hissat upp framvagnen, rattat otaliga gånger fram och tillbaka. Med motorn på och locket till behållaren av. Även rattat med avslagen motor.

Snart ett år sedan ljudet började. Har försökt ett flertal ggr med proceduren ovan. Inget läckage av olja, ej heller bubblor i oljan. Bara ljud vid vänstersväng. Behöver inte pressa hårt, kommer redan vid små rattrörelser. Dock, bilen måste vara igång och rulla. Har aldrig hört nått när den är upphissad (eller står still) och jag rattar fram och tillbaka. Inga hugg eller liknande från servon, bara ett attans högt missljud.

Var i veckan på besiktning och de trodde också på luft i systemet. Kunde vara inre läckage enligt dem för de såg inte heller något oljespill. Snackat med Volvo och de säger att det finns inget annat sätt att lufta på än som jag gjort.

Har funderat på om det kan vara så den suger tjyvluft någonstans, men i så fall varför bara vid vänstersväng?

Börjar bli smått desperat - skulle gärna ta emot några goda råd... :-)-)
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
Kan vara som det beskrivs i en del trådar här, att det är det lilla returöret i oljepåfyllningsburken, som riktar oljan neråt som lossat. öppna locket o kolla om det ligger på botten, om så är fallet så använd en näbbtång att sätta tillbaks det. När oljan cirkulerar utan detta rör så bildas bubblor i oljan vilket gör att det tjuter i servot. Detta felet har jag o flera haft.
av petbjo
Miss my Olds skrev:Kan vara som det beskrivs i en del trådar här, att det är det lilla returöret i oljepåfyllningsburken, som riktar oljan neråt som lossat. öppna locket o kolla om det ligger på botten, om så är fallet så använd en näbbtång att sätta tillbaks det. När oljan cirkulerar utan detta rör så bildas bubblor i oljan vilket gör att det tjuter i servot. Detta felet har jag o flera haft.
Tack för svar, men som jag skrev så har jag inga bubblor eller skum i burken. Dessutom låter det bara vid vänstersväng - vilket ett läckage kring påfyllningsburken inte talar för. Returröret sitter på plats vad jag kan bedömma.
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
Ok, såg det sen, när jag läste igen.....men tänkte, kanske ändå.
av Hobban
Hur låter detta ljud?
Jag misstänker att jag kanske har samma problem.
Fast jag har ett skrikande ljud åt båda håll.
Om det är inte är samma fel, vad kan detta då vara?
av JanneVTR
Hej.
Tar ett trådlyft för att hjälpa andra i framtiden.
Min bil (s60 2001 140hk) började plötsligt låta med ett högt "sjungande". Lät som multiremmen gick trögt vid rattrörelse. Såg bubblor i den lilla tanken till servon. Dessa bubblor lade sig efter en stund. Såg ett mässingsrör som stack i från returen. Började fiska i tanken o fick tag i plaströret som ska leda ner returoljan. Fick ta loss slangklämman från slangen som kommer med returoljan och trycka in mässingsröret in i tanken, så jag kunde få på plaströret. Detta gjordes med en långsmal tång. Klart.

Som sagt, skriver detta för att hjälpa andra i framtiden då jag själv gurglade på detta :D :D
av VolvoFrälst00
Lite märkligt detta. Skapat ett inlägg med samma fråga. Oljud vid vänstersväng i drift v70n 04a..på mekonomen trodde man att pumpen var slut. Jag titta på oljan oxh den skumma o bubbla. Hadde ner behållaren men retur plaströret sitter där den skall.. Det jag upptäckte dock var att oljan är bäcksvart så dålig styrservoolja skulle kunna vara en felorsak.. Till helgen skall jag byta pump och styrolja och ratta ur luften så får vi se om det funkar verkar vara flera som är med om samma sak.
av VolvoFrälst00
petbjo skrev: Var i veckan på besiktning och de trodde också på luft i systemet. Kunde vara inre läckage enligt dem för de såg inte heller något oljespill. Snackat med Volvo och de säger att det finns inget annat sätt att lufta på än som jag gjort.

Har funderat på om det kan vara så den suger tjyvluft någonstans, men i så fall varför bara vid vänstersväng?

Börjar bli smått desperat - skulle gärna ta emot några goda råd... :-)-)
vart menar dom att det innreläckaget skulle vara ? kan inte se mer än att styrservopumpen är dålig, eller själva oljan i sig att den är för gammal, behållaren håller tätt och returen är på ? inga läckage från slangarna ?

jag själv ger mig på att byta pump och olja till nytt och fräsht skulle felet vara kvar byter jag till en ny behållare.. kan i te finnas så många fler orsaker tycker jag eller ?
av VolvoFrälst00
Hämtade ut nya pumpen idag och i den står det.. Att man ska blöda ur systemet genom att plugga returen i behållaren hur man nu än gör det och fyller behållaren med olja och sen startat i 10 sekunder utan att starta ??? Detta skall göras några ggr för att sedan sätta tillbaka returen och låta låta locket vara öppet sedan starta bil o ratta fram o tillbaka... Hur sjutton pluggar man en retur och startar utan att starta på en automat.. Så här står det..

remove the return line of the steering pump reservoir outlet. fill up the reservoir with the proper power steering fluid, and crank the engine for 10 seconds do not allow the engine to start. while you keep the servoir full with the fluid repeat the above procedure until the fluid running out of the return hose is clear. Reconnect the return hose and start the engine. Turn left and right until all air is out..

Min fråga kan man inte koppla på allt fylla behållaren.. Starta bilen och stäng av. Fyll på behållaren. Starta bilen sräng av göra så tills olja pumpar runt som det ska och sedan lufta ur genom att hålla bilen igång och svänga höger o vänster ? Det där med plugga returen och starta utan att starta förstår jag inte vad som menas förstår ni ?

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]