Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mbc
Jag ska sälja min bil och där är ett stenskott och spricka i vindrutan.
Ska man byta rutan innan försäljning eller ska man dra av självriskkostnaden från det begärda priset.
Vad tycker ni?
Bilen det gäller är min V70 2007 diesel automat och den har gått 29000 mil i dagsläget.
av andersuw
mbc skrev:Jag ska sälja min bil och där är ett stenskott och spricka i vindrutan.
Ska man byta rutan innan försäljning eller ska man dra av självriskkostnaden från det begärda priset.
Vad tycker ni? Bilen det gäller är min V70 2007 diesel automat och den har gått 29000 mil i dagsläget.
Jag skulle ha bytt före försäljning därför att det ger ett bättre intryck. Köparen kan annars ställa sig själv frågan: Om det finns detta uppenbara och ej åtgärdade fel, hur många osynliga fel finns det då därutöver. Du vill ge köparen intrycket att du tagit väl hand om bilen, särskilt om du i själva verket har gjort det.
av mbc
Jo lite så jag tänkte också, ringde och fick tid nästa vecka.
Så nu blir det en rekond i helgen, ny ruta och annons nästa helg.
av svda
Gör så, något annat alternativ finns inte.

En försäkring gäller bara för skador som inträffat efter det att försäkringen tecknats. Annars skulle det alltid gå att försäkra sig efter det att skadan skett, bilen krockats, huset brunnit upp, dödsfallet inträffat, eller rutan gått sönder. Då den nye ägaren tecknar sin försäkring så finns redan skadan, så den enda möjligheten att få ersättning via försäkringen blir genom att begå försäkringsbedrägeri. Märkligt nog verkar detta samband inte känt för alla, åtminstone inte vad gäller glasförsäkringen.
av andersuw
svda skrev:Gör så, något annat alternativ finns inte.

En försäkring gäller bara för skador som inträffat efter det att försäkringen tecknats. Annars skulle det alltid gå att försäkra sig efter det att skadan skett, bilen krockats, huset brunnit upp, dödsfallet inträffat, eller rutan gått sönder. Då den nye ägaren tecknar sin försäkring så finns redan skadan, så den enda möjligheten att få ersättning via försäkringen blir genom att begå försäkringsbedrägeri. Märkligt nog verkar detta samband inte känt för alla, åtminstone inte vad gäller glasförsäkringen.
Ytterligare ett mycket bra skäl att åtgärda skadan före försäljning.
Användarvisningsbild
av Nexus
Hur ska f- bolaget bevisa att skadan fanns redan innan tecknandet av ny försäkring? Är absolut inte för att man ska luras men det förekommer nog oftare man tror..... Sen är det ju självklart trevlgare köpa en bil med ny ruta. Ger ett bra intryck :D
av mbc
Jag vet att det är fel att låta nästa ägare ta skadan men jag har varit med om seriösa firmor som gör likadant, låter kunden köra ett tag med sin "nya" bil och sen betalar deras självrisk.
Det var inte det jag frågade om, men hur som helst nu blir det ny ruta på onsdag.
av svda
mbc skrev:Jag vet att det är fel att låta nästa ägare ta skadan men jag har varit med om seriösa firmor som gör likadant, låter kunden köra ett tag med sin "nya" bil och sen betalar deras självrisk.
Det var inte det jag frågade om, men hur som helst nu blir det ny ruta på onsdag.
Om du redan vet detta, så varför fråga om hur du skall göra? Ingen seriös firma medverkar till försäkringsbedrägeri, inte i min bok i vart fall. Det som händer är att kostnaderna lämpas över på det övriga försäkringstagare, att det är ett straffbart bedrägeri råder det ingen tvekan om. Jag förvånas över hur många som tycker detta är OK. Är det då lika OK att teckna vagnskada efter att t.ex. ha kört in fronten i ett träd och begära ersättning, med hänvisning till att "jag hade tänkt att teckna vagnskada senare". Även detta går ju att dölja tills lämpligt lång tid gått.
De flesta skulle nog uppröras över den som tecknar försäkring efter det att huset brunnit upp och begär ersättning för detta. Principiellt är det ingen skillnad, så var går egentligen gränsen för vilka försäkringsbedrägerier som är OK?
Användarvisningsbild
av Nexus
Det finns mycket som inte är ok i världen . Även du svda har nog gjort en fuling med något....
Jag bytte ruta på min V70 På Bilia. Haft de som bolag 6 år. Behövde inte fylla i lappar eller något." Det fixar vi sa de"
Bara betala självrisken hämta nycklarna och åka hem. Sådan service uppskattas som kund :D .

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]