Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shneis
Skulle besiktiga bilen i dag och SRs lampan har lyst sen föra besiktning gick i genom då men inte i år:(. Fick felkod B00791B förar bältesspännare B aktivering. Har ingen aning om va det betyder eller var ja ska leta efter felet ? Punder stolen eller i själva stolpen ? Nån som vet ? Tack i förhand !
Usch, har du åkt runt med trasig bältessträckare i ett år?! Totalt livsfarligt! Här kan du se ungefär vad som händer när krockkudden utlöses försent eller om till exempel bältessträckaren inge fungerar eftersom du inte bromsas lika snabbt av bältet, särskilt nu i vintertid med tjocka jackor etc.

För att svara på din fråga, det sitter en krutladdning i B-stolpen (Däremot inte den felkoden gäller enl andersuw). Dock ska du veta att det kan vara livsfarligt att "pilla" med SRS-systemet, och att arbetet ska utföras av auktoriserad verkstad om du inte är väldigt händig.
Senast redigerad av 1 svergie2, redigerad totalt 0 gånger.
Shneis skrev:Skulle besiktiga bilen i dag och SRs lampan har lyst sen föra besiktning gick i genom då men inte i år:(. Fick felkod B00791B förar bältesspännare B aktivering. Har ingen aning om va det betyder eller var ja ska leta efter felet ? Punder stolen eller i själva stolpen ? Nån som vet ? Tack i förhand !
Felkoden betyder att det är för hög resistans i kablaget mellan SRS-modulen och bältesförsträckare B på förarsidan. Detta kan i sin tur bero på att bältesförsträckaren är trasig eller fel på/vid kablage/kontaktstycken mellan SRS-modulen och bältesförsträckaren. Enligt VIDA sitter den aktuella bältesförsträckaren vid säkerhetsbältets nedre fäste (d.v.s. nedtill på vänster sida av förarstolen när du sitter i den).

Detta är dock inget du bör ge dig på att fixa själv om du inte vet exakt vad du gör. Om du gör fel kan krutladdningen i bältesförsträckaren explodera och det kan orsaka allvarlig skada på dig själv om det vill sig illa.
svergie2 skrev:För att svara på din fråga, det sitter en krutladdning i B-stolpen (där bältet rullar ut ifrån).
Det gör det men det är inte den felkoden signalerar för fel på. Det finns en bältesförsträckare vid bältets nedre infästning också och det är den felkoden gäller.
andersuw skrev:
svergie2 skrev:För att svara på din fråga, det sitter en krutladdning i B-stolpen (där bältet rullar ut ifrån).
Det gör det men det är inte den felkoden signalerar för fel på. Det finns en bältesförsträckare vid bältets nedre infästning också och det är den felkoden gäller.
Aha! Ursäkta migBild
svergie2 skrev:Aha! Ursäkta migBild
Inga problem. Det är i högsta grad mänskligt att ha fel ibland. Även jag själv trodde fram tills nu att det bara fanns en bältessträckare, d.v.s. den vid det övre fästet i B-stolpen. ;-)

OBS också att det handlar om en V70 II snarare än en V70N. Tråden ligger således i fel forumdel. Att det är en V70 II framgår omedelbart av själva felkoden. Kodbeteckningen består av sju tecken. V70N har bara fyra.

V70 II har tydligen två bältesförsträckare för varje bälte där fram. V70N har däremot bara en.
Shneis skrev:Tack så mycket för alla svar ja de är en v70ll ser nu att ja skrivit i fell forumsdel hur flyttar ja meddelandet ? Till rätt del
Skicka ett PM till någon av moderatorerna så fixar det sig säkert.
Jag har fått exakt samma felkod på min 2012 V70II, efter att jag bytte förarstol från mekanisk till elektrisk. Jag flyttade över nästan allt kablage, inkl bälteslås, airbag, tillhörande kablar till stolsvärmare etc. Ändå kunde jag inte reseta med Vida. Mitt säte har inte heller den pyrotekniska bältesspännaren, vilket förundrade mig. Jag lät en dummy kabel sitta kvar i gamla stolen, då den ändå inte skulle kopplas någonstans.

Nu har jag läst ett engelskt inlägg att just denna dummy kabel fixades av Volvo med en resistor terminering, när man tog bort pyrotekniker :-)

Jag ska kolla upp det imorgon. Hoppas den gamla kabeln gör jobbet gör jobbet :-D

Uppdatering
Nu är B00791B borta!!! Jag förde över termineringen från den gamla stolen. Sedan nollställde jag med Vida. Efter det är all normalt.

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]