Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Spekulerar i att köpa en välvårdad 07 eller 08 av den v70n-modell. Det finns mycket att läsa om att tidiga årgångar har problem med att läckage uppstår mellan växellåda och motor och att detta är kostsamt att åtgärda. Jag har inte riktigt fått kläm på vilka motorer detta gäller och vilka årgångar? Kan man hoppas på att det är korrigerat till modellens senare produktionsår?

Sen undrar jag om det finns några tillförlitliga källor angående serviceintervall. (förutom serviceboken då...). Hur ska en 2.5t eller 170hk-motorn servas egentligen? Kamremsbyte och andra större åtgärder att känna till/kontrollera? Stämmer uppgiften 18.000 mil eller 10 år?

Finns det någon särskild poäng att välja en classic före en välutrustad 07:a?

(eller är alltsammans bara dumheter och jag borde köpa en V70II istället...?)

Vänliga hälsningar
erimos2000 skrev:Sen undrar jag om det finns några tillförlitliga källor angående serviceintervall. (förutom serviceboken då...). Hur ska en 2.5t eller 170hk-motorn servas egentligen?
En tillförlitlig källa är Volvos serviceschema för den generationen bilar (V70 05-08). Har dock ingen länk till just det schemat. Detta är dock något du kan be vilken Volvo ÅF som helst att skriva ut åt dig.
erimos2000 skrev:Kamremsbyte och andra större åtgärder att känna till/kontrollera? Stämmer uppgiften 18.000 mil eller 10 år?
För kamremsbyte, ja.
erimos2000 skrev:Finns det någon särskild poäng att välja en classic före en välutrustad 07:a?
Bara kosmetiska tror jag. Classic fick lite aluminium i luftriktarna och på rattspakarna samt ett lite snyggare instrument om jag minns rätt. Kan vara ytterligare något men inget som är av vikt för funktionen såvitt jag vet.
erimos2000 skrev:(eller är alltsammans bara dumheter och jag borde köpa en V70II istället...?)
Det är nog bara du själv som kan avgöra det. ;-) Det handlar om exakt vad du sätter större och mindre värde på.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Tack för svar.

Den viktigaste frågan var väl egentligen den om risken för läckage mellan växellåda och motor fortfarande finns även på de senare modellerna. Känner någon till att detta problem adresserats i någon uppdatering?
erimos2000 skrev:Den viktigaste frågan var väl egentligen den om risken för läckage mellan växellåda och motor fortfarande finns även på de senare modellerna. Känner någon till att detta problem adresserats i någon uppdatering?
Har inte fått intrycket att detta är något särskilt vanligt fel ens på relativt tidiga V70N även om det säkert förekommer då och då. Jag hade oljeläckage just där på min 855 T5 -94 (fyrväxlad automat), och det verkar ha varit ganska vanligt i den generationen. Se t.ex. den här tråden. Men jag har inte haft det på min V70 T5 -02 (femväxlad Geartronic automat) trots att den nu har runt 26000 mil på mätaren och har heller inte sett så mycket rapporter/diskussioner om detta problem på V70N.
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]