Alexas skrev:Hur är det nu med förbrukningen. Den vi eventuellt kommer byta till nästa vecka är manuellt växlad men har AWD. Vilket gör mest för förbrukningen, AWD eller automat?
Jag har en XC70 2,5T manuell + AWD från 2006 och den snittar 1,2 l/milen. Åker nästan uteslutande bara korta sträckor till och från jobbet (en mil) och oftast bara i 100 km/h (förutom när man får fnatt och trycker plattan i mattan bara för att det är roligt...). Har haft bilen i ett halvår och har precis passerat 300 mil med den, så då gör det inte så mycket att den är lite törstig. Bilen har snart gått 11000 mil, är nyservad och har fått ny kamrem.
Använder oftast motorvärmare/kupévärmare, speciellt på jobbet, men jag märker ingen skillnad i förbrukning faktiskt, men det är ju skönt att slippa skrapa rutorna och sätta sig i en varm bil.
Dock så upplever jag att bilen levererar värme ganska snabbt från kallstart. Inte lika snabbt som den Saab 9-5 jag hade förut, där kom värmen skitsnabbt!
XC70 har förmodligen högre luftmotstånd och vikt mot en V70, men iaf - det är ingen bil som man åker på 0,7 l/milen med direkt, speciellt inte om man är lite gasglad!
Har själv planer på att skaffa BSR eller Autotech steg 1. Inte för att jag tycker att bilen egentligen behöver mer kraft, det funkar ändå och pinnar på ganska bra, men man får ju varva för att hästkrafterna ska dyka upp. Hade gärna sett lite mer bottendrag och det utlovas ju om man kikar på effektkurvorna hos trimföretagen. Sen så är det ju skönt att ha den där extrakraften när man vill göra en snabb omkörning.
De skriver att bensinförbrukningen går ned något vid lugn körning, men jag tror knappast att någon skaffar trim för att spara bränsle... blir nog väldigt lång återbetalningstid isf, haha!