Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kena skrev:Verkar som om någon på verkstaden vill lösa in en billlig bil som inte var värd att repa.....

Inte omöjligt... Men det känns ju som det vore rätt omvänt mot vad en verkstad är ute efter... En gammal bil med fel == $$$$, en ny bil med en felkod == mycket mindre $$$$

Dessutom ska inte verkstaden bry sig i hurvida bilen är värd att laga eller ej - det är helt upp till ägaren, eller den som betalar för reparationen(t ex försäkringsbolaget).
När det gäller försäkringen så har man ändå som ägare full rätt till att neka det försäkringen erbjuder(inbyte t ex) och själv reparera den(för egen kostnad) om man vill det.

Med andra ord, det är ägaren, och enbart ägaren som kan avgöra om bilen är värd att laga eller ej.
Hej.

En bra verkstad SKA ifrågasätta en reparation som enl deras bedömning inte verkar ekonomiskt försvarbar på bilen ifråga.
Även om reparationen visar sig mycket kostsam, oavsett fordonets skick.

Det är tyvärr betydligt vanilgare med motsattsen, dvs dyyyyr reparation, strax innan underkänd besiktning på krafitig rost i bärande konstruktion, eller annat uppenbart jättefel.

Om bilägaren hävdar att reparation ändå skall ske trots verkstadens ifrågasättande, så kommer alla verkstäder göra det, för det är det dom tjänar pengar på.
Skulle bilen VERKLIGEN inte vara värd reparationen, så kan dom nog övertyga dom flesta genom att visa bilägaren bristerna.

Skulle nu mekanikern döma ut, och sen plötsligt vilja köpa bilen billigt, så ska man verkligen dra öronen åt sig.
Oserriösa människor, kan jobba på seriösa företag.

Micke.
Ännu ett förtydligande; det ska absolut inte falla någon skugga över verkstaden, utöver att de ställde fel "diagnos"! Som jag nämnde inledningsvis var ägaren hygglig och lät de utbytta delarna sitta kvar och tog bara moderat betalt för deras tid för felsökning. Det vill säga ---> verkstaden gjorde en rejäl förlust (och jag fick kostnadsfritt en hel del nya delar, när jag nu sitter med facit). Ägaren ringde mig också vid flera tillfällen under felsökningstiden och stämde av.

Anledningen till att jag skapade denna tråd var att dela min problemlösning med andra, så att alla de med liknande problem tidigare kan testa om katalysatorn möjligen kan vara felkällan.
Bra att det löste sig, och bra när det rapporteras här!

För de som läser tråden i framtiden kan nämnas att det enklaste sättet att kolla om katalysatorn eller något annat på avgassidan är igensatt är med vakuummätare. Det finns gott om information på nätet om hur man gör, men i princip så jämför man insugsvakuum när motorn går på tomgång med insugsvakuum när man håller motorn på ett konstant högre varvtal.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]