- sön 21 feb 2016, 12:35
Goddag allesammans!
Har problem med bromsoket höger fram. Alla andra ok bromsar fint, men den högra fram tar inte alls (rost på bromsskivan).
Bild på bromsoket.
Oket ser ut att ha några år på nacken, inga sprickor i bromsslangen, inga läckor, en del rost utanpå kolven men ser ut att vara rent under dammskyddet, där jag även sprutat in bromscylinderfett för att försöka mjuka upp kolven. Rätt nivå på bromsvätskan, bromsvätskan är lite gul men klart genomskinlig.
Bromspedalen tar i ett bra läge, känns kanske lite svampig.
Är det då själva bromsoket det är fel på?
Enligt Haynes reparationsbok är det tvåkretssystem på bilen, så om det hade varit fel på huvudcylindern så borde två kolvar ha lagt av?
Har inte prövat att lufta bromsoket, kan det ha läckt in så pass mycket luft att det inte blir något tryck?
Tack på förhand // Stolt Volvoägare
Edit* Kom på att jag ska testa att öppna luftnippeln och se om det kommer ut någon bromsvätska...annars är det uppenbarligen stopp någonstans?
Har försökt att hitta någon som har haft liknande problem utan resultat. Det pratas om fettspruta, tryckluft men att alla får ut kolvarna när dem får reda på att man kan trycka ut dem med bromsservon.
Har problem med bromsoket höger fram. Alla andra ok bromsar fint, men den högra fram tar inte alls (rost på bromsskivan).
Bild på bromsoket.
Spoiler »
Jag har prövat att montera bort bromsskiva och klossar för att försöka trycka ut kolven med bromsservon, utan resultat. Det går dock att snurra på kolven med en polygrip.Oket ser ut att ha några år på nacken, inga sprickor i bromsslangen, inga läckor, en del rost utanpå kolven men ser ut att vara rent under dammskyddet, där jag även sprutat in bromscylinderfett för att försöka mjuka upp kolven. Rätt nivå på bromsvätskan, bromsvätskan är lite gul men klart genomskinlig.
Bromspedalen tar i ett bra läge, känns kanske lite svampig.
Är det då själva bromsoket det är fel på?
Enligt Haynes reparationsbok är det tvåkretssystem på bilen, så om det hade varit fel på huvudcylindern så borde två kolvar ha lagt av?
Har inte prövat att lufta bromsoket, kan det ha läckt in så pass mycket luft att det inte blir något tryck?
Tack på förhand // Stolt Volvoägare
Edit* Kom på att jag ska testa att öppna luftnippeln och se om det kommer ut någon bromsvätska...annars är det uppenbarligen stopp någonstans?
Har försökt att hitta någon som har haft liknande problem utan resultat. Det pratas om fettspruta, tryckluft men att alla får ut kolvarna när dem får reda på att man kan trycka ut dem med bromsservon.
Senast redigerad av 1 Omlott, redigerad totalt 0 gånger.
Spoiler »