NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Goddag allesammans!

Har problem med bromsoket höger fram. Alla andra ok bromsar fint, men den högra fram tar inte alls (rost på bromsskivan).

Bild på bromsoket.
Spoiler »
Jag har prövat att montera bort bromsskiva och klossar för att försöka trycka ut kolven med bromsservon, utan resultat. Det går dock att snurra på kolven med en polygrip.
Oket ser ut att ha några år på nacken, inga sprickor i bromsslangen, inga läckor, en del rost utanpå kolven men ser ut att vara rent under dammskyddet, där jag även sprutat in bromscylinderfett för att försöka mjuka upp kolven. Rätt nivå på bromsvätskan, bromsvätskan är lite gul men klart genomskinlig.
Bromspedalen tar i ett bra läge, känns kanske lite svampig.

Är det då själva bromsoket det är fel på?
Enligt Haynes reparationsbok är det tvåkretssystem på bilen, så om det hade varit fel på huvudcylindern så borde två kolvar ha lagt av?
Har inte prövat att lufta bromsoket, kan det ha läckt in så pass mycket luft att det inte blir något tryck?

Tack på förhand // Stolt Volvoägare

Edit* Kom på att jag ska testa att öppna luftnippeln och se om det kommer ut någon bromsvätska...annars är det uppenbarligen stopp någonstans?

Har försökt att hitta någon som har haft liknande problem utan resultat. Det pratas om fettspruta, tryckluft men att alla får ut kolvarna när dem får reda på att man kan trycka ut dem med bromsservon.
Senast redigerad av 1 Omlott, redigerad totalt 0 gånger.
Prova att lufta berört ok. Om du kan snurra kolven och inte får reaktion vid tryck på pedal måste det vara luft.

Be nån hjälpa dig, öppna lätt på luftnippel, pressa pedal i botten, vrid igen nippel, släpp upp pedal, upprepa några gånger och se om det blir bättre. Se bara till att nivån i bromsoljekärlet inte sjunker för lågt, fyll på med ny vätska när det är luftat.

Enklast är att köpa en avluftare med backventil typ denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017001/
Tack Dieselputte för svaret!

Har hittat bra video och har Haynes bok också har jag tittat på just den bromsluftaren som du har länkat till från Biltema. Så jag får ta med mig sambon eller någon bekant någon dag och pröva att lufta. Ska nog lufta alla medans jag ändå håller på.

Enligt Haynes bok är det först
1. Vänster frambroms.
2. Höger bakbroms.
3. Höger frambroms.
4. Vänster bakbroms.

Återkommer med resultat!
Nu har jag kommit fram till nya upptäckter angående det kärvande bromsoket.

Luftning
Det första jag gjorde var som Diselputte tipsade om att lufta systemet.
Detta resulterade i att det kom ut någon enstaka luftbubbla ur bromsoken, utom just det oket som kärvar. Ur det bromsoket kom det inte en droppe.

Stopp på vägen?
Jaha, nästa steg. Är det stopp någonstans på vägen? Luftningssnippel/bromsslang/bromsrör.
Började med att kolla luftningsnippeln, den var igensatt med något vitt hårt material. Rengjorde detta med en bit ståltråd och blåste rent med tryckluft. Då medans jag endå hade plockat av bromsoket så kollade jag även om att det gick att blåsa igenom luft i bromsoket. Och glömsk som jag är så hade jag satt tillbaka luftningsnippeln, vad hände då? Jo, pang sa det så for bromskolven ut. Gissa på min förvåning. Kolven hade en del smutts/rost på sig i en ring ganska nära "utsidan", var hål i damasken (förmodligen mitt eget fel i ett försök att smörja upp oket) och ganska mycket rostblandad bromsvätska inne i bromsoket.
Nu skulle man kunna tro att det bara forsade ut bromsvätska efter att ha monterat tillbaka bromsoket. ICKE! Inte en droppe.

Då gick jag vidare till nästa steg, har bromsslangen satt igen? Läst att gamla slangar kan klegga ihop. Testade att blåsa igenom mycket lätt med tryckluft, inga problem. Jaha....då måste det vara i bromsröret då kanske? Då kom jag på att jag kunde trycka ut bromskolven och fylla tomrummet i kolven med bromsvätska, montera tillbaka bromsoket och pressa in kolven med en G-klämma för att se om vätskenivån höjdes. Och mycket riktigt det fungerade också.

Inte stopp i systemet, vad är då problemet?
Så nu sitter jag här och funderar på om det alltså är huvudbromscylindern som är kaputt?
Vad är era tankar och teorier kring detta?

Vänliga hälsningar / A

*EDIT: När jag luftade märkte jag att vänster bromsok bak inte tryckte ut bromsvätskan lika bra som vänster fram och höger bak. Och som jag förstått är det diagonalt tvåkretssystem på bilen?
Tvåkretssystem är alltid diagonala. Jag undrar om det rentav kan vara nåt problem med luft i ABS modulatorn och skulle i så fall rekommendera ett verkstadsbesök för det är nog svårt att lösa själv.

Prova att lufta igen och så du vet säkert att hela kretsen blir luftad, kan gå åt nån deciliter vätska.

Passa på att byta all vätska när du ändå håller på. Kolla om det går att få tag i en ny vätska med lite annan kulör så du ser när den gamla vätskan försvunnit från varje krets.
Aha, då har jag lärt mig det också :)

Så pass..."Om det kommer in luft i ABS-hydraulenheten kan enheten behöva luftas med en säskild tetutrustning från Volvo" står det i Haynes bok. Den särskilda testutrustningen skriver dem i ett annat kapitel är en felkodläsare och även om man skaffar sig en sådan eller bara får en avläsning så "krävs det ofta fler test för att avgöra felets exakta natur".

Glömde skriva att jag passade på att byta bromsvätska medans jag ändå höll på, sög upp det mesta ur behållaren och matade på med mer vätska allteftersom det for ut ur bromsoken slutade när färgen blev bättre och det inte kom några luftbubblor.
Luftade även en gång efter att jag provat att trycka in bromsolja med hjälp av oket som det inte vill komma någon bromsvätska ur. Nu tar pedalen väldigt väldigt långt ner. Förra gången jag luftade så tog pedalen högre upp efter jag var klar. Så förmodligen är det kvar luft i systemet. Tryckte förmodligen upp bra mycket mer när jag använde oket som vätskespruta. Kanske kan vara lönt att investera i en större spruta och spruta in vätskan via nipplarna.

Såg det här nu på ett annat forum, förvisso gällande en Saab 9000 men..."För att få i gångpumpen måste du ha tändning på samt en polare som håller konstant tryck på pedalen under luftningen, då startar abspumpen".
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... -L%C3%96ST
Ska pröva detta imorgon, men istället har jag backventil på min luftningsflaska.

Dock börjar det kännas som att det vore värt att lämna in bilen för en felsökning av sagda problem...För bara jag vet vad som är felet kan jag lösa det. Vill gärna göra det själv för det har varit dåligt med jobb i vinter.
LÖSNING
Lämnade in bilen på Vrå Bilservice och dem konstaterade att absenheten var trasig. Dem hittade en ny begagnad för 2000 + moms och frakt. Och se, nu bromsar det på alla oken. Skönt men dyrt..

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB1[…]

Spolning av automatlåda

241101, kollade fakturan nu. Spoling, två st[…]