- tor 03 mar 2016, 13:05
#1054390
Hej!
På min Volvo 240 -88 har det kommit lite rost. Ni ser på bilderna nedan hur pass mycket det är. Mestadels ytrost än så länge och jag hade tänkt framöver fixa all rost men fram tills dess skulle jag vilja på något förhindra att den nuvarande rosten blir värre, om det är möjligt. Jag har läst lite om rostätare och roststoppare men är osäker på om de verkligen funkar och hur jag i sådana fall ska gå tillväga med en sådan produkt. Beroende på vad det är för medel förstås, är det bara att pensla eller spruta på och låta verka så är det sen klart och det är bara ut att åka med bilen igen, eller? Bör jag slipa lite först? Funkar det också med rostätare/stoppare om det bara har varit ett litet hål i lacken och sen har rosten krupit in under och bildat lite bubblor?
Stenskott och djupa repor som har uppkommit i lacken, hur bör jag åtgärda dem så att det inte blir rost där? Lacka om med rätt underarbete förstår jag men det hade jag tänkt ta senare. Skulle hellre vilja köra något tillfälligt skydd nu för de kommande månaderna så åtgärdar jag det mesta av rosten och stenskotten sen under ett och samma tillfälle.
Jag har även läst att en olja av något slag, t.ex. linolja, kan vara bra att spruta på vissa ställen för att skydda så att plåten inte rostar där. Går detta att göra om det har kommit lite ytrost eller bör ytan vara helt ren?
Och ja, jag ska tvätta bilen. Jag vet att det blir värre om den är smutsig.



Tack på förhand för all hjälp!
Mvh
Felix
På min Volvo 240 -88 har det kommit lite rost. Ni ser på bilderna nedan hur pass mycket det är. Mestadels ytrost än så länge och jag hade tänkt framöver fixa all rost men fram tills dess skulle jag vilja på något förhindra att den nuvarande rosten blir värre, om det är möjligt. Jag har läst lite om rostätare och roststoppare men är osäker på om de verkligen funkar och hur jag i sådana fall ska gå tillväga med en sådan produkt. Beroende på vad det är för medel förstås, är det bara att pensla eller spruta på och låta verka så är det sen klart och det är bara ut att åka med bilen igen, eller? Bör jag slipa lite först? Funkar det också med rostätare/stoppare om det bara har varit ett litet hål i lacken och sen har rosten krupit in under och bildat lite bubblor?
Stenskott och djupa repor som har uppkommit i lacken, hur bör jag åtgärda dem så att det inte blir rost där? Lacka om med rätt underarbete förstår jag men det hade jag tänkt ta senare. Skulle hellre vilja köra något tillfälligt skydd nu för de kommande månaderna så åtgärdar jag det mesta av rosten och stenskotten sen under ett och samma tillfälle.
Jag har även läst att en olja av något slag, t.ex. linolja, kan vara bra att spruta på vissa ställen för att skydda så att plåten inte rostar där. Går detta att göra om det har kommit lite ytrost eller bör ytan vara helt ren?
Och ja, jag ska tvätta bilen. Jag vet att det blir värre om den är smutsig.



Tack på förhand för all hjälp!
Mvh
Felix
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator
Volvo 245 GL/T 1990, Saab 9000 Classic 2.0t 1998
Volvo 245 GL/T 1990, Saab 9000 Classic 2.0t 1998