Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dede
Fick felmeddelande om "låg kylvätskenivå" och mycket riktigt så var behållaren nästan tom.
Har inte tidigare haft problem med att den tagit kylarvätska (max ett par dl på 5 år och 10000 mil).
Till saken hör att den är nyservad (18000 mil inkl kamrem) men enligt verkstaden så hade de inte gjort mer än kontrollerat frysskyddet när det kom till kylsystemet.

Fyllde på till max igår och idag är det ca 4 cm under maxnivå. Såg att det satt några droppar på sidan av behållaren (i skarven) samt att slangen under var fuktad.

Tänkte börja felsöka under dagen men för att inte missa något så tänkte jag lista vad jag kan komma på. Får gärna fylla på med sådant jag missat
Kolla om det finns uppenbart läckage (behållare, slangkopplingar, kylare e.t.c.)
Kolla olja efter vitt klegg (oljepåfyllningslock och sticka).
Kolla om det bubblar i kärlet med motorn igång.

Vad kan man mer kontrollera med kall resp. varm motor?
Var kan det mer bli läckage som man kan försöka hitta?
av andersuw
Kolla efter spår av kylvätska under bilen där den står parkerad. Ser du tecken på sådana talar förstås det mesta för att det är ett yttre snarare än ett inre läckage. Kanske kan du då även få en indikation på var det läcker även om vätskan inte nödvändigtvis droppar ner rakt från läckan utan kan rinna en bit först. Eventuellt kan du ha lättare att se spåren om du ställer bilen på en snötäckt yta.
av stanze
Trycksätt systemet så finner man läckan lättare om det läcker från nån slang eller liknande.Hade ett sånt problem på min s60.
Då läckte det i en koppling in till värmepaketet vid torpedväggen.Den läckan syntes inte förrän man trycksatte systemet.
av lennart lundberg
Hej Dede!

Du skrev att kamremmen var bytt.
Kanske ett tips.
Titta på denna länk:

Där ser man i början på videon hur de lossar och flyttar expansionskärlet.
Kanske att slangklämman på undersidan har släpt lite med ett litet läckage.
Jag tror att alla gör så vid rembyte.

Lennart
Senast redigerad av 1 lennart lundberg, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Dede
Kollade nu när vi varit ute och kört ett par mil.
Det bubblade runt slangen som går in där upp (från kylaren gissar jag)
Såg också ut att vara lite fuktigt under behållaren och även i skarven på behållaren.
Skar av en bit av slangen och monterade dit den igen samt blåste och torkade rent runt hela behållaren så får vi se.

Hoppas det bara är slang/behållare som är kass.

Om det skulle vara topplockspackningen, hur pass vitt ryker det då?
av volvo244gle
Byter man kamrem så byter man normalt sett även vattenpump, är detta gjort?
En förklaring då skulle kunna vara läckage från pumpen (reklamera jobbet) men troligast luftfickor i systemet som när de försvinner allt eftersom får nivån att sjunka något.
av andersuw
volvo244gle skrev:Byter man kamrem så byter man normalt sett även vattenpump
Såvitt jag vet byter inte Volvoverkstäderna vattenpumpen rutinmässigt och ställer sig heller inte bakom någon generell rekommendation om att pumpen bör bytas. Sedan råder det kanske lite delade meningar om huruvida detta är ett klokt ställningstagande från Volvos sida.
Användarvisningsbild
av Dede
Servicen gjordes på en mindre firma och de ansåg inte att ett byte av vattenpumpen var nödvändigt. Har själv samma åsikt då vattenpumparna verkar hålla bra på V70.
Ska kolla under mattan men har inre märkt doft eller fukt i kupen.
av valln
andersuw skrev:
volvo244gle skrev:Byter man kamrem så byter man normalt sett även vattenpump
Såvitt jag vet byter inte Volvoverkstäderna vattenpumpen rutinmässigt och ställer sig heller inte bakom någon generell rekommendation om att pumpen bör bytas. Sedan råder det kanske lite delade meningar om huruvida detta är ett klokt ställningstagande från Volvos sida.
Att inte byta vattenpumpen vid första kamremsbytet är ett klokt råd från volvo.
På forumet kan jag bara minnas ett haveri och det var på en vattenpump som var bytt. Egentligen ganska logiskt då Volvos vattenpumpar måste komma ner i pris (kvalité) för att kunna konkurera med piratdelar och det gäller särskilt då modellen börjar komma till åren.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]