Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Bytte bränslepump i helgen eftersom den läckte lite. När jag skulle starta hördes ett oväsen innefrån säkringar och reläer. Sen var allt dött.
Provade att byta tillbaka till den gamla pumpen men det hjälpte inte.
Efter mycket letande och provande konstaterade jag att båda bränslepumparna (i tanken och under bilen ) fungerar men reläet var helt tyst. Pumparna går inte när jag kör på startmotorn.
Nu har jag köpt ett nytt relä men det för en massa oväsen så fort jag slår på tändningen. Jag har inte försökt att starta motorn. Jag kopplade bort båda pumparna men reläet låter lika illa med tändningen på.
Någon som vet vad det kan vara. Var kan jag hitta ett elschema til 745 -87. Det som finns i Haynes har inte samma färger på kablarna till reläet som jag har i bilen. Såg något schema till en 940 turbo där färger och kablar verkar stämma bättre.

Hälsningar Anders
Senast redigerad av 1 Skogshuggarn, redigerad totalt 0 gånger.
Just på -87 - -88 fanns 2 modeller (B230E och B230F). Dom har olika insprutningssystem och inte samma huvudpump. "E" motorn har det "gamla" K-Jetronic systemet utan katalysator och "F" motorn har det "nyare" LH-Jetronic med kat. och Lambdasond. Det sitter ett grönt relä på "E" motorn och ett vitt relä på "F" motorn. Funktionen på dom är inte samma och det går inte att byta mot varandra, men dom passar (och sitter) i samma sockel. Pumpen på "E" motorn ger ett högre tryck och "drar" då följaktligen mer ström. Kolla efter vad för system du har så får vi gå vidare sedan.

Mvh
Lennart
Det är en B230F med LH-jetronik. Tror jag ska kanske tilläggas. Den är ombyggd till A-traktor så vad som har hänt sedan det var en bil vet jag inte.
Reläet är vitt men färger, placering och grovlek på kablar stämmer inte med Haynes schema. Jag såg ett schema på forumet som jag tror var från en 940 turbo och där är det mer, kanke t.o.m. helt, likt det jag har.

/ Anders
Kolla var Lambdasonden sitter. Sitter den uppe vid grenröret är det den tidigare modellen, sitter den i katalysatorn är det den senare. Då har du också en felkodsdosa att ta ut felkoder med. Det skiljer vid årsmodell -88B (tidig -89-a), då är den "uppdaterad" och mer lik tidig 940 än tidiga 740. Reläet är även ett typ "systemrelä" och "ger ström till LMM också. Ett elschema för LH2.2
Insprutning B230F LH2.2.jpg
Insprutning B230F LH2.2.jpg (174.67 KiB) Visad 1042 gånger
Här kommer även ett till LH2.4 om du har den senare modellen
insprutning LH2,4.gif
insprutning LH2,4.gif (128.76 KiB) Visad 1024 gånger
Sedan är det ju så med traktorer att man inte vet vad som suttit från början. Men om du kollar på schemat (röda linjerna) så ser hu att reläet är inblandat till både Lambdan och LMM-en. Även boxen är ju med på ett hörn. Jag föreslår att du kopplar bort detta och kollar hur reläet beter sig. Det kan ju blivit någon kortslutning någostans, avskavda kablar eller sådant. Även ett dåligt relä, eller så har det blivit det nu.... Reläet har nr. 135. 464 är spridar/radioavstörnings reläet som ju också är inblandat.

Mvh
Lennart
Lamdasonden sitter upp vid grenröret.
Schemat för LH 2.2 ser ut som det ser ut vid mitt relä. Jag har en rosa och en grön kabel på samma stift t.ex.
Jag ska ge mig på mer felsökning i kväll.
Börjar med att koppla bort allt utom pumparna som sitter runt reläet och jordar stift 4 (86/1) direkt istället för genom styrboxen.
Sen hör jag av mig om resultatet.

/Anders
Bara rent allmänt, kabelfärger är nog det sista man skall utgå ifrån vid felsökning och funktionstester. Ett rättritat kopplingsschema för just det aktuella fordonet är många gånger om mer användbart tillsammans med en multimeter och eventuellt något annat instrument.
Och som LennartE påpekar, gamla bilar, i synnerhet ombyggda kan ha väldigt osäkra för att inte säga tveksamma kopplingar. Därmed inte sagt att det är felkopplat i just din bil (traktor). Den har väl fungerat tidigare, förutsätter vi?
Om du hittar avvikelser från schema och dokumentation, så är det ju läge att notera det. Både för din egen skull och för eventuella efterkommande ägare.
Ja kabelfärgerna litar jag aldrig på till 100% men här känns det hyfsat tryggt eftersom hela kabelhärvan runt säkringar och reläer ser ut att vara i ursprungligt skick. Men jag ska ha det i bakhuvudet att inte lita på färgerna. Det blir till att flitigt använda multimetern.

/ Anders
Nu har jag gjort lite mer felsökning.
Det märkliga var att nu var reläet helt tyst när tändningen slogs på. Ett startförsök gjordes utan resultat.
Reläet drog inte.
Kopplade både stift 86/1 och 86/2 till jord och då gick bränslepumparna.
Kollade även om LMM och lamdasonden fick spänning och det var 12 volt där.
Relä 464 drog (det är väl det som sitter på expansionskärlet).
Provade att göra startförsök med tvångsstyrt relä men det hjälpte inte.
Problemet med att reläet för oväsen kom tillbaka och det är spolen mellan stift 30 och 86/1 som "vibrerar".
Gnista finns på det tändstift som jag testade på.
Nästan allt som "rör" givare och bränsleboxen är jordat i skruvarna som håller fast bränslerailsen på insuget. Det händer att kablarna lossnar i kabelskorna, kolla där och löda dom om det ser "osäkert" ut.

Mvh
Lennart
Underbart med experter på forumet. Jordkablarna på bränslerailsen satt väldigt löst. Skruvades fast och motorn startade på en gång.
Den gick dock väldigt dåligt. Kanske bara på två cylindrar.
Nu ska man veta att den gick inte på alla cylindrar med kall motor och låga varv tidigare heller. Men nu gick den sämre.
Efter en liten stund dog den igen. Kanske skulle den kunnat fortsätta om varvet hade hållts lite högre. Vid nya startförsök så bluddrade den till ibland men tände aldrig riktigt.
Hur ska jag fortsätta felsökningen. Tänkte ta en titt under fördelarlocket i eftermiddag och sen kolla att det verkligen är gnista på alla tändstiften. Vad kan jag göra mer.
Kanske ska jag avsluta denna tråd och lägga till "FIXAT" i rubriken och starta en ny tråd på resten av problemet.

Hälsningar Anders

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]