Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Gotlandsbästa skrev:Fin bil, du kommer älska den motorn :D Be dem byta sida på släpkontakten. Kontakten på släpen sitter till 99% på vänster sida, så man måste dra sladden under dragstången. :???:
Tack för det tipset!

Har du den motorn själv? Jag är väldigt spänd på att få köra den. Trött på Diesel-karaktären nu på vår nuvarande bil som är urstark i botten men tvärdör vid 3500 varv. Det är inte vad en varv-villig fot vill ha :D
av lennart lundberg
Hej Alexas!

Ett tips.
Läs av om det finns några felkoder lagrade. OBD2 uttaget.
Om det finns, be bilfirman att åtgärda det och släcka dem för att du ska slippa extra kostnad.
Hoppas att även du kommer att gilla denna motor 2,5T.

Lycka till med bilaffären
Lennart
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja den går väldigt fint. Nästan lika bra bottendrag som D5:an och drar på fint till 6500 om man plågar den
av Alexas
frasse4 skrev:Ja den går väldigt fint. Nästan lika bra bottendrag som D5:an och drar på fint till 6500 om man plågar den
Härligt!

BMW:n jag hade innan med deras gamla raka sexa va ett rent nöje att "plåga". Den kändes nästan som gjord för att ligga på höga varvtal. Nuförtiden plågar jag inga motorer utan kör för det mesta lugnt men ibland vill man/behöver man gasa på lite extra och då är det skönt att kraften finns där. D4an vi har nu dör ganska tvärt efter 3500 varv och jag saknar känslan där man kan fortsätta gasa på med bra kraft.

Sen att bränslekontot kommer skjuta i höjden det är andra sidan av myntet :D
av Alexas
lennart lundberg skrev:Hej Alexas!

Ett tips.
Läs av om det finns några felkoder lagrade. OBD2 uttaget.
Om det finns, be bilfirman att åtgärda det och släcka dem för att du ska slippa extra kostnad.
Hoppas att även du kommer att gilla denna motor 2,5T.

Lycka till med bilaffären
Lennart
Bilen ska in för byte av kamrem+vattenpump innan köpet genomförs som bilförsäljaren står för. Det vore nog smidigast om jag bad verkstaden som utför bytet att kolla felkoderna va? Eller de kanske gör det på ren automatik?
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Alexas skrev:
Gotlandsbästa skrev:Fin bil, du kommer älska den motorn :D Be dem byta sida på släpkontakten. Kontakten på släpen sitter till 99% på vänster sida, så man måste dra sladden under dragstången. :???:
Tack för det tipset!

Har du den motorn själv? Jag är väldigt spänd på att få köra den. Trött på Diesel-karaktären nu på vår nuvarande bil som är urstark i botten men tvärdör vid 3500 varv. Det är inte vad en varv-villig fot vill ha :D
Hade en XC90 med 2,5T, älskar den motorn, Sedan dess har jag haft 2xD5. Men skulle gärna skaffa en 2,5T igen :-)
av Alexas
Låter lovande! :) Någon här som optimerat motorn? Jag ser att polestar kan skrämma upp den till 240 hk 370 nm för 9200 kr. BSR till 252 hk 410 nm för 7990 inkl. PPC-enhet.

Avvaktar nog tills någon av dem kör en kampanj men vore intressant att få veta om det blir skillnad.
Användarvisningsbild
av milktrucker
2.5T (samma som C70 T5) känns en aning trött även i en en liten bil som C70, speciellt när man är van vid D5.
Visst, den spinner loss lätt och så och 0-100 är avklarat i ett nafs, men det är inte riktigt den där känslan att man trycks bakåt i sätet som med D5.
Bränslesnål?
C70 är antagligen volvos mest aerodynamiska bil och om man kör i 70 så går motorn skapligt billigt, men på motorväg dricker den ca litern, vilket jag tycker är väl magstarkt även för att vara en volvo med 6 växlar.
Tyvärr har volvo snålat med de 6-växlade lådorna, både manuella och automatiska.
Det är bara C70 T5 och XC90 som erbjuds med 6vxl manuell med B5254T* vilket är tragiskt då motorn faktiskt har gott om vrid redan vid 1700 rpm.
Användarvisningsbild
av frasse4
Nja, jag har kört både V70N med D5 och 2,5T och D5:an är märkbart slöare. Som du säger själv 0-100 tar 7,7s mot 9,0s vilket är stor skillnad.

Gällande utväxlingen på den 5-växlade är femman i princip lika hög som sexan, i alla fall på automater. 3900 rpm i 200 km/h på autobahn, var ju inte så jag behövde en sjätte växel...

Förbrukning lagligt på motorvägen är 0,75 med automat och FWD.
av tomaas
Jag har kört min v70 2,5t aut. -05 två år med polestar-optimering 240 hp, ingen våldsam skillnad men den förstärker alla goda sidor utan att öka bränsleförbrukningen, så jag är helt nöjd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]