Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
HakanF skrev:
andersuw skrev: Tråkigt att du varken har vett att formulera den fråga du vill ha svar på eller uppfatta den sakliga innebörden hos de svar du får. Lite svårt att hjälpa dig fram till någon typ av rimlig förståelse under sådana omständigheter.
Det jag frågade om var att läsa någonstans om att etanol som förbränns under tryck i en motor tex inte använder den syreatomen som är i C2H5OH
som syre i förbränningen.
Du har redan fått flera bra och välutvecklade svar på detta. Vad du kan läsa i dessa svar är att den syreatom som finns i C2H5OH inte används som syre i förbränningen av etanol därför att den redan använts för att förbränna något. Ytterligare ett sätt att inse det är att begrunda en av de processer genom vilka etanol kan tillverkas, nämligen hydratisering av etengas:

C2H4 + H2O -> C2H5OH

Den syreatom som tillförs i denna process har som du kan se redan använts för att förbränna något, nämligen väte. Därmed är den redan "upptagen" eller "förbrukad" och kan inte användas för fortsatta förbränningsändamål. Som tidigare påpekats är definitionen av förbränning att syre förenas med något och den syreatom som ingår i etanolmolekylen är redan förenad. För förbränning fordras fritt, obundet syre.
av rid54
Det är lite som två olika saker som tas upp och diskuteras. De syrehaltiga bränslena anges i texterna som länkas till som att de brinner mer fullständigt och att detta även gäller om man blandar alkohol(er) med bensin. Syret "hjälper" förbränningen att bli mer fullständig, enligt dessa uppsatser. Det är säkert riktigt, men då kommer den extra energin genom mer förmånlig förbränningsprocess OCH genom att man kan göra själva motorn effektivare genom att den kan ha högre kompression om den körs på ett bränsle med högre oktantal. Syret i bränslet ersätter dock inte det syre som atmosfären måste bidra med, dvs det går inte åt mindre syre utifrån vid fullständig förbränning av bränslet, det vore en kemisk omöjlighet. Exakt vad som händer i själva förbränningsförloppet vet inte jag, men en syreatom som redan har bägge sina möjliga bindningar upptagna kan inte oxidera (förbränna) någon mer bränslemolekyl.

Syre har en mycket stark tendens att rycka åt sig elektroner från andra ämnen och det kallas oxidation. Syre kan emellertid inte rycka åt sig fler än två elektroner, sedan är yttersta skalet fullt (8 elektroner). I etanol är syre förenat med en väteatom och en kolatom. H och C är redan oxiderade av den syremolekylen, så just den är inte kapabel att oxidera nåt annat även om det fanns tillgängligt. Det är möjligt att den kan bidra till en bättre förbränning under nån övergångsfas men den kan inte ge nån väsentlig extraenergi genom oxidering.

Så alkoholer av olika slag, liksom alkohol-bensin i olika blandningar kan vara bättre bränslen än ren bensin, men det beror inte på att de "bidrar med syre" utan på att det blir högre oktantal och -av någon anledning- något mer fullständig förbränning (enligt vad jag kunde förstå av texterna). Skillnaden just vad gäller fullständig förbränning kan nog inte vara så förtvivlat stor, med tanke på hur väl modern motorstyrning arbetar (Lambdareglering).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
rid54 skrev:Skillnaden just vad gäller fullständig förbränning kan nog inte vara så förtvivlat stor, med tanke på hur väl modern motorstyrning arbetar (Lambdareglering).
Etanol har ju bara en kolkedja som är två kolatomer lång. Bensin har 5-10 kolatomer i rad, diesel 8-21 st. Ju längre kedjan är, desto svårare är det att förbränna den fullständigt på den korta tid den är i cylindern..
av HakanF
rid54 skrev:Det är lite som två olika saker som tas upp och diskuteras. De syrehaltiga bränslena anges i texterna som länkas till som att de brinner mer fullständigt och att detta även gäller om man blandar alkohol(er) med bensin. Syret "hjälper" förbränningen att bli mer fullständig, enligt dessa uppsatser. Det är säkert riktigt, men då kommer den extra energin genom mer förmånlig förbränningsprocess OCH genom att man kan göra själva motorn effektivare genom att den kan ha högre kompression om den körs på ett bränsle med högre oktantal. Syret i bränslet ersätter dock inte det syre som atmosfären måste bidra med, dvs det går inte åt mindre syre utifrån vid fullständig förbränning av bränslet, det vore en kemisk omöjlighet. Exakt vad som händer i själva förbränningsförloppet vet inte jag, men en syreatom som redan har bägge sina möjliga bindningar upptagna kan inte oxidera (förbränna) någon mer bränslemolekyl.
Äntligen detta har jag sagt hela tiden bara med mindre text (trodde ju att alla på ett motorforum kunde läsa på andra ställen tex googla som jag gjort eftersom mina 2 år gymnasie kemi för 25 år inte räcker till för vart tråden varit på väg)
Nu släpper jag tråden

(Ändrade lite så det blir enklare att förstå)
Senast redigerad av 2 HakanF, redigerad totalt 0 gång.
av least
Mysigt debatteknik,vänta till nån annan svarar och sen hänga på med "det var precis så som jag menade, men orkade inte skriva." :roll:
av andersuw
HakanF skrev:Äntligen detta har jag sagt hela tiden bara med mindre text
Nej du har sagt precis tvärtom, exempelvis här. Låt mig citera:

"Nej Syret är inte 'förbränt' det är förenat och vid en förbränning så ger den samma tillskott som syre utifrån ger."

Som flera av oss andra gång på gång påpekat är detta helt fel. I själva verket åtgår snarare än frigörs energi för att få tillbaka den vattenmolekyl som döljer sig etanolmolekylen så att den åter blir rent vatten. Låt oss kika på hur och varför:

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg kan man tillverka etanol genom hydratisering (vattenbehandling) av eten (den förbränningsbara delen av etanol) enligt följande:

C2H4 + H2O -> C2H5OH

Reaktionen är exotermisk, d.v.s. frigör energi. En etanolmolekyl har således lägre kemiskt energiinnehåll än en etenmolekyl.

Om vi nu kikar på vad som sker vid förbränning av etanol respektive eten (se formlerna nedan) kan vi se att den enda skillnaden i slutresultat är att vi vid förbränningen av etanol får tillbaka den extra vattenmolekyl som tillfördes för att ta steget från eten till etanol. Eftersom det steget frigjorde energi måste energi tillföras för att ta steget tillbaka. Och den tillförseln reducerar i sin tur den totala mängd energi vi får ut vid förbränning av etanol jämfört med eten.

C2H5OH + 3O2 -> 2CO2 + 3H2O

C2H4 + 3O2 --> 2CO2 + 2H2O

HakanF skrev:(trodde ju att alla på ett motorforum kan grunderna i hur förbränningsmotor fungerar)

Något sådant har jag aldrig inbillat mig. Uppenbarligen finns det rentav dem som i likhet med dig själv inte ens vet vad förbränning är.

HakanF skrev:Nu släpper jag tråden

Det kan jag gott förstå och inte mig emot.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
HakanF skrev:(trodde ju att alla på ett motorforum kan grunderna i hur förbränningsmotor fungerar)
Då kan du ju börja räkna på bindningsenergierna i de kovalenta bindningarna till syreatomen i etanolen, jämfört med energierna i bindningen när samma syremolekyl är bunden i CO2 och H2O molekylen.

Beroende på bindning så varierar visst bindningsenergin mellan 200 och 500 kilojoule per 6 * 10^23 st atomer.

Då kan man se exakt om de frigörs eller förbrukas någon energi vid molekylombildningen vid förbränningen av etanol.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Är det inte snart dags att vi tar in en kemist som kan förklara för oss dödliga vad ni pratar om :shock:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]