Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Wizzman skrev:Lagren tar visserligen stryk rätt fort, men ofta börjar ventillyftarna knacka/ticka först av uteblivet Oljetryck, så du kan ha tur. Det är svårt att säga utan att höra ljudet dock.
Ja, om det hade varit en motor med hydrauliska lyftare hade jag hållt med dig...
frasse4 skrev:
Wizzman skrev:Lagren tar visserligen stryk rätt fort, men ofta börjar ventillyftarna knacka/ticka först av uteblivet Oljetryck, så du kan ha tur. Det är svårt att säga utan att höra ljudet dock.
Ja, om det hade varit en motor med hydrauliska lyftare hade jag hållt med dig...
Men visst har väl en 2,4T hydrauliska lyftare? Det var väl standard på den här motorgenerationen.
MadMikeSweden skrev:Ibland suger verkligen livet :-(
Onekligen. Men detta är ingenting man löser i en snödriva och inte heller tillrådligt att ge sig på om man inte redan har ett rätt hyggligt mått av erfarenhet. Som volvo244gle påpekar kan det också finnas sätt att ta reda på om motorn tagit skada utan att först lägga ned en massa möda på att undanröja orsaken till det uteblivna oljetrycket. Om du har otillräckligt med pengar, mekutrymme, mekutrustning och/eller kunskap kanske du bör söka hjälp med det ena eller andra hos släkt och vänner i första hand.
andersuw skrev:
MadMikeSweden skrev:Ibland suger verkligen livet :-(
Onekligen. Men detta är ingenting man löser i en snödriva och inte heller tillrådligt att ge sig på om man inte redan har ett rätt hyggligt mått av erfarenhet. Som volvo244gle påpekar kan det också finnas sätt att ta reda på om motorn tagit skada utan att först lägga ned en massa möda på att undanröja orsaken till det uteblivna oljetrycket. Om du har otillräckligt med pengar, mekutrymme, mekutrustning och/eller kunskap kanske du bör söka hjälp med det ena eller andra hos släkt och vänner i första hand.

Det jag menade med snödriva är att jag får väl ta bort oljetråget och göra rent där i och i silen samt göra ren vevhusventilationen här ute på gården.
MadMikeSweden skrev:Det jag menade med snödriva är att jag får väl ta bort oljetråget och göra rent där i och i silen samt göra ren vevhusventilationen här ute på gården.
Jo jag förstod det. Och vad jag menade är att detta inte är ett arbete av det slag jag skulle vilja göra ute på gården, särskilt inte den här årstiden och särskilt med tanke på att åtminstone en del av jobbet kräver att man krälar under bilen. Det finns en tråd (se länk nedan) om ett delvis likartat problem som kanske kan hjälpa dig få en idé om vad det handlar om. Men jag skulle ju höra mig för om möjligheterna att få besked om ev. motorskador innan jag gav mig på att försöka åtgärda orsakerna till det dåliga oljetrycket.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=51931
andersuw skrev:
frasse4 skrev:
Men visst har väl en 2,4T hydrauliska lyftare? Det var väl standard på den här motorgenerationen.
Försvann någon gång under V70 gen 1 när VVT kom vad jag vet
frasse4 skrev:
andersuw skrev:Men visst har väl en 2,4T hydrauliska lyftare? Det var väl standard på den här motorgenerationen.
Försvann någon gång under V70 gen 1 när VVT kom vad jag vet
OK. Så kan det vara.
MadMikeSweden skrev:Hej.

I
Och sista frågan. Det fanns ingen ledig biltrailer idag och bilen stod mycket farligt och dumt till när jag var tvungen att stänga av den då den varnade för inget oljetryck. Tror ni jag har förstört automatlådan nu när jag bogserade den i Neutral-läget i 30km i ca 5 mil?

Mvh// En ledsen fattig Volvo ägare :(
Om du bor på Gotland, så kontakta mig nästa gång, Har en 2600kg trailer :mrgreen:
Senast redigerad av 1 Gotlandsbästa, redigerad totalt 0 gånger.
Var i landet håller du hus? Kanske finns det någon forumsmedlem i närheten som kan ge ett handtag.

Själv så finns jag i Gävleborg, närmsta stad Söderhamn. Lagom stort villagarage med bra lyse, hyfsad stereo och luftvärmepump. :-)-)
Motorlyft samt de flesta vanliga och ovanliga verktyg finns...

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]