Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Garberg skrev:least: Ok, Bilia Arboga ville ha 11737kr!

Hur som helst så är det så att Meca, AD-bildelar och autoexperten tycker att det räcker med att ockulärbesikta remmen och de har därför inte tagit med den i kostnaden. Jag har fått ner priset till 7500kr inklusive rembyte nu. Ni som kan, ska remmen, spännare och brythjul bytas vid 10 år oavsett skick eller räcker det med en okulärbesiktning till att börja med?
Klart att det inte är så kul med ett remhaveri men eftersom du har kamkedja så är ändå konsekvenserna ganska begränsade jämfört med på kamremsmotorer.
Jag hade hoppat över hjälpremmen och stoppat pengarna i en burk.
av least
Garberg skrev: Ni som kan, ska remmen, spännare och brythjul bytas vid 10 år oavsett skick eller räcker det med en okulärbesiktning till att börja med?
Tror inte att okulär besiktning räcker till helt och hållet. Remmen kan man kika på, men det är svårt att se hur lagret/lagren i spännaren och de andra delarna mår. Jag skulle tro att tilläggets "brytpunkt" är 24000 mil eller 10 år just för att delarna rent mekaniskt slits/korroderar/tappar smörjning både aktivt (mil) eller passivt (tid).

Lite surt i mitt eget fall då just denna S80:n har stått som utställningsbil hos Volvo i Göteborg i närmare ett år utan att röra sig alls på väg.
Mekaniskt ett år "yngre" än dess jämnåriga syskon, men faller på åldersstrecket 10 år.
Garberg skrev: Hur som helst så är det så att Meca, AD-bildelar och autoexperten tycker att det räcker med att ockulärbesikta remmen och de har därför inte tagit med den i kostnaden.
Det är så man kan konkurrera med pris, man hoppar över det som är dyrt och jobbigt ;)
av least
MartinS skrev:Det är så man kan konkurrera med pris, man hoppar över det som är dyrt och jobbigt ;)
Då kan man ju som verkstad skippa att byta olja och filter med...
Räcker väl att ta betalt... :)
Ja, man kan väl okulärbesiktiga oljan och se om den verkligen behöver bytas? :lol:

Skulle oljan behöva bytas kan man ju bara ringa bilägaren och meddela det, när bilen redan står där med huven öppen, det är väl antagligen så man hade gjort med remmen i slutändan... :roll:
least skrev:Bilia Vinsta tar 8355:- för byte av rem+spännare, samt "normal" olje-service. Pris kollat idag.
Kollat med Roslagsbil vad det kostar hos dem? Bäst service, bemötande och pris enligt mig. Servar alltid där, trots att det är en bit dit.
Alternativet om man är tveksam till vad som egentligen blir gjort är att pricka in service en dag när man är ledig och kan vara med när mekanikerna gör service.
Att ställa en sån här fråga på ett märkesforum är som att skjuta sig i foten. :roll: :lol:
Många är väldigt troende om att en "servicetekniker" alltid gör ett bättre jobb än en mekaniker..

Det viktigaste är väl att servicen innebär samma saker. Är inte innehållet samma går det inte att jämföra, valet är på kunden att få det specificerat per post eller ställa kravet på att servicen ska göras enligt boken, dvs. att byta remmen och inte bara besiktiga.

Jag har själv positiva erfarenheter av den PST jag hade på Volvo, men när bilen är så pass gammal som TS bil är och det skiljer så mycket pengar så hade jag inte tvekat om jag har förtroende för en annan verkstad.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]