Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanF
oldtimersmc skrev:Etanolen var ett projekt för att hålla en viss intressegrupp under armarna och om den idén hade varit så förträfflig så undrar ju vän av ordning över varför det inte finns en större marknad en den som fanns i Sverige och Brasilien.

Sprit tillhör sällskapslivet, och knappt där heller.
Föredrar öl :D
Där håller jag med dej men det fnnis intressanta saker med etanol förutom göra folk korkade.

http://resources.edb.gov.hk/~science/hkcho/3s/spcs.pdf
Användarvisningsbild
av VolvoB20
oldtimersmc skrev:Etanolen var ett projekt för att hålla en viss intressegrupp under armarna och om den idén hade varit så förträfflig så undrar ju vän av ordning över varför det inte finns en större marknad en den som fanns i Sverige och Brasilien.
Marknad/Efterfrågan ??? Det är ju bara enkel ekonomi, kostar det 5 kr/ liter att pumpa upp olja och raffinera till bensin/diesel och det kostar 10 kr/l att producera etanol så är ju etanolen död.

Ska den leva måste det ju till straff på fossilt annars väljer ju alla det billigaste oavsett hur mycket det skitar ned.

Ungefär som med avgasrening. Tänk om man kunde välja vid nybilsköp om bilen skulle vara utan avgasrening, så slapp man katalysator/partikelfilter/NOx, fick 10% lägre förbrukning, 25% mera effekt och vrid och bilen 35.000 kr billigare.

Hur många hade då köpte bilen med rening, handen på hjärtat.

Sen tror jag ju att etanol var fel väg, jäsning är onödig omväg. Metanol som torrdestileras direkt från råvara är ju ohyggligt mycket mera effektivt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
HakanF skrev: Detta är knappast något svar om du inte har en etanolkamin och du vill veta hur mycket högre luftfuktigheten blir i stugan.
Eldar du 1 kg bensin så kommer ju allt syre från luften och du har 1 kg kolväte att bränna upp i bensinen..

Eldar du 1 kg Etanol så innehåller det 35 % syre. Du har alltså bara 650 gram kolväte att bränna upp. 350 gram är syre
av HakanF
Under 2kr/l köper, den bensinstationen som jag frågat, in bensinen för + ca 10 kr skatt o moms.....

Men denna diskussionen var om vilket som var billigast att tömma i tanken med så högt oktan som möjligt och då är det blandtankning på rätt % sats.

B20 har du något som styrker din förbränningsteori? jag googlade lite igår och hittade bara om som jag skriver bland annat något miljöcertifikat från någon miljönämnd i usa och den borde vara ganska sann.
VolvoB20 skrev: Eldar du 1 kg bensin så kommer ju allt syre från luften och du har 1 kg kolväte att bränna upp i bensinen..

Eldar du 1 kg Etanol så innehåller det 35 % syre. Du har alltså bara 650 gram kolväte att bränna upp. 350 gram är syre
Ja ungefär så borde det vara(?)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
HakanF skrev: B20 har du något som styrker din förbränningsteori? jag googlade lite igår och hittade bara om som jag skriver bland annat något miljöcertifikat från någon miljönämnd i usa och den borde vara ganska sann.
Hmm ,,, undrar vad min teori skulle vara ?????

Atombindningarna mellan syreatomerna och mellan Kol och väteatomerna i kolvätet är svagare än de nya som bildas i CO2 och H2= efter förbränningen, därför frigörs energi.

Ska du går åt andra hållet och bryta upp dem i svagare bindningar igen, genom fotosyntes tex. CO2+H20 -> Syrgas + Kolväte så måste du tillföra energi

I sprängmedel kan du ju ha syret bundet i nitrat som är svagare bundet till Kvävet, sen när det exploderar binder du syert till Kol/Väte och du frigör energin genom att det är en starkare bindning.

Det är ju som en gummisnodd man spänner och släpper, när man lagrar och frigör energi.
av andersuw
HakanF skrev:
andersuw skrev:
HakanF skrev:B20 kan du länka till hur förbränningen du skriver om fungerar med etanol? Jag kan ha lärt mej fel men jag behöver lite mer än det du skriver...
C2H5OH + 3O2 -> 2CO2 + 3H2O

I klartext: En etanolmolekyl plus tre syremolekyler ger två koldioxidmolekyler och tre vattenmolekyler.
Ethanol, C2H5OH burns with oxygen in air to give carbon dioxide and water. what is the amount (in moles) of water produced from 0.51 mol C2H5OH.the equation is C2H5OH + 3O2 -----> 2CO2 + 3H2O

Detta är knappast något svar om du inte har en etanolkamin och du vill veta hur mycket högre luftfuktigheten blir i stugan.
Tråkigt att du varken har vett att formulera den fråga du vill ha svar på eller uppfatta den sakliga innebörden hos de svar du får. Lite svårt att hjälpa dig fram till någon typ av rimlig förståelse under sådana omständigheter.
av HakanF
andersuw skrev: Tråkigt att du varken har vett att formulera den fråga du vill ha svar på eller uppfatta den sakliga innebörden hos de svar du får. Lite svårt att hjälpa dig fram till någon typ av rimlig förståelse under sådana omständigheter.
Det jag frågade om var att läsa någonstans om att etanol som förbränns under tryck i en motor tex inte använder den syreatomen som är i C2H5OH
som syre i förbränningen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
HakanF skrev:
andersuw skrev: Tråkigt att du varken har vett att formulera den fråga du vill ha svar på eller uppfatta den sakliga innebörden hos de svar du får. Lite svårt att hjälpa dig fram till någon typ av rimlig förståelse under sådana omständigheter.
Det jag frågade om var att läsa någonstans om att etanol som förbränns under tryck i en motor tex inte använder den syreatomen som är i C2H5OH
som syre i förbränningen.
"Förbränning" är ju att du förenar syre med väte eller kol i motorn. då avges energi

Med etanol är ju redan syret delvis redan förenat med både väte och kol så en del av den energin har ju redan avgetts som värme tidigare. Du kan ju tex inte elda med vatten även om det innehåller både syre och väte.

Du kan ju tex elda med CO så du får CO2 för där har du ju bara bränt av en bindning och har en kvar att göra.

Exakta kvoten kan man väl någon som har siffrorna i huvudet lätt räkna ut.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Man har ungefär 30% syre bundet i etanol detta utnyttjar man i förbränningen därför behöver man ca 30 % högre förbrukning med etanol

då Etanolen innehåller redan ca 30% syre. Det gör att det går åt mindre luft i förhållande till bränslet. Därför måste motorn få 38.9% mer bränsle för att förbränningen fortfarande ska bli fullständig (lambda = 1,000). Man skulle teoretisk sett lika gärna kunna strypa lufttillförseln men detta är inte utprovat och ej att rekommendera. Eftersom etanolen har ett högre oktantal och man därför får ut mer effekt blir bränsleökningen per mil oftast kring 30%
av rid54
Syreatomen i etanol är redan fullt utnyttjad avseende bindningar (två st) och när förbränningen är klar, har samma syreatom fortfarande två bindningar, möjligen till några andra atomer än från början, men icke desto mindre är det ingen direkt skillnad i status för syreatomen i fråga. Ingen energi har vunnits eller förlorats även om atomen knyts till andra atomer under processen. För att syreatomen som finns i bränslet ska kunna delta i förbränningen av bränslet (vilket man ju nästan hör att det låter lite märkligt), måste den först frigöras och "neutraliseras", dvs göras beredd att oxidera nån annan atom. Det kräver energi. Sen får man grovt uttryckt tillbaka den energin när syret gör vad det brukar göra (oxiderar nån bränslemolkyl). Nettovinsten är noll...

Det är nog bara att konstatera att bränslet etanol innehåller en redan upptagen syreatom. Den bidrar till att bränslets energiinnehåll är mindre per kilo än bränslen som inte innehåller syre. Det syre som finns i bränslet från början kan inte ge nån extra energi vid förbränningen, eftersom det redan är upptaget genom att vara bundet i bränslemolekylen.

Skillnad finns i ämnen som innehåller syre som har blivit oxiderat (annars är det ju andra ämnen som blir oxiderade av syret). Dessa ämnen kan avge syre vid upphettning (förbränning av nåt annat), till exempel klorat, som blandat med socker ger nästan som ett sprängämne, eftersom syre till förbränningen kommer från kloratet och inte bara från atmosfären. Vissa nitrater funkar likadant, det finns säkert texter på Wikipedia som förklarar detta bättre än jag gör.

Men inbyggt syre i en bränslemolekyl kan normalt inte anses bidra till förbränningen på nåt sätt alls.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]