Det där med laddning.. Bara för att man kan ha en kabel för typ2-uttag (vilket man kan köpa till för ca 2000kr) behöver inte betyda att man kan ladda snabbt. Av vad jag har läst mig till så är tyvärr snabbaste laddhastigheten på T8 samma som på V60 D5 TE/D6 TE. Alltså 16A enfas (230v). Det är alltså 3.7kw/h.
Det betyder att det är rätt meningslöst (läs dyrt) att använda (semi)snabbladdare även om det skulle gå, om det kostar per minut. CSS-uttag går inte att använda utan typ2. De snabbladdare som finns brukar kunna leverera 50kwh.. Då är 2.5kr/min inte så farligt. (Även om det är 3ggr billigare att ladda hemma.)
Jag stod och laddade min V60 i centrala uppsala idag. Vid stadshuset har dom en station med 22kw-uttag. (3-fas 32A) men Volvon laddar alltså bara o 3.7kw (16A enfas). Det funkar fint att använda laddstationerna men man får inte mer kräm än bilen kan ta emot. Laddplatsen jag stod vid i Uppsala var gratis... Inte bara strömmen utan jag slapp även betala p-avgift. :)
Skulle önska att Volvo sett till att man i allafall kunde trycka i 16A trefas (11kw). Då kunde man typ fylla batteriet på strax under timmen.. En lunch så hade man 4-5 mil till (eller 2-3 för xc90).
Som jämförelse snabbladdar Tesla med ca 400v 300A ... Allså kring 120kW.
Lite skillnad där.. :)
Edit: Jag köpte min typ2-kabel här:
http://evconnect.se/collections/laddsla ... s-230v-16a
(Med rabattkod EVC10special så fick jag 10%, vet inte hur länge den är aktiv.. men jag testade och den funkar fortfarande)
Borde vara samma kontakt i bilen på XC90 T8 som V60 TE.