Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MadMikeSweden skrev:Tack snälla för ditt svar. Jag vet inte vilken motor jag har :-( Jag har ingen handbok till bilen, hur ska jag få reda på vilken motor jag har?
Har du dekaler på bakluckan? Ge oss i så fall bara modell, årsmodell och den beteckning som står där bak. Om där inte finns någon dekal för motorbeteckning kan du istället kolla här vilken motoreffekt du har och ge oss den uppgiften istället:

https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx
MadMikeSweden skrev:Jag kan säga att jag i går drog upp oljestickan när motorn var i gång. Då puffade det upp rök ur hålet där oljestickan går ner i. Betyder det igensatt vevhusventilation?
Ja.
MadMikeSweden skrev:Och kan oljetrycksgivaren försvinna om man har igensatt vevhusventilation?
Nej varken oljetrycksgivaren eller oljetrycket kan försvinna genom igensatt vevhusventilation i sig. Men om du har igensatt vevhusventilation kan det betyda att du också har andra problem som kan orsaka dåligt oljetryck, t.ex. det som S80_140HK pekar på (igensatt oljesil).
andersuw skrev:
MadMikeSweden skrev:Jag kan säga att jag i går drog upp oljestickan när motorn var i gång. Då puffade det upp rök ur hålet där oljestickan går ner i. Betyder det igensatt vevhusventilation?
Ja.
MadMikeSweden skrev:Och kan oljetrycksgivaren försvinna om man har igensatt vevhusventilation?
Nej varken oljetrycksgivaren eller oljetrycket kan försvinna genom igensatt vevhusventilation i sig. Men om du har igensatt vevhusventilation kan det betyda att du också har andra problem som kan orsaka dåligt oljetryck, t.ex. det som S80_140HK pekar på (igensatt oljesil).

Det skulle såklart stå oljetryck och inte oljetrycksgivaren. Förbannade rättstavning i min iPad. Givetvis kan inte en oljetrycksgivare försvinna :-)
MadMikeSweden skrev:Det står att bilen har 147kw
Då bör det rimligen vara en 2,4T, d.v.s. en bil med "lågtrycksturbo" och därmed en sannolik kandidat för problem med igensatt vevhusventilation (särskilt om inte servicen skötts prickfritt) som i sin tur ofta innebär problem med annat (se ovan) som kan orsaka bristande oljetryck. Du bör nog låta någon som förstår sig på potentiella motorskador ta sig en titt på bilen och ställa diagnos på det kortsiktiga bekymret (har motorn tagit skada av att köras med för lågt oljetryck?) och, om det är lönt, de långsiktiga (hur få ordning på oljetrycket?).
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
MadMikeSweden skrev:Det skulle såklart stå oljetryck och inte oljetrycksgivaren.
Misstänkte det. Det var därför jag svarade som jag gjorde. ;-)
Men hur som helst innan någon kan avgöra om motorn har tagit för mycket stryk av det uteblivna oljetrycket så måste jag själv försöka göra rent vevhusventilationen, göra rent silen i oljepumpen, göra rent oljetråget och dom oljekanaler jag ser där, byta olja samt oljefilter innan jag vågar starta bilen så någon får lyssna på lagerknacket om det nu är nåt när jag gjort det jag nyss nämnde.

Tyvärr måste jag försöka göra allt detta förarbete själv eftersom jag är för fattig för att betala någon mekaniker för detta :-(

Och jag har heller inget garage och stå i. Så jag får ligga i nån snödriva och mecka. Och hur barnen ska komma till skolan har jag ingen aning om :-(

Ibland suger verkligen livet :-(
Ja det där suger! :|

Jag hade nog tagit ur tändstiften och kört runt motorn på starten. Oljelampan bör slockna inom några sekunder, och om inte annat så hör du om motorn har förvandlats till en stenkross eller om det är värt att gå vidare.

Har maskinen gjort sitt så är nog en motor från skroten ett vettigt alternativ. Priserna börjar på runt 1.300 kr om man skruvar själv.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]