Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Ok, så dräneringspluggen är på vänster sida? Men då kan jag göra som Lucif3r säger, tömma allt på samma gång och få det ur världen. Men hur många liter är det som går åt?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:Det underlättar om man tömmer ur kylare lite via dräneringspluggen. Då sjunker nivån rätt fort till under temostatens höjd. Det bästa är givetvis att tömma hela systemet och fylla på helt ny glykol, det är ändå något man bör göra typ vart annat år eller så.

Pluggen på min -97a är i plast, och helt rund, med ett rakt spår i. Jag behövde leta reda på någon lämplig metallbit att skruva med. Att använda en vanlig mejsel skulle bara sabba spåret i pluggen.

----

Någon nämnde 12V kupéfläktar via cigguttaget... Enkelt svar: Glöm det. Det finns inte tillräckligt med ström i cigguttagen för att ge någon som helst vettig effekt. Våra bilar är avsäkrade med 10A, delat med andra saker.
Det man isf skulle behöva göra är att dra nya grova kablar från batteriet och in i kuén, och säkra av med.. ptja... 30A kanske? Då skulle en 12V fläkt fungera mycket bättre.
Tyvärr är dom ju gjorda för cigguttag, vilket betyder att dom är svaga rent design-mässigt, och kräma i mer ström i dom hjälper nog inte speciellt mycket tyvärr. Man skulle behöva öppna upp dom och byta ut komponenter mot lite starkare saker innan dom skulle bli någorlunda effektiva.
99- är av säkrat med 20A och går både till det främre och bakre cigguttaget dom äldre har antingen 10 eller 15A säkring som går till bägge cigguttagen. Är faktiskt förvånad över att kablarna är såpas grova som dom är till cigguttagen.
hno12 skrev:Ok, så dräneringspluggen är på vänster sida? Men då kan jag göra som Lucif3r säger, tömma allt på samma gång och få det ur världen. Men hur många liter är det som går åt?
Japp nu verkar avtappnigs kranen ha olika utförande så du får väl kika upp under kylaren och se hur den ser ut. Köper du en 4liters dunk koncentrerad och blandar 50 50 så får du ut 8liter vilket ska räcka. Själv kör jag med julas glykol då den är billigare i liter pris än biltemas.
av Fritzell
Sen kan man ju undra hur mycket kräm det är i startbatteriet när man har laddat ur det med 5-10A en timme innan man ska starta bilen mitt i vintern . Och då pratar vi max 100w i värmeeffekt. Ska det bli någon kännbar värme behöver man komma upp i minst 600-1000w.
Jag har min på 1200w i nästan en timme innan jag ska ha bilen och då är det riktigt varmt och skönt och då står den som sagt under bar himmel.
Så ßom tidigare talare skrev så totaldissar jag oxå 12V värmefläktar.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Bara för det så måste jag köpa en och prova :lol: den lär ju iaf vara till hjälp med att bli av med imman som blir stup i kvarten hela tiden på insidan av rutan för mig. Har man bara ett batteri som är friskt så är det inga problem att belasta det i strängkyla under en längre tid. Provade med mitt batteri att belasta det i sträng kyla tändning på alla förbrukare på i ungefär 7minuter spänningen sjönk till 10v men så fort man vred av tändningen steg det till 12Volt och bilen startade utan problem. :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om den sjönk till 10V med 'bara' tändningen på, undrar hur lågt den sjönk när du veva på startmotorn :roll: Lär nog ha varit på fisens mosse att styrdonet inte stängde av sig :P

Din imma på rutorna tror jag iaf är något som är 'fel' i din bil, antingen skitiga rutor, ineffektiv fläkt eller smygläckage ur värmepaketet, typ.
Jag tror aldrig jag sett min bil imma igen, mer än typ 4-5sek innan fläkten varvat upp och spjällen ställt sig i rätt läge :P Gamla 945an var desto kinkigare^^, men aldrig något problem(som sagt, starta bilen, ut och skrapa rutor/borsta av snö så är bilen varm och go när man är klar sen :))
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:Om den sjönk till 10V med 'bara' tändningen på, undrar hur lågt den sjönk när du veva på startmotorn :roll: Lär nog ha varit på fisens mosse att styrdonet inte stängde av sig :P

Din imma på rutorna tror jag iaf är något som är 'fel' i din bil, antingen skitiga rutor, ineffektiv fläkt eller smygläckage ur värmepaketet, typ.
Jag tror aldrig jag sett min bil imma igen, mer än typ 4-5sek innan fläkten varvat upp och spjällen ställt sig i rätt läge :P Gamla 945an var desto kinkigare^^, men aldrig något problem(som sagt, starta bilen, ut och skrapa rutor/borsta av snö så är bilen varm och go när man är klar sen :))
Den startar att så länge startmotorn orkar dra runt motorn :) Ibland blir det så dåligt med ström så ETS lampan tänder sig när man har startat.

Misstänker värmepaketet då det försviner lite glykol.
av MickeM
En 12v värmare kommer inte att fungera av flera saker.

1. På tok för dålig effekt. Du ska ha 12st 100W för att motsvara en kupevärmare. =1200w / 12V = 120A.
Tänk er dom kablarna till 10st ciguttag, samt ett 60ah batteri klarar i TEORIN 30min, innan det är 100%tomt.
Startproblem efter ca 2 min i minusgrader.

2. Endast en 100w = 8A vilket innebär att du kan köra drygt 1 tim, med ett fullständigt suveränt batteri för att fortfarande ha ström att starta med i minusgrader. Med blygsamma luftströmmen direkt mot rutan kanske imman försvinner på en handflatas storlek. Is? Aldrig!

3. Har du kört enl exempel 2, behöver du köra bilen runt 15mil eller 2timmar, innan batteriet är fullt uppladdat för att kunna användas dagen efter, och samma visa dagen efter......

Lägg dom pengar denna 12v fläkt kostar, på en billig kupevärmare för ca samma pengar, och lägg till en hundring för 15M skarvkabel, enl tidigare tips, om man inte vill eller kan installera motorvärmare med kupeuttag, eller ENDAST kupeuttag, och skippa motorvärmaren är också ett bättre alternativ.

Har man inget eluttag i närheten, så får man se till att värmen i bilen är fullt fungerande, och helt enkelt klä på sig.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
MickeM skrev:En 12v värmare kommer inte att fungera av flera saker.

1. På tok för dålig effekt. Du ska ha 12st 100W för att motsvara en kupevärmare. =1200w / 12V = 120A.
Tänk er dom kablarna till 10st ciguttag, samt ett 60ah batteri klarar i TEORIN 30min, innan det är 100%tomt.
Startproblem efter ca 2 min i minusgrader.

2. Endast en 100w = 8A vilket innebär att du kan köra drygt 1 tim, med ett fullständigt suveränt batteri för att fortfarande ha ström att starta med i minusgrader. Med blygsamma luftströmmen direkt mot rutan kanske imman försvinner på en handflatas storlek. Is? Aldrig!

3. Har du kört enl exempel 2, behöver du köra bilen runt 15mil eller 2timmar, innan batteriet är fullt uppladdat för att kunna användas dagen efter, och samma visa dagen efter......

Lägg dom pengar denna 12v fläkt kostar, på en billig kupevärmare för ca samma pengar, och lägg till en hundring för 15M skarvkabel, enl tidigare tips, om man inte vill eller kan installera motorvärmare med kupeuttag, eller ENDAST kupeuttag, och skippa motorvärmaren är också ett bättre alternativ.

Har man inget eluttag i närheten, så får man se till att värmen i bilen är fullt fungerande, och helt enkelt klä på sig.
Man får väl ha en extra värmare som värmer batteriet :wink: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
MickeM skrev:En 12v värmare kommer inte att fungera av flera saker.

Startproblem efter ca 2 min i minusgrade
Ah, här har vi lite siffror :)

120A, mer än jag trodde(orkade inte räkna ut själv tidigare :P), inte nog med att man behöver ett ordentligt batteri och flera cigguttag, man lär ju även dra sjujäkla grova kablar till cigguttagen för att kunna pumpa igenom 120A utan att bilen brinner ner. Hur grov? Jag skulle inte gå under 50mm2 för dom strömmarna(man kan aldrig ha för grova kablar) :roll: och 50mm2 kabel är allt annat än gratis om man säger så...
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]