Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
VolvoB20 skrev:Bild
Hihi, en teckning av en överkörd "fyllehund".
av HakanF
VolvoB20 skrev: Stopp o bromsbelägg ..... Syret är redan "förbränt" och förenat med väte och kol. det tar bara plats och det är bla. det som gör att E85 har lägre energiinnehåll än bensin/diesel.

Bild

Den höjda effekten beror på att E85 har 104 oktan och man kan brassa på turbotrycket utan att det spikar, förbrukningen skenar dock också.

För att bygga en bil som går snålt på E85 skulle man behöva komphöjja motorn rejält, men då kan man inte köra på bensin alls.

Saab försökte bygga en motor med variabel kompression.
Nej Syret är inte "förbränt" det är förenat och vid en förbränning så ger den samma tillskott som syre utifrån ger.

Saab bygga en motor med variabelt turbotryck
av andersuw
HakanF skrev:Nej Syret är inte "förbränt" det är förenat
Definition av förbränning: Att syret förenar sig med någonting.

Fast man brukar förstås inte säga om just syre att det förbränns. Det epitetet brukar förbehållas detta någonting som det förenar sig med. ;-)
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
HakanF skrev:
VolvoB20 skrev: Stopp o bromsbelägg ..... Syret är redan "förbränt" och förenat med väte och kol. det tar bara plats och det är bla. det som gör att E85 har lägre energiinnehåll än bensin/diesel.

Bild

Den höjda effekten beror på att E85 har 104 oktan och man kan brassa på turbotrycket utan att det spikar, förbrukningen skenar dock också.

För att bygga en bil som går snålt på E85 skulle man behöva komphöjja motorn rejält, men då kan man inte köra på bensin alls.

Saab försökte bygga en motor med variabel kompression.
Nej Syret är inte "förbränt" det är förenat och vid en förbränning så ger den samma tillskott som syre utifrån ger.

Saab bygga en motor med variabelt turbotryck
-Alla motorer har variabelt turbotryck, trycket regleras via waste-gaten.

- I en motor förbränner man Syre (O2) + Kolväte (HC) då bildas det Kolsyra (CO2) + Vätesyre dvs vatten (H2O) När syret förenas med vätet och kolet frigörs energi.

Syret i Etanolen är redan förenat med kol och väte så ingen energi kan komma från det igen, eller bara en minimal mängd.

Du måste ha något som kan avge syre utan att tappa energi om det ska bidra till energin i cylindern.

Du kan tex göra som dragsters och hälla i nitro i tanken.

Bild

Där är inte syreatomen fast i HC utan bunden till Kväve som kan släppa loss den så den kan förenas med Väte och Kol i bensinen eller dieseln.
av HakanF
B20 kan du länka till hur förbränningen du skriver om fungerar med etanol? Jag kan ha lärt mej fel men jag behöver lite mer än det du skriver...

Med motorn så trodde jag du menade deras biopower motorer den som du menar har Porsche spunnit vidare på och kommit lite länge.
av Lövet
av andersuw
HakanF skrev:B20 kan du länka till hur förbränningen du skriver om fungerar med etanol? Jag kan ha lärt mej fel men jag behöver lite mer än det du skriver...
C2H5OH + 3O2 -> 2CO2 + 3H2O

I klartext: En etanolmolekyl plus tre syremolekyler ger två koldioxidmolekyler och tre vattenmolekyler.
av oldtimersmc
21% O2X4000delar/delat med en del bränsle= försumbar addition
av oldtimersmc
Etanolen var ett projekt för att hålla en viss intressegrupp under armarna och om den idén hade varit så förträfflig så undrar ju vän av ordning över varför det inte finns en större marknad en den som fanns i Sverige och Brasilien.

Sprit tillhör sällskapslivet, och knappt där heller.
Föredrar öl :D
av HakanF
andersuw skrev:
HakanF skrev:B20 kan du länka till hur förbränningen du skriver om fungerar med etanol? Jag kan ha lärt mej fel men jag behöver lite mer än det du skriver...
C2H5OH + 3O2 -> 2CO2 + 3H2O

I klartext: En etanolmolekyl plus tre syremolekyler ger två koldioxidmolekyler och tre vattenmolekyler.
Ethanol, C2H5OH burns with oxygen in air to give carbon dioxide and water. what is the amount (in moles) of water produced from 0.51 mol C2H5OH.the equation is C2H5OH + 3O2 -----> 2CO2 + 3H2O

Detta är knappast något svar om du inte har en etanolkamin och du vill veta hur mycket högre luftfuktigheten blir i stugan.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]