Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av yuphin
Måste leta nya sommardäck snart. Köpte bilen förra våren och trots framvagnsinställning blev det inte bättre. Bilen drar ganska mycket åt sidorna speciellt vid spår i vägbanan. Fick på vinterdäcken med R17 fälgar och vilken skilnad! Vad kan det bero på annat än däcken? Hoppas det inte är fälgarna så att man köper nya däck i onödan. Och 215 är väl inte så breda...
gå ner i bredd, byt L.A.B och kolla att stötdämparna är ok och att fjädrarna är ok skick på
Hur slitna är däcken? Testat med olika lufttryck?
Börja där, jag har aldrig haft problem med spårighet med så smala däck som 215. Inte ens 245 spårar nämnvärt med rätt lufttryck och hjulinställning.
yuphin skrev:
milktrucker skrev:gå ner i bredd, byt L.A.B och kolla att stötdämparna är ok och att fjädrarna är ok skick på
Vad är L.A.B?
Troligen länkarmsbussningar. Men jag förstår att du undrar. Inte direkt någon vedertagen förkortning. ;-)

Sedan är jag inte alls så säker på hur stor roll de spelar. P2-serien av bilar (t.ex. V70N) verkar ha urusla länkarmsbussningar fram som ständigt är mer eller mindre utslitna. I början anmärkte besiktningen på dem men jag tror de har givit upp vid det här laget. ;-) De jag har på min V70 -02 är säkert allt annat än kärnfriska. Men jag har ändå inga som helst problem med spårkänslighet. Nu kör jag med något smalare däck och högre profil än du (205/55 R16) men så stor skillnad är det ju inte.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
L.A.B = länkarmsbussning
Testa fylla däcken med 3.0 i ringtryck, funkar inte det så gå ner till 2,7 och prova om den spårar lika mycket.

Berätta gärna vad det är för däck och dimensioner på samtliga däck!
Vissa däck och märken vandrar fram och tillbaka över vägbanan, t ex ett italienskt premium märke som var totalt häjdlöst på att dra åt sidorna.
Bytte däck och bytte fjädrar så försvann problemet
vänta, stopp här lite....
kör du 215/50/R17 på XC70? nu börjar jag se vissa mönster här....
Däcket är fel dimension för den bilen, den ska ha 215/60/R17 alternativt 235/55/R17.
Jag vet inte vad XC70 fr o m 2008 kräver för belastningsindex på däcken, men gamla modellen skulle ha 98 och den nyare borde kräva kring 100.
Alla däck som jag hittat i dimension 215/50/R17 har belastningsindex 91 eller 95, dvs för förra generationens V70 som är mycket lättare än bilen du satt dom på.
Detta gör att däcken trycks ihop o väghållningen försvinner eftersom anläggningsytan mot vägen blir helt fel.
Köp däck med minst 102 i belastningsindex samt i rätt dimension så upphör spärandet

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]

Volvo reservdelsnr: 32288517 Pris på Bilia: […]

trasig parkerigssensor

PDC's har tyvärr flertal artikelnumme[…]

Det slutade med att jag bytte hela bromsarna p&a[…]