NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dalarn
Hej allvetare

Jag köpte en V50 1.6d -10 igår o va jättenöjd halvvägs hem. Men sen lös motorservice erfodras o bilen dog i färd i ca 120km/h. Gick att få igång den i ett par sekunder när jag väl stannat men dog strax igen. Efter ytterligare en start på några sekunder så vägrade den mer sen, motorn gick bara runt. Blev bärgning till bilia. Imorse när de testade den så gick den igång fint o gick att köra utmärkt. De påstår att felkoden är spänningsfall på nån 5v krets eller nåt sånt o vill byta EGR-ventilen. Är det nån som känner igen detta eller vet mer, eller ska jag betala ca 5.500:- o hoppas att det håller? Enl säljaren så är bränslefiltret bytt för ca 150 mil sen, o bilkunniga påstår att bilen inte dör av EGR-ventil fel. Hjälp!
av Lövet
Är bilen såld privat och den fungerade när den lämnade säljaren så har han inget egentligt ansvar.
av Perra_367
Har ingen 1.6d så inte säker på hur EGR:ventilen sitter, men visst borde det väl gå att verifiera om "spänningsfallet" på 5-volten orsakas av EGR:en genom att bara lossa kontaktstycket till den? Lossar du kontaktstycket till EGR:en och bilen går, och motsatt händer med ventilen kopplad så ligger felet i EGR:en, annars inte är min gissning.

Edit: Bilen kommer ju att sätta felkod på EGR:en om du lossar kontaktstycket vilket förmodligen verkstaden kommer att ta som ännu en intäkt för att byta komponenten? Men i övrigt kan inget "farligt" hända.
av Power650
Dalarn skrev:Hej allvetare

Jag köpte en V50 1.6d -10 igår o va jättenöjd halvvägs hem. Men sen lös motorservice erfodras o bilen dog i färd i ca 120km/h. Gick att få igång den i ett par sekunder när jag väl stannat men dog strax igen. Efter ytterligare en start på några sekunder så vägrade den mer sen, motorn gick bara runt. Blev bärgning till bilia. Imorse när de testade den så gick den igång fint o gick att köra utmärkt. De påstår att felkoden är spänningsfall på nån 5v krets eller nåt sånt o vill byta EGR-ventilen. Är det nån som känner igen detta eller vet mer, eller ska jag betala ca 5.500:- o hoppas att det håller? Enl säljaren så är bränslefiltret bytt för ca 150 mil sen, o bilkunniga påstår att bilen inte dör av EGR-ventil fel. Hjälp!
Hur har det gått?

Byta Egr klarar du själv, kostar ca 2000kr ny. Har sedan utrustning så du kan adoptera den nya egr, bor också i Lidköping.
Användarvisningsbild
av Dalarn
Blev byte av EGR o nu går den kanon! Blev lite goodwill av säljaren, delbetalade notan. Kostade ca 5.700 totalt. Synd jag inte såg ditt inlägg tidigare Power650. Kan va bra å veta var jag kan få hjälp :)

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]