NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jokki
Tjena!

Jag skaffade nyligen min första bil, en S40 -06.
Tyvärr har den inte bättre än performance (bas) stereon och inte heller någon Aux eller cd-växlare inbyggd.

Jag är lite av en musik/ljud galning och nu är jag desperat efter något sätt att spela musik från mobilen (spotify) i bilen med helt ok ljud.
FM-sändare har jag redan provat, det lät uselt.

Jag kontaktade MDS och frågade. De fick mig att skaffa en Aux adapter (http://www.mds.se/ctvvlx002.html) som jag lyckades montera.
Visade sig dock att det krävde en knapp vid stereon för att växla till Aux-läge, vilket jag inte har.

Har även pratat med Volvo som säger att de varken monterar Aux eller uppgraderar mjukvaran så att man kan välja Aux-läge på min bil.

Jag har sökt både här och på nätet men det slutar oftast med stopp.

Någon som har en lösning?
Bästa lösningen är att skaffa en GROM med bluetooth. Funkar grymt bra - inga sladdar och bara byta låtar med knapparna på ratten. När man vant sig blir man förvånad när man kör "nya" bilar som saknar möjligheten att streama med BT. Dessvärre är det dyrt till S40 då den kör stereo med fiber, runt 3000 kr får du nog räkna med...
av jokki
P210 skrev:Söker du på "AUX" i kategorin "Volvo C30, S40N, V50, C70N" ämnet har varit uppe många ggr och du hittar du många lösningar, tex;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... hilit=+aux
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ux#p978467
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... hilit=+aux
Tack för svaret!

Jag provade att söka runt tidigare men hittade inte någon lösning som funkar.
De du länkade till ledde inte till något svar tyvärr.

FM-sändare har jag redan och det lät inte alls bra.
FM-modulator låter intressant men jag har inte hittat en som passar min S40.
Aux adapter har jag redan men den är inte kompatibel med min stereo och jag har inte hittat någon annan som ska fungera.
Dension Gateway 500 ska tydligen fungera men enligt deras hemsida så måste man ha en cd-växlare?
Volvos USB och iPod® Music Interface är från årsmodell 2008.

Alltså verkar det inte så lätt att hitta något.
Kanske någon kan rekommendera en fantastisk FM-sändare, jag har inte stött på en.
av jokki
frasse4 skrev:Bästa lösningen är att skaffa en GROM med bluetooth. Funkar grymt bra - inga sladdar och bara byta låtar med knapparna på ratten. När man vant sig blir man förvånad när man kör "nya" bilar som saknar möjligheten att streama med BT. Dessvärre är det dyrt till S40 då den kör stereo med fiber, runt 3000 kr får du nog räkna med...
GROM verkar vara det jag söker!
Men priset är något som drar ner det, 3000+ känns lite mycket.
Jag får fundera på det.

Ditt tips tog mig åtminstone till något som ska fungera för min bil. Tack!
jokki skrev:
frasse4 skrev:Bästa lösningen är att skaffa en GROM med bluetooth. Funkar grymt bra - inga sladdar och bara byta låtar med knapparna på ratten. När man vant sig blir man förvånad när man kör "nya" bilar som saknar möjligheten att streama med BT. Dessvärre är det dyrt till S40 då den kör stereo med fiber, runt 3000 kr får du nog räkna med...
GROM verkar vara det jag söker!
Men priset är något som drar ner det, 3000+ känns lite mycket.
Jag får fundera på det.

Ditt tips tog mig åtminstone till något som ska fungera för min bil. Tack!
jag betalade ca 1600 för en bt grom till min S60-06 och det är nog det bästa jag nånsin köpt till en bil, strular aldrig och ljudet är kanon.

Kolla runt lite och kolla hur grom funkar till din bil
Lite annat tjöt :wink:

Bas-stereon låter sådär skoj, men om du gör som jag gjorde, ett par originaldiskanter fram i a-stolpen samt i bakdörrarna så har man ett helt ok ljud. Tror dock jag fick med bättre högtalare fram för det är stor skillnad mot när den köptes

De har en dekal på baksidan som talar om vad de är i för segment
Gul = Premium sound
Blå = High performance
Vit = Performance

Jag har blå nu och är supernöjd, monterade först vita och de var inte lika vassa

Har skrivit lite om det i garagetråden nedan

Har du nära till en skrot? Blir billigast så
av jokki
Severin skrev:jag betalade ca 1600 för en bt grom till min S60-06 och det är nog det bästa jag nånsin köpt till en bil, strular aldrig och ljudet är kanon.

Kolla runt lite och kolla hur grom funkar till din bil
Tack för att du delade med dig av din erfarenhet!
Låter som det kan vara värt det.
Du fick den däremot till ett bra pris. Den höga kostnaden för den GROM jag behöver skaffa beror antagligen (sorgligt nog) på det krångliga MOST-systemet i min S40, men din S60 kanske också har MOST.

Blev lite orolig när det står på deras hemsida att vissa bilar kan behöva sätta MOST Security till OFF för att GROM ska fungera och det kan endast göras hos Volvo. Är det något du behövde göra?
av jokki
Micce1980 skrev:Lite annat tjöt :wink:

Bas-stereon låter sådär skoj, men om du gör som jag gjorde, ett par originaldiskanter fram i a-stolpen samt i bakdörrarna så har man ett helt ok ljud. Tror dock jag fick med bättre högtalare fram för det är stor skillnad mot när den köptes

De har en dekal på baksidan som talar om vad de är i för segment
Gul = Premium sound
Blå = High performance
Vit = Performance

Jag har blå nu och är supernöjd, monterade först vita och de var inte lika vassa

Har skrivit lite om det i garagetråden nedan

Har du nära till en skrot? Blir billigast så
Jag är inte så värst intresserad av att byta högtalare just nu, det får bli i framtiden. :wink:

Det dåliga ljudet jag syftar på är när jag använder FM-sändare. Det är så mycket störningar och brus att det knappast är njutbart. :(
Högtalarna från performance kan jag leva med, även om jag vet att jag kan få bättre.
Funkar dessa utan cd ingång, isf hur kopplar man in dem?

Bäst vore för mig en direktlänk, som hade passat min v50 med bas stereon! (Den med bil i displayen )

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]