Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
Begriper mig inte på det här mejllandet vid bilaffärer när det räcker med ett enkelt samtal via telefon för att få reda på om det är rätt bil att åka och titta på.Har vissa människor blivit rädda för varandra och om så är fallet varför försöker dessa då sälja något till en annan människa.Är inte säljaren intresserad av att ta kontakt via mejl eller tele när man hört av sig så är det ju bara att lägga ner försöket och prova någon annan säljare.Och att dessutom kalla någon säljare eller köpare för idiot lär ju aldrig leda till någon bra bilaffär.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Näe, det är ju samma sak som folk som frågar typ "byta mot min ps3a?" "byta mot min 3-hjuling?" "byta mot min vilket-jävla-skräp-som-helst"... Sånna brukar inte jag heller svara på, för det är ju uppenbart på flera mils avstånd att dom ej är seriösa spekulanter.
Men övrigt folk brukar jag svara, även om man t ex får ett "skambud", men som ändå är inom rimlig gräns, så kan man ju svara typ "har ett bud på Xkr redan"(sen om det faktiskt finns ett bud på den summan eller ej spelar ju ingen roll), då har man ju som säljare iaf visat att man läst mailet osv på ett någorlunda trevligt sätt.
av Lövet
Jag säljer bara bilar på Blocket och kan förklara min logik med mejl ganska tydligt. Det är nämligen så att man slipper 90% av alla efterblivna människor som frågar sådant som redan står i annonsen om man bara har mejlsvar. Dessa personer brukar nämligen i princip vara oförmögna att författa en vettig text och därmed kan man avgöra vilka som är vettiga att ha en dialog med omedelbart. Jag vill överhuvudtaget inte att spekulanter ska ha mitt telefonnummer alls. Det finns så oerhört många "spekulanter" som bara vill snacka skit, eller faktiskt, skryta om sina egna bilar och hur mycket de kan om bilar i allmänhet. Dessa skitsnackare ("entusiaster" brukar de kalla sig ibland) brukar inte tycka det är kul med mejl.

Svarar inte heller på "ring upp mig" mejl. Om du inte kan formulera dina frågor specifikt så utgår jag från att du tillhör gruppen ovan.

Är du däremot en vettig människa som frågar relevanta saker så kommer du få exakta svar och hjälp med i princip allt du kan tänka dig.
av llesrof
SkauneJohan skrev:ifall säljaren bestämmer träff o sen låter bli att ge adress eller ens säga ifall mitt bud ligger bra till är han en riktig idiot, fick svar sent igårkväll att mitt bud är för lågt...fortfarende inget om vad han vill ha i bud eller vad budet ligger på, ligger jag nära det han vill ha eller extremt långt ifrån? är bilen ens besiktad detta årtiondet? IDIOT, öppen diskution är också omöjligt eftersom han låter bli att svara från sin sony experia smartphone, han har massor med bilder som han lovat att skcika till mig men låter bli, idiot, hur lång ska listan göras?

jag har ingen smartphone men ifall nån är seriöst intresserad av en vara jag säljer så svarar jag ett par gånger om dagen(via mail) trots att jag är väldigt upptagen och ger mitt telefonnummer ifall de verkar riktigt intresserade
Okej, så ni hade bestämt en tid och en plats där ni skulle ses för att du skulle kolla på bilen? Eller hade ni bara kommit överens om att ni borde bestämma en tid och en plats?
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
Lövet skrev:Jag säljer bara bilar på Blocket och kan förklara min logik med mejl ganska tydligt. Det är nämligen så att man slipper 90% av alla efterblivna människor som frågar sådant som redan står i annonsen om man bara har mejlsvar. Dessa personer brukar nämligen i princip vara oförmögna att författa en vettig text och därmed kan man avgöra vilka som är vettiga att ha en dialog med omedelbart. Jag vill överhuvudtaget inte att spekulanter ska ha mitt telefonnummer alls. Det finns så oerhört många "spekulanter" som bara vill snacka skit, eller faktiskt, skryta om sina egna bilar och hur mycket de kan om bilar i allmänhet. Dessa skitsnackare ("entusiaster" brukar de kalla sig ibland) brukar inte tycka det är kul med mejl.

Svarar inte heller på "ring upp mig" mejl. Om du inte kan formulera dina frågor specifikt så utgår jag från att du tillhör gruppen ovan.

Är du däremot en vettig människa som frågar relevanta saker så kommer du få exakta svar och hjälp med i princip allt du kan tänka dig.
jodå det kan jag förstå, tycker att jag har kommit med relevanta spörsmål: när besiktades den sist, är den körbar, är inredning sprucken eller fin? är ryggstödet på förarstolen helt? när är kamremmen bytad sist? hur är det med rost i baljor och trösklar, är den rökfri? har du regnummer? har du fler bilder? och lite till

fick som svar: den går jättebra och är jättefin, går perfekt, ska titta på kamremmen och skicka fler bilder till dig ikäväll

varvid jag svarade ungefär såhär, finns det möjlighet att få se bilen? har du regnummer på den?

sen inget mer förrän igårkväll
av llesrof
Där står det ju inget om att du blivit lovad att få titta på den i helgen. Eller hade han lovat det i ett tidigare mail?
av Lövet
SkauneJohan skrev:
Lövet skrev:Jag säljer bara bilar på Blocket och kan förklara min logik med mejl ganska tydligt. Det är nämligen så att man slipper 90% av alla efterblivna människor som frågar sådant som redan står i annonsen om man bara har mejlsvar. Dessa personer brukar nämligen i princip vara oförmögna att författa en vettig text och därmed kan man avgöra vilka som är vettiga att ha en dialog med omedelbart. Jag vill överhuvudtaget inte att spekulanter ska ha mitt telefonnummer alls. Det finns så oerhört många "spekulanter" som bara vill snacka skit, eller faktiskt, skryta om sina egna bilar och hur mycket de kan om bilar i allmänhet. Dessa skitsnackare ("entusiaster" brukar de kalla sig ibland) brukar inte tycka det är kul med mejl.

jodå det kan jag förstå, tycker att jag har kommit med relevanta spörsmål: när besiktades den sist, är den körbar, är inredning sprucken eller fin? är ryggstödet på förarstolen helt? när är kamremmen bytad sist? hur är det med rost i baljor och trösklar, är den rökfri? har du regnummer? har du fler bilder? och lite till

fick som svar: den går jättebra och är jättefin, går perfekt, ska titta på kamremmen och skicka fler bilder till dig ikäväll

varvid jag svarade ungefär såhär, finns det möjlighet att få se bilen? har du regnummer på den?

sen inget mer förrän igårkväll
Känns som helt rimliga frågor. Av mig hade du fått svar.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
llesrof skrev:Där står det ju inget om att du blivit lovad att få titta på den i helgen. Eller hade han lovat det i ett tidigare mail?
lite väldigt kortfattat:

jag- är bilen bra bla bla bla....

han- bilen är bäst i hela världen, fixar bilder ikväll

jag- kan jag få titta på den?

han- absolut till helgen får nån liten meningslös info...

jag- adress kanske kontaktuppgifter? bla bla bla

jag- 1 dag senare hur går det med bilder, kanske kontaktuppgiftr?

jag- 2 dagar senare fick jag se den i helgen? bla bla

jag 4 dagar senare- helg nu, bla bla bla

han 6 dagar senare på söndag kväll nånting meningslöst blaha

eller så skrev jag- i första mailet: massa bla bla bla, bilen verkar ok på bilden, kanske jag kan få titta på den?

han- absolut till helgen får nån liten meningslös info...

jag- adress kanske kontaktuppgifter? bla bla bla

jag- 1 dag senare hur går det med bilder, kanske kontaktuppgiftr?

jag- 2 dagar senare fick jag se den i helgen? bla bla

jag 4 dagar senare- helg nu, bla bla bla

han 6 dagar senare på söndag kväll nånting meningslöst blaha

jag kan kolla min mail, e ju en vecka sedan och jag är gammal senil gubbe :lol:
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS