Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo, det är i låset det indikeras om luckan är stängd eller ej. En signal som också används av bagagerumsbelysningen och för att aktivera stängningsknappen på elmanövrerade luckor.
av aka06iah
apersson850 skrev:I mitt fall så var det alltså glappkontakt som var problemet. Det kom och gick utan speciell relation till vädret. Däremot kunde det räcka att köra över ett gupp, så kunde den börja eller sluta fungera.
När jag skulle fixa problemet fick jag inte upp luckan. Startade, körde ut på gatan, vände och in på tomten, så fungerade den igen. Det är ju lättare att åtgärda när man väl fått upp luckan först.

Att lägga i en extra jordtråd som jag gjorde är inte svårt, men det är förhållandevis mycket jobb, för det är rätt mycket paneler och grejor som ska lossas. Jag drog tråden hela vägen från elbakrutans jordning (lättast att koppla på i luckan) ner till en jordpunkt i golvet under bagaget. Kändes mest rätt, men blir ju en bit att dra sladden.

Om du låser/låser upp i rask följd kan det hända att speglarna inte hänger med, för de var inte riktigt färdiga med förra sekvensen än.
Hej!
Jag kapar tråden och frågar apersson850 om inte du skulle kunna fixa en skiss/bilder eller något enkelt sätt att visa hur du lite mer i detalj dragit jordtråden?
Jag fotograferade inte, så några bilder från den reparationen har jag inte.

Men det var i princip närmaste vägen som gällde. Insidan av bakluckan fick bort, liksom bakersta delen av innertaket. Gummislangen mellan lucka och tak fick lossas. Jag kopplade sladden till bakrutevärmen av den enkla anledningen att där fanns anslutningar med 6,35 mm flatstift. På med en kabelsko med dubbelanslutning, så kunde både original- och ny sladd dela samma anslutning.
Från bakluckan, genom slangen, in i taket, ut till vänster, ner längs vänster sida där bak (vill minnas att det gick att trä bakom inredningen utan att lossa den), ner till golvet och sen anslutning till en jordpunkt där nere.

Tog en stund, men det blev bra. Inte minsta problem sen dess.

Kom hit så kan jag visa! :) Ajaj, ser att det står Sundsvall. Det är ju en bra bit...
av Kindahl
sketch-1514717675472.png
sketch-1514717675472.png (1.69 MiB) Visad 3232 gånger
sketch-1514717635780.png
sketch-1514717635780.png (1.9 MiB) Visad 3239 gånger
På min (V70 2014)
GMAP_LINK »
hade en kabel ärgat av vid knappen i bakluckan.

Tog bort klädseln/plasten på insidan av bakluckan, lossade kontakten och de fyra muttrarna som håller öppningsknappen/regbelysningen.

Klippte av kabeln (den gröna) och skarvade den.
Det gröna gegget är ärgad koppar. Kabeln måste ha blivit skadad vid monteringen i fabriken och sedan har den sakta men säkert tagit in fukt. Höll nästan fem år.

På min funkade varken knappen på larmdosan eller den inne i bilen.
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller