Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Har du någon skrot med självplock i närheten? (Returbilen, Delplocken..)
Priserna är fasta och ofta låga. "Min" skrot tar 500 kr för AC-kompressorer samt 320 kr för en kondensor. Har man flyt så kan man hitta fräscha och nästan nya delar på bilarna! Att kondensorn börjar läcka är trots allt mycket vanligt.

Byter du delarna själv så går det med andra ord att komma undan betydligt billigare och ändå få till en fullgod reparation. Låt sen en AC-firma byta torkfiltret samt fylla på med R134a.
Ska man vara noga så byter man även o-ringarna i de kopplingar som lossas, så dessa får man köpa nya i så fall.

Min -02:a hade just hål i kondensorn. Hittade en mycket fin sådan på skroten som demonterades, tillsammans med torkfiltret och slangen mot kompressorn.
Var fortfarande övertryck i systemet (går nog fort när de tömmer bilarna?) så bedömde att torkfiltret från skroten kunde återanvändas!
Monterade allt, vakuumsög enligt konstens alla regler och fyllde sen på med Biltema-gasol samt en skvätt ren propan från husvagnens flaska för att matcha trycket hos R134a. :wink:
Reparationen gick på 400 kr totalt! (skroten bjöd på både slangen och torkfiltret)

Fylla på själv är hursomhelst inget jag rekommenderar någon att försöka sig på utan att vara rejält påläst i ämnet. Behövs även en del specialkopplingar och verktyg för kyla om man siktar på att göra även detta själv.
av frippe87
Läste på lite kvitton, kondensorn är bytt 2011, men den kan väl säkert ha gått sönder på 4 år? Är det svårt att byta kompressor och kondensor själv?
Användarvisningsbild
av wissel
frippe87 skrev:Läste på lite kvitton, kondensorn är bytt 2011, men den kan väl säkert ha gått sönder på 4 år? Är det svårt att byta kompressor och kondensor själv?
Om det sattes dit en ny Kondensor så är 4 år inte ens hälften av livslängden den borde ha. :shock:
Hej igen!

Det som tätar kylmedlet att pysa ut vid kompressorn axel är en keramisk tätning och ingen gummitätning.
Det finns ett instrument ”D-TEK” http://www.ebay.com/bhp/inficon-d-tek
en känslig näsa som bl.a. avslöjat om det läcker vid axeltätningen. Den är guld värd.
Om du har kvar köldmedium så kan det inte vara en stol läcka.
Det är inte heller ovanligt/onormalt att det kan läck lite köldmedium / år. Prata med en seriös AC firma om detta läckage.

Lennart
av frippe87
wissel skrev:
frippe87 skrev:Läste på lite kvitton, kondensorn är bytt 2011, men den kan väl säkert ha gått sönder på 4 år? Är det svårt att byta kompressor och kondensor själv?
Om det sattes dit en ny Kondensor så är 4 år inte ens hälften av livslängden den borde ha. :shock:
Det förutsätter jag då det gjordes på ac firma, kostade 8000 totalt för bytet.

Hur är det med den keramiska tätningen då, kan den smälta? Går det enbart att byta den?
av Gelis
Prata med en riktig kyl/AC firma och inte någon bilverkstad som tex Skobes. Dom är i regel totalt odugliga på sådana här jobb.
Bla Avantia har rikstäckande service men närmaste verkar vara Stockholm.
Den kan inte smälta om det är en keramisk tätning.
Du skriver att det finns köldmedium kvar och då finns det även olja i systemet som smörjer.
Den kan ta skadar om det går torrt. Då borde lågtrycksvakten trätt in som skydd.
Börja med att ta reda på var som är felet. :wink:
Underlättar vid nya tips.

Lennart
Användarvisningsbild
av wissel
frippe87 skrev:Skulle ni rekommendera bilia/skobes eller har ni något annat förslag?
Bytte min Kondensor på Skobes i Flen, Peter gjorde som alltid ett kanonjobb. Gör dom lite mera
"svåra" jobben hos honom. Blir även billigare även om jag räknar in transportkostnaderna från Sthlm,
så får man en liten utflykt under dagen i Sörmland = Alltid trevligt det med.
:P
av frippe87
Lämnade in bilen på Avantia, han verkade mkt duktig. Dock hade dom rätt på förra stället. Kondensorn läckte, kompressorn hade gått sönder, verkar ha varit skit i systemet. Som riktlinje för er andra som behöver byta detta, så gick det på 10500 totalt. Lagerstedts 13.000 skobes 14.000.

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

Fungerar denna dragkrok som den skall? Se film: h[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]