Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
Jahapp, hade bilen inne på ac felsökning. Enligt ac firman har kondensorn läckt och då har kompressorn gått varm så att packningar smällt. Känns ju trist, 13.000 vill dom ha för det. Kan man byta dessa saker själv som van hobby mek? Nytt eller begagnat?

Hur vanligt är detta fenomen?
av andersuw
frippe87 skrev:Hur vanligt är detta fenomen?
Kondensorläckage: Mycket vanligt tror jag. Har haft det på två av de tre bilar med AC som jag haft och som hunnit få några mil på mätaren (745 -87, V70 -02; på min 855 -94 gav förångaren upp istället). Kondensorn sitter illa till där i fronten, får mycket salt och annat elände på sig och börjar så småningom läcka. Mest en tidsfråga skulle jag säga. Däremot tror jag inte det är så vanligt att det blir några följdfel av det slag din AC-firma påstår sig ha hittat. Har inte haft några problem med någon annan AC-komponent på grund av att kondensorn givit upp.
av Gelis
Om kylmedia läckt ut pga kondensorskada så löser lågtryckspresostaten ut och stannar kompressorn. Dvs kompressorn går inte sönder, om det nu inte blev ett akut stort läckage (typ blow out) under drift, då finns risk att kompressorn skär.
Jag skulle nog kolla med en annan kylfirma först.
Hej!'
Har för mej att lågtrycksvakten brukar träda in och stänga av kompressorn vid för lite köldmedel i systemet. Håller med "Gelis"
Att kondensorn får en läcka är inte ovanligt på en tio år gammal bil. Nu vet vi inte årsmodellen på din bil och inte om den är en norrländsk bil med lite salt på vägarna som fräter minimalt på kondensorn eller var du nu bor i detta avlånga land. En seriös verkstad hade tryck systemet och lokaliserat läckan och inte misstänkt att kondensor samt packningar har skadats av "värme". Det finns även andra orsaker som kan läcka som axeltätningen "kompressor".
Köp inte en begagnad kondensor som du inte vet något om.
Byta kan du göra själv eftersom kondensorn ändå är tömd på kylmedlet, men låt inte systemet vara öppet längre tid än själva bytet.
Be sedan någon AC firma vakuumsug systemet och fylla det. Prata först med firman så att ni är överens om kostnaden för fyllningen efter ditt egenhändiga byte.

Lennart
Senast redigerad av 1 lennart lundberg, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Håller med föregående talare. Även jag tycker som jag redan antytt att det låter märkligt att något annat tagit skada av kondensorläckan. Sedan kan du förstås ändå ha en eller annan packning som behöver bytas i systemet av helt andra skäl.
av frippe87
Lagerstedtsbil var det som felsökte. Det ser ut som om en packning har smält vid remskivan på kompressorn. Men detempo kyler i ac nu, så helt tomt kan det inte vara. Jag får nog kontakta bilia/skobes för en ytterligare felsökning, trist att byta kompressor i onödan då den inte är så gammal heller.

Bor i Stockholm och bilen är 10 år gammal.
av andersuw
frippe87 skrev:Det ser ut som om en packning har smält vid remskivan på kompressorn.
Är lite osäker på vad du menar med "smält" (packningar "smälter" väl inte direkt) och "packning" där vid remskivan. Men en annan svag punkt i konstruktionen är magnetkopplingen som låser fast respektive släpper remskivan när kompressorn skall kopplas i och ur. Den gav upp och fick bytas ut på min 855:a och när min V70 -02 var inne för kondensorbyte shimsade man kompressorn för att undvika något liknande. Detta hade dock inget med kondensorläckan som sådan att göra utan var ett separat bekymmer.
av frippe87
Ytterst av remskivan så ser du ut som smält plast som har stelnat, en rund ring ca 1 cm in på remskivan om man ser den som en tallrik. Svårt att förklara och bilder vet jag inte hur man laddar upp.
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]

Vredet ska låsas automatiskt när du try[…]