Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Gissa vilket däck som har bäst mönster vs. sämst mönster för snö, ändå vill däcktestet framhäva ett av dem som bättre på snö

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av sthlm
De sämsta däcken jag upplevt är hyllade Gislaved nordfrost 5 med fyrkantsdubb som hade noll grepp i alla väder.
Efter 1000 mil så satt nästa inte en enda dubb kvar i däcken.
Det var alltså Nokian "Weatherproof All weather" som är däcket det handlar om.
Inte Hakka-serien.
Jag blev paff när jag fick känna skillnaden mellan Hakka R dubbfritt och Michelin x-ice dubbfritt, på två identiska bilar och samma körsträcka som bestod av blandat snö, is och asfaltssträngar.
Jag trodde inte det skulle vara en SÅ stor skillnad i praktiken. Där Hakka startade utan hjulspinn och bet fast sig stabilt, så tappade michelin greppet så man knappt tog sig iväg. Kurvgreppet var även det inte ens i samma liga.
kvantskum skrev:Jag blev paff när jag fick känna skillnaden mellan Hakka R dubbfritt och Michelin x-ice dubbfritt, på två identiska bilar och samma körsträcka som bestod av blandat snö, is och asfaltssträngar.
Jag trodde inte det skulle vara en SÅ stor skillnad i praktiken. Där Hakka startade utan hjulspinn och bet fast sig stabilt, så tappade michelin greppet så man knappt tog sig iväg. Kurvgreppet var även det inte ens i samma liga.

När det gäller odubbat så är det rejäla skillnader mellan olika däck. Dom har ju inga "fusk-dubbar" att förlita sig på, utan arbetar med ren friktion, så valet av gummiblandningen i däcken är av högsta prioritet. Att hitta en blandning som både ger bra stabilitet och bra prestanda i olika väder och temperaturer är nog inte alltid så lätt. Nokian har iaf förr i tiden varit duktiga på just sån blandning.

Många tror ju att odubbade däck bara är dubbade däck utan dubbarna, och nog för att det finns sånna typer så är det inte riktigt så "riktiga" odubbade fungerar. Tror det är därifrån mycket av det oförtjänta "hatet" mot odubbat kommer ifrån(+förståsigpåare som aldrig kört odubbat såklart...)... :roll: Ett "urdubbat" dubbdäck kommer aldrig prestera ens i närheten av lika bra som riktiga odubbade.

Själv har jag siktet inställt på hakka R2, förhoppningsvis innan nästa säsong :roll:
Indalsman skrev:det är väl Good Year det nedre av dom, ultra grip va? Dom däcken brukar det vara ett jäkla sug i.
Däcket längst ner är Dunlop SP ice response.
Nokian är bäst på alla väglag säger däcktesten, ändå har de minst mönster i däcken......

Dubbfrida däck har jag hunnit köra ganska mycket, ungefär lika mycket som dubbat. Skillnaden på snö är obefintlig och på is hänger vissa friktionsdäck med ganska bra, men det är på asfalt som det blir lidande.
Allt grepp är som bortblåst på asfalt, både på blött och torrt underlag. Bakvagnssladdarna är påtagliga redan i 40 km/h på asfalt om man pressar bilen lite.
Nordiska friktionsdäck är livsfarliga på asfalt, just för att man tror att det går fint att köra fort på barmark.
milktrucker skrev:Gissa vilket däck som har bäst mönster vs. sämst mönster för snö, ändå vill däcktestet framhäva ett av dem som bättre på snö

https://dc602r66yb2n9.cloudfront.net/pu ... ge_desktop

http://rezina.dp.ua/page_img/ris_149.jpg

Det nedre tycker jag ser sämst ut, under den tid jag har haft bil har inte den sortens mönster varit bra (bor i Lapland, så snö finns det gott om). Tycker klackmönster fungerar bättre.

Se bara på en vanlig jordbrukstraktor som har sånt mönster, värdelös på vintern, men bra i lerjord.

Men det är min åsikt :)
av NilsO
milktrucker skrev:Nordiska friktionsdäck är livsfarliga på asfalt, just för att man tror att det går fint att köra fort på barmark.
När det är töväder, när det är frost eller vad menar du?
Användarvisningsbild
av joel80
Han måste mena på vårkanten i söder då temperaturen är runt 10+. Då börjar dom bli svampiga i gummit och då är sommardäck bättre att ha på. I alla andra lägen under vintern ska man självklart ha riktiga vinterdäck. Ingen sydeuropeiskt skit med fel gummiblandning som blir stenhårda och livsfarliga så fort temperaturen sjunker under 5+.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS