Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fahlekorv
På hemvägen fick jag framhjulsspinn i rödljusen, något som aldrig händer annars. Testade stanna på raksträcka och gasa på, framhjulen spinner och bak händer ingenting...

Noterade även ett ljud från motorn på motorvägen. Lät lite som halvtrasig fläkt kan låta ibland på äldre bilar, lite rassligt men ändå ljust. Testade slå av fläkten men det lät ändå. Hemma öppnade jag motorhuven och gasade lite, lät som ett blåsaktigt ljud.

Går det att få en dom baserat på detta?
Användarvisningsbild
av Fahlekorv
Ska tillägga att det är en 2008. 18000 mil. Kamrem bytt nyligen om det kan ha något med saken att göra.
av sensonic
Du borde läsa ut felkoder. På din beskrivning låter det som om bilen inte ens försöker koppla in AWD och då finns det förmodligen felkoder som leder vidare.

Om ditt blåsljud där fram skulle ha något med AWD att göra antar jag att du funderar över vinkelväxeln/hylsan. Tycker det låter tveksamt att det ljudet har med AWD att göra.
av Schmoyoho
I neutral så ska ju kardanen inte snurra av förklarliga skäl så då hade det inte hänt någonting i vinkelväxeln ändå.

Läs ut felkoder som sagt. Eller kanske att man kan testa lägga i drive med bilen upphissad på en lyft? Snurrar kardanen då men bakhjulen driver inte så är det ju haldexen. Snurrar kardanen så är väl vinkelväxeln paj.
Användarvisningsbild
av Fahlekorv
Det är någon form av surrande ljud som blir tydligare ju snabbare man kör.

Läste att andra med trasiga vinkelväxlar noterat en smäll i samband med problemet. Jag har inte hört någon smäll men det kanske inte alltid blir så?

Ska inte svära på att blåsljudet när vi stod stilla var detsamma som surrandet i rörelse.

Hur som, vågar man köra bilen till verkstad? Ca 4 mil.
av rid54
Jag skulle tro att det är OK att köra till verkstad 40 km bort. Motorljudet kanske inte alls har med 4WD att göra, men 4WD behöver undersökning helt klart. Det behöver ju inte vara vinkelväxeln, det kan säkert vara nåt med en säkring eller mjukvara eller likande... låt verkstaden kolla!
av sensonic
Schmoyoho skrev:I neutral så ska ju kardanen inte snurra av förklarliga skäl så då hade det inte hänt någonting i vinkelväxeln ändå.

Läs ut felkoder som sagt. Eller kanske att man kan testa lägga i drive med bilen upphissad på en lyft? Snurrar kardanen då men bakhjulen driver inte så är det ju haldexen. Snurrar kardanen så är väl vinkelväxeln paj.
Hm, det sista blev väl lite galet. Kardanen ska alltid snurra vid färd, oavsett om det är 2WD eller 4WD, Haldex kopplar det vidare in i bakaxeln om AWD behövs.
av sensonic
Fahlekorv skrev:Det är någon form av surrande ljud som blir tydligare ju snabbare man kör.

Läste att andra med trasiga vinkelväxlar noterat en smäll i samband med problemet. Jag har inte hört någon smäll men det kanske inte alltid blir så?

Ska inte svära på att blåsljudet när vi stod stilla var detsamma som surrandet i rörelse.

Hur som, vågar man köra bilen till verkstad? Ca 4 mil.
Borde låta en del när vinkelväxeln ger sig ja. Andra smällar som hörs ibland är att AWD kopplar in vid kraftigt hjulspinn då Haldex plötsligt låser med en smäll. Då brukar pumpen vara kass (DEM-0006) men så har du inte beskrivit det.

Tror du kan göra något magiskt med blinkersspaken för att konstatera om det finns felkoder i bilen, dock inte läsa vilka. Annars berättar du ungefär var du finns och får hjälp av någon av oss som har VIDA.
Användarvisningsbild
av Fahlekorv
Ok, har en bra verkstad precis vid jobbet så lämnar in där imorgon och håller tummarna.

I bästa fall rullar jag förbi Biltema och köper en felkodsläsare på hemvägen. Verkar som en bra investering.
Användarvisningsbild
av Fahlekorv
Idag verkar awd fungera. Så oljepumpen är väl mer troligt. Skulle vinkelväxeln va paj så borde det inte komma och gå eller hur?

Har iaf pratat med verkstan som ska kolla på det på onsdag. De höjde inga ögonbryn. :)

Diskussioner om elpriser, när man ska tvä[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]