Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En fråga till alla kunniga.

I morgon hämtar jag ut min första helt fabriksnya bil. En V40 Cross Country AWD Summum BE PRO. Är det något jag speciellt bör tänka på den första tiden?

Förr pratade man alltid om inkörningsmil. Behövs det verkligen?
Kör som du brukar, fins inget som heter imkörning elleratt något ska sätta sig eller att du inte ska vaxa för lacken inte har härdat osv, blås på bara.
Köra lugnt före motorn nått arbetstemperatur gäller väl alla motorer oavsett ålder och miltal. Och nej, ingen inkörning eller så. Kör med fullgas. däremot står det i instruktionsboken att man endast ska handtvätta bilen under en viss första tid, hur länge det nu var, för att den är mjukare när den är ny. Så det stämmer. Vem vaxar en ny bil ändå? Möjligtvis lackförsegla...
Grattis till en kanonvagn!
Haha du kommer börja köra bil istället för att åka. Hoppas du gillar "stötig" gång.
V40 CC T4 AWD är nog den bästa kombon pris/prestanda, hoppas på något liknande nästa gång.
Våran D3 5-cyl tog ca 200-300 mil innan man kände att motorn "släppte" men du har en bensin så jag vet inte om det är samma.
Kolla över bilen noga vid leveransen, lack, repor osv.
Du kan dubbelkolla så backspeglarna inte fäller in/ut automatiskt nu när det fryser ute.
Grattis till en riktigt härligtt buskul bil. Har själv en V40cc T4 AWD som jag hämtade i november. awd va helt underbart o ha i vinter o en kalaskul motor med lite klipp i. jag har kört den "normalt" från första dagen. Men det e svårt att låta bli o busköra :)

Välkommen i klubben !
Härlig bil.
Jag är mer än nöjd och jag förstår den som sa att det är lätt att köra för fort. :-)
En annan upptäckt, det blev bättre plats i garaget men inte så mycket plats i bilen. Nu får jag användning för släpvagnen.
Härligt med en CC T4 AWD, hade den bara funnits med manuell låda hade det varit den optimala busbilen. Kan man köpa den med rattpaddlar så blir det ju en hyfsat kompromiss iaf..

V40CC är en extremt körglad bil, i en mycket trevlig förpackning.

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]