Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
MickeM skrev:Hej.

Går motortemperaturen upp till kl 3 relativt snart, och kupevärmen ok när motorn är varm, är det inget fel på termostaten.
Det ör inte bortkastat, men lägg det i så fall inte överst på priolistan.

Det kostar allt en slant med motorvärmar grejer.
Främst kablaget är dyrt. Biltema har både kablage och slangvärmare som kanske passar.
Det blir nog runt 1500 - 2000kr.

Billigast är nog orginal begagnat ifrån en skrot.

Se till att fixa kupe-uttag och kupevärmare, för det är det som är pricken över i.
Den uppvärmda motorn är förvisso bränsleeffektivare, men gör maginell skillnad på kupevärmen.

Men:

Se till att fixa oljeläckaget och besikta den först, innan du köper nåt annat alls, för bilen är gammal och kan dras med andra kostsamma brister.

Micke.
Nja bilen har relativt bra värme när den väl har kommit upp i arbetstemp. Den är ju förvisso 23 år så jag ska inte jämföra den med våra nyare bilar på parkeringen.
Men bilen har bara åkt 17200 mil ca.
Men som du säger, jag måste se till att få stopp på läckaget. Med andra ord, byta styrväxeln. Tack för Tipset, uppskattas!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Termostater är förbrukningsvaror efter 5år så brukar dom börja att ge med sig. Hur länge har du haft bilen?
Om du har en sliten termostat som inte stänger ordentligt så är det inget bra för motorn ilängden så det känns lite onödigt att kosta på en dyr motorvärmare när inte termostaten fungerar. Så har du motorvärmare och en bra termostat som håller motorn i arbetstemperatur så kommer motorn att må prima.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En korrekt fungerande 85x70 kommer upp i värme fort, och jag anser absolut att man kan jämnföra med nyare bilar. Om något så kommer väl dessa t om upp något snabbare i värme, då motorerna i sig är betydligt varmare än nyare motorer.
Riva igång bilen och skrapa rutorna/sopa av snön så är bilen lagom varm i kupén när man är klar. :-)-)

Förutsätter givetvis att ingen motorvärmare har använts.
av hno12
Lucif3r skrev:En korrekt fungerande 85x70 kommer upp i värme fort, och jag anser absolut att man kan jämnföra med nyare bilar. Om något så kommer väl dessa t om upp något snabbare i värme, då motorerna i sig är betydligt varmare än nyare motorer.
Riva igång bilen och skrapa rutorna/sopa av snön så är bilen lagom varm i kupén när man är klar. :-)-)

Förutsätter givetvis att ingen motorvärmare har använts.
Jag skulle inte vilja påstå att min 850 är tinad och klar tills jag har skrapat klart från det att jag har startat motorn.
Jag har testat att värma upp bilen 5-10 minuter innan jag ska åka nu under vintern och ser inte någon skillnad då heller. Om det tar ca 12-15 minuter att åka till jobbet så börjar bilen bli varm strax efter halva resan. Du får gärna åka till gbg för att mecka på min bil hahah. Hade vart skönt att ha den i tipptopp :) tack för ditt svar, uppskattas
av hno12
DayDreamer skrev:Termostater är förbrukningsvaror efter 5år så brukar dom börja att ge med sig. Hur länge har du haft bilen?
Om du har en sliten termostat som inte stänger ordentligt så är det inget bra för motorn ilängden så det känns lite onödigt att kosta på en dyr motorvärmare när inte termostaten fungerar. Så har du motorvärmare och en bra termostat som håller motorn i arbetstemperatur så kommer motorn att må prima.
Ok, då vet jag det. Bilen har jag haft i min ägo sen hösten 2014 och då hade den rullat ca 15900 mil. Idag står mätaren på ca 17200 mil. Bilen är ändå 23 år gammal, mycket kan ha gjorts under den tiden av föregående ägare. Men det jag vet som är bytt är generator och kamrem när jag köpte bilen. Inget annat nämndes.
Att byta termostat verkar inte vara något större projekt, kollade upp en video på just en 850 där en amerikan meckar och ger tips osv hur man ska gå tillväga.
Men tack för ditt svar, uppskattas!
av hno12
DayDreamer skrev:Ok då kan jag rekommendera att du byter den så ska du se vad fort värmen kommer sen :D
Ja jag funderar på att åka förbi bilia i veckan och köpa eller eventuellt beställa hem en. Har rabatt via Volvo, så varför inte! Sen ska jag passa på att byta givaren också?
av Fritzell
Jag bytte också termostat, gjorde enorm skillnad !!! Nu på vintern börjar ecc:n blåsa värme redan efter 2km, är uppe i full temp efter 10min kanske. Innan var den uppe i full temp när jag hade kommit fram till jobbet typ 20 min . Bytte inte heller givaren.
Skulle givaren paja går det ju lätt att byta längre fram.
På min gamla chevrolet TrailBlazer bytte jag givare samtidigt dock. Båda satt bakom generatorn som var tvungen att plockas bort vilken satt helt idiotiskt. Tog över 6 timmar att byta skiten..
Sen kan jag ju tipsa om en snik-variant jag kört med på bilar som inte haft utrag.. sätt en kupevärmare i bilen med en förlängningssladd du lägger utmed dörrlisten och stänger dörren försiktigt så gott det går tills låset klickar och anslut kabeln till lämpligt uttag och timer. Kostar inget alls i installation

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Hej, Säljer ett använt men fint nyckels[…]